Annons

Fiberpapper, toning m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Skulle vilja testa att ta fram några kopior på fiberpapper och har då några frågor.
Jag har inget ordentligt sköljkar, är inte direkt gratis, men kan det funka att skölja i vanlig skål eller är det helt förkastligt? Tar det odrägligt lång tid?

Hade tänkt att göra en beställning på Emakspapper från Photax och även en bruntonare, Viradon.
Vilken typ av papper är att föredra, blankt, matt eller kristallyta?
Blir det någon skillnad på bruntoningen på de ovan nämnda pappren?

Photax skriver om Emaks
För att få ut maximal teckning med Emaks fotopapper bör filmen som används vara lågdagerseparerande, det vill säga högst kontrast i de mörka partierna i motivet.
Några tips om lämpliga filmer för Emakspappren?

Det var nog allt för nu.

Mvh
N
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Niclas

Ja det är ngt speciellt med fiber...

Ja det fungerar ypperligt att skölja i vanlig skål, jag gör det än så länge.
Problemet är att du kan inte lägga 2 kopior i sköljen samtidigt, därför är en arkivskölj att föredra.

Titta på nätet efter papperstillverkanas datablad, det finns mycket information. Ilfords hemsida är en guldgruva med mycket välskriven information.
Överskrid inte på några villkor tiden i fixet, det är det som tar lång tid att skölja ur. Använd fräscht fix, annars gulnar kopiorna.
Räkna antalet kopior(yta) som passerar fixet noga. Använd inte fix med härdare, Ilford har inte härdare i ngt fix. De andra tillverkarna vet jag inte, kolla databladen.

Tiden för en kopia som skall hänga en längre tid på väggen bör sköljas 1 timme. Men det finns sätt att korta ner tiden mha HCA. Se ilfords hemsida.

Förr i tiden så använde jag också Emaks men jag slutade. Om man skriver ihop ett recept på en bild och kör 2 "likadana" kopior så ser de likt förbannat inte likadana ut när det är torkat & klart.
Använd papper med variabel kontrast, det blir betydligt mer ekonomiskt.

Sök bland trådarna här på fotosidan för att få information om hur du skall få kopoirna plana. De finns minst 2 som är jättebra.

Jag fördrar blankt men det är personligt tyckande du frågar efter. Vissa bilder tycker jag passar i matt yta.

Jag har inte använt Viradon men jag vet 4 saker.
1 tonar gör man i fullt ljus och med 2 kopior. Den ena i tonern och den andra liggandes bredvid för att lättare se effekten.
2 ALDRIG fingrar i ngn tonare ngn endaste gg. Tonare är helt enkelt inte nyttigt. En del är rent ut sagt giftiga och ingen är nyttig för huden.
3 Utomhus är att föredra, dels pga lukt & dels pga ohälsosamma ångor.
4 Det är en fördel om man kan samla ihop flera kopior som skall tonas. Så kör man ett toningsrace. Men så var det det där med plats i sköljen...

Just nu är det alldeles för lite foto & för mycket kök.

Lycka till
/Erik Schalin
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Är själv rellativt ny på fiberpapper men jag är nog fast. RC papperet jag har på hyllan kommer nog bara användas till kontaktkartor och råkopior i fortsättningen. Inte heller tyckte jag att det blev så mycket jobbigare med sköljningen när man hade ett HCA bad. Dessutom kan man montera lätt och snyggt med adhesivpapper (det funkade jättebra med ett strykjärn om man vet hur man går till väga, Det finns en instruktionsvideo för detta att ladda ner på www.apug.org)

Favoritpapperet så långt är Ilfords Multigrade fiber. Riktigt tjock kartong, väldigt vitt och minimal drydown. Varycons fiberpapper är betydligt billigare(kolla photax realista) men inte lika tjock kartong och inte samma snäpp i pappersvitan. Har ännu bara testat de matta papperena som har sämre svärta än de blanka. Ilfords 5k yta är underbart tokmatt utan någon struktur vilket blir skitsnyggt till kornfria bilder (speciellt jämna himlar). Varycons matta yta har en struktur i sig som tyvärr kommer med när man skannar bilderna och är inte heller lika tokmatt.

Båda dessa papper är neutraltonspapper som tonar dåligt i enbadstonare som kodak rapid selentonare och kodaks bruntonare. Du får en bättre djupsvärta med selentonaren men ingen nämnvärd färgton. Dock tonar de väldigt snyggt i tvåbadstonare såsom Kodaks Sepia. Varmtonspapper tonar bättre i enbadstonare men tenderar bli en ful gul nyans med sepiatonare.

Vill du kan du komma förbi och kika på några exempelbilder på ytorna på varyconapperet och Ilfordpapperet och olika toningar. Jag bor på vid Rackarberget.
 
