Annons

slavblixt till snowboard-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannoo7

Avslutat medlemskap
Tjenare gott folk!

Jag är på jakt efter något sätt att lysa upp snowboard/skidåkare vid hopp-fotografering.

Detta görs ju väldigt smidigt med en blixt vid sidan av hoppet eller i gapet, men vad ska man ha för blixt?

Jag kör med en D70 och en SB-600 just nu. CommanderMode är ju en smart idé iaf, men det fungerar ju sådär i verkligheten.

Jag behöver något med ganska lång räckvidd och som inte är beroende av fri sikt.

Det finns ju blixtsändare (t.ex. pocketwizard) eller liknande som jag har hört mycket bra om, men dom kostar ju en slant om man säger så.
Därför började jag fundera över hurvida en blixt med inbyggd "slav-funktion" skulle fungera, t.ex. SB-800 eller SB-80DX.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Behövs det en väldigt stark blixt för att aktivera slavblixten? Måste ljuset komma direkt in i sensorn? (om det nu är långt avstånd)


Jag är tacksam för all hjälp inom detta :)

Mvh Dan L
 

christian_r

Aktiv medlem
Hej


SB-600 ska ræcka långt.

Skaffa dig ett par pocket wizard och ett stativ till blixten. Det ær vært pengarna, mycket mer møjligheter att montera och rikta som du sjælv vill
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
De flesta använder Elinchrome Ranger med kupa och tillsammans med PocketWizard. Det behövs ganska mycket kräm för att lysa upp åkaren.

Slavtändaren verkar lite osäkert speciellt som den isåfall kommer att utlösas av alla andras blixtar. Med pocketWizard är man förhoppningsvis ensam på sin kanal. Slavtändaren kräver ganska tydligt ljus in, dvs det kan inte vara för långt bort eller från en konstig vinkel.
 

Dannoo7

Avslutat medlemskap
Ok, ne pocketwizard verkar ju helt fantastiskt bra om man vill stå långt bort och t.ex. gömma blixten bakom hoppet eller dylikt (så man slipper se blixten på bilderna).

Den där LightSphere II verkar vara väldigt lik en omni-bouncer och jag ser inte direkt varför man skulle behöva det när man fotar snowboard/skidor...

Då verkar det som att pocketwizard blir det bästa valet, även om det går på 5k .. :/

Frågan är dock om min sb-600 räcker eller om man måste skaffa något kraftigare?

//Dan
 

hailstorm

Aktiv medlem
Dannoo7 skrev:
Ok, ne pocketwizard verkar ju helt fantastiskt bra om man vill stå långt bort och t.ex. gömma blixten bakom hoppet eller dylikt (så man slipper se blixten på bilderna).

Den där LightSphere II verkar vara väldigt lik en omni-bouncer och jag ser inte direkt varför man skulle behöva det när man fotar snowboard/skidor...

Då verkar det som att pocketwizard blir det bästa valet, även om det går på 5k .. :/

Frågan är dock om min sb-600 räcker eller om man måste skaffa något kraftigare?

//Dan
En LS är inte samma sak som en omni-bouncer... Läs på om omni-bouncern så förstår du.

En LS med öppen kåpa är perfekt (Om du inte har en snoot förståss)... du får ett mjukare ljus, det sprider inte så fasligt och ljusförlusten hålls till ett minimum.
 

Stiffneck

Aktiv medlem
Ett alternativ till PocketWizard är Multiblitz RS868 som också går på radio. Fungerar på samma sätt som PW och dessutom kostar en sändare och mottagare mindre än hälften av motsvarande PW kit.
 

Dannoo7

Avslutat medlemskap
Multiblitz RS868 är inte sverige-godkänd eller? Vart kan man få tag på en? (två? :) )

Det är med LS:
Omni-bouncen vet jag hur den fungerar, mest det att det inte stog något om LS:en på den hemsidan.
 

Dannoo7

Avslutat medlemskap
oh! grymt smart att den är lika stor oavsätt om man tar stående eller liggande :)

Dock va den väl inte speciellt billig om man säger så... 500kr + moms? njaa..
 

Stiffneck

Aktiv medlem
Dannoo7 skrev:
Multiblitz RS868 är inte sverige-godkänd eller? Vart kan man få tag på en? (två? :) )
Jodå, visst är den det. Går att köpa från Madeco i Stockholm för ca. 2.500:- inkl. moms.

Enda större skillnaden mot PW är att Multiblitzen bara kan tända blixtar, inte användas för att fjärrutlösa kameror. Men det var ju inte det du ville så det borde ju vara lugnt.
 

Dannoo7

Avslutat medlemskap
Stiffneck skrev:
Jodå, visst är den det. Går att köpa från Madeco i Stockholm för ca. 2.500:- inkl. moms.

Enda större skillnaden mot PW är att Multiblitzen bara kan tända blixtar, inte användas för att fjärrutlösa kameror. Men det var ju inte det du ville så det borde ju vara lugnt.
Grymt! Ne det är bara blixt jag vill fjärrutlösa :) Ska kameran fjärrutlösas har jag ir-kontroll eller USB. Tack för hjälpen!

//Dan
 

danielblom

Aktiv medlem
..

Jag använder Elinchromes Ranger kit tillsammans med Pocket wizzard plus kit. Även så kommer har jag två Sunpak 555´s som inte kostar så hemst mkt men ändå är ganska starka. Kolla på www.bhphoto.com

Att köpa ett Elinchrome kit + PocketWizz kit är ju inte direkt billigt så jag skulle satsa på en Sunpak med wizzards till att börja med, det kommer du långt på.

Lycka till..
 

raskolnikov

Aktiv medlem
kabel

köp 20m kabel och kör blixten på manuell och lite snabb avståndsbedömning. Stensäkert sätt att slippa strul, lite snö på kabeln så var det inte heller ngt problem. Det bästa är att allt du behöver kostar tillsammans ej mer än 500:-
 

Yankee

Aktiv medlem
Jag följde Daniel Bloms tips en gång i tiden och är mkt nöjd.

Kablar på 20m är inte att rekomendera då det inte räcker på långa vägar många gånger.

Tror man får ge runt 6-7000 i staterna för två 555 me pocket wiz sändare o två mottagare.

Tror det kan vara dumt att vara snål i detta fall.

Hursomhelst, lycka till!
 
ANNONS