Annons

Problem vid scanning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gary

Aktiv medlem
Hej,

Det är så att jag precis har införskaffat mig en scanner (Epson 1250 Photo). Det program som ingår är Epson Twain 5.5 och jag har testat det tillsammans med scannern ett tag nu och har lite problem vid inskanning.

Oftast blir de inscannade bilderna inte alls som originalen(både neg och kopior), oftast ljusare och inte alls samma stuns i färgerna, utan kräver en hel del efterarbete i tex photoshop.

Jag har sökt på forumet utan att egentligen förstå hur man skall kalibrera scannern (är ny på detta område)??

Måste man ha en kalibreringskarta eller finns det nått man kan ställa in ändå??

Finns det några grundläggande inställningar som man direkt kan ge sig på som kan ge ett lite bättre resultat??

MVH/Matthias
 

Gary

Aktiv medlem
Jamas:

Jag lämnade tillbaks min scanner och köpte en filmscanner istället. Nu funkar det prima!!

MVH/Matthias
 

Gary

Aktiv medlem
Jag köpte Minoltas Dual Scan II på cyberphoto (kampanj nu!!).

Den fungerar än så länge mycket bra måste jag säga men det beror väl på vilka krav man har och vad den skall användas till. Jag är iaf mer än nöjd.... och med tanke på att den "bara" kostar 3595 pix så är det inte förkrossande för plånboken heller :)

MVH/Matthias
 

Linmajon

Aktiv medlem
För mig tog det ett tag innan jag fick känsla för scannern (Minolta DS Elite) och man var lite osäker på sitt köp. Nu kan jag den (bättre) och skulle inte vilja vara utan den...Är supernöjd.
 

Guffa

Aktiv medlem
Har två Canon-scanners (N650U och D2400UF). Efter ett par tusen scannade bilder har jag fått lite rutin...

Jag stänger av den automatiska kalibreringen, och använder den halvautomatiska istället (ikonen ser ut som ett trollspö). Jag markerar större delen av bilden och kalibrerar efter det. Sedan kan jag scanna in hela bilden med lite marginal runt om, utan att scannern kalibrerar efter den vita bakgrunden.

Scannerns automatik ser till att all information scannern kan fånga upp kommer med i bilden. Det gör att bilderna får lite lägre kontrast, men eftersom all information är med, är de bra att spara som original.

Sedan får man justera nivåerna i PhotoShop. Autolevels fungerar utmärkt på de flesta bilder. Den klipper bort lite av det mörkaste och ljusaste, så man får lite bättre kontrast.
 

jolo

Aktiv medlem
Minolta Dual Scan II

Minoltas Dual Scan II, har den funktion för att ta bort repor och damm?
Är det inte mycket jobb annars, damm är det ju alltid i nån mån?

Har hört att det är svårt att få ner filstorleken vid scanning av negativ/positiv, stämmer det?

Hur snabbt scannas en ruta, kan man scanna hela remsan på en gång?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Repor och damm är ett gissel och tar mycket tid att ta bort. En scanner med ICE kostar mer än DS2 men är värd varenda öre. Scannar man lite och sporadiskt kanske man kan leva utan ICE.

Filstorleken blir ofta stor ja, även som jpg.
Det kommer sig av att jpg-filen måste beskriva alla variationer. Eftersom varje korn scannas in blir det väldigt många variationer i bilden som ska med. Sån't är livet...
 
ANNONS