Senast ändrad:

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Erik Schalin skrev:

1 tonar gör man i fullt ljus och med 2 kopior. Den ena i tonern och den andra liggandes bredvid för att lättare se effekten.
Det finns undantag. Vissa tonare med blekbad såsom Kodaks sepiatonare skall användas i mörkrumsbelysning för att inte förlora för mycket svärta. Tetenal har dock en variant på samma som skall vara OK i dagsljus, men tvåbadstonare är ändå lite svårare att styra i och med att det är längden på blekbadet som bestämmer hur långt ner i svärtan toningen skall ta.

Tycker du att det är bökigt med sköljningen Niclas, så får du mer än gärna gå med i UFS. Vi har arkivskölj. :)
 

steinick

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Det finns undantag. Vissa tonare med blekbad såsom Kodaks sepiatonare skall användas i mörkrumsbelysning för att inte förlora för mycket svärta.
Det stämmer inte, det går alldeles utmärkt att arbeta i dagsljus. Ju längre tid du låter bilden ligga i blekbadet, desto mer svärta förlorar du. Det vill säga att silvret bleks bort och även lågdagrarna blir bruna. Blek kort tid om du vill ha kvar svärtan i lågdagrarna.

Jag rekommenderar Fotospeeds luktfria sepiatonare (de baseras på tiokarbamid, i stället för natriumsulfid). Sepiatonare kan annars ge problem med familjen och grannar!
 

egaeci

Aktiv medlem
och nu kommer dagens dumma fråga: kan man tona plastpapper eller går det bara med fiberpapper? om det går, blir det skillnad i resultat beroende på vilken sorts papper man använder?
 

eatfrog

Aktiv medlem
egaeci skrev:
och nu kommer dagens dumma fråga: kan man tona plastpapper eller går det bara med fiberpapper? om det går, blir det skillnad i resultat beroende på vilken sorts papper man använder?
Det går bra att tona plastpapper, och det blir skillnad i resultat beroende på vilken sorts papper det är, ja.
Alla papper blir lite annorlunda.

/Henri
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
steinick skrev:
Det stämmer inte, det går alldeles utmärkt att arbeta i dagsljus.
Med just Kodaks sepiatonare?

Jag har inte testat Kodaks sepiatonare i dagsljus. Mitt påstående härör från instruktionerna på kodaks förpackning som förordar mörkrumsbelysning enbart.

Enligt vår disputerade kemist i klubben så hade t.ex. tetenals sepiatonare mer än kodaks sepiatonar av någon tillsats (kommer inte ihåg vilken) som gjorde att den gick bra att köra i dagsljus.

Och visst beroende på hur långt ner i lågdagrarna du bleker så kan du tappa svärta därav. Jag brukar oftast bara låta hög- och eventuellt ljusare mellandagrar blekas bort. För Ilfords 5k yta inbillar jag mig att svärtan till och med blev djupare med toningen på så sätt.

Anna: visst går det att tona plastpapper, vissa går bättre än andra och det har med emulsionstypen att göra. Varmtonspapper tonar i regel lättare i enbadstonare. Ett exempel på ett sådant papper är Fotokemikas Fineprint papper. Dock blir det inte så snyggt i sepiatonare(två bad) enligt mig (lite för gult). Med Kodaks Browntoner får man en rödare brunhet (ibland lite för röd IMO). I selentonare kan man få det riktigt violett om man badar längre i relativt hög koncentration. Agfas multicontrast RC papper tonar också bra men blir lite kallare än fotokemikas fineprint. Vad jag har hört skall Kodaks RC papper tona dåligt. Någon kan säkert fylla i mer precist vilken typ av emulsion som tonar bra och vilken som tonar dåligt. Ibland läser man att RC papper tonar dåligt generellt vilket dock är fel.
 

steinick

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Med just Kodaks sepiatonare?

Jag har inte testat Kodaks sepiatonare i dagsljus. Mitt påstående härör från instruktionerna på kodaks förpackning som förordar mörkrumsbelysning enbart.

Enligt vår disputerade kemist i klubben så hade t.ex. tetenals sepiatonare mer än kodaks sepiatonar av någon tillsats (kommer inte ihåg vilken) som gjorde att den gick bra att köra i dagsljus.
Jag tillverkar i och för sig min egen sepiatonare, tiokarbamid för att undvika stanken, men visst har jag arbetat med Kodaks sepia i dagsljus, dock ej utomhus i solljus (vilket kan tänkas påverka resultatet eftersom blekbadet oftast är kaliumdikromat).

Jag är inte disputerad kemist (jag har forskarutbildning i mikrobiologi), men diskuterar gärna saken med kemister.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vad trevligt, då vet jag att kan köra med lyset tänt i fortsättning.

Det är biokemi han disputerat i (inte cinematisk fotokemi alltså ;-)).

Vad trevligt att höra om någon som blandar sin egen kemi. Går det att få tag på rätt kemikalier som privatperson nu för tiden?
 

Söderlund

Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Förr i tiden så använde jag också Emaks men jag slutade. Om man skriver ihop ett recept på en bild och kör 2 "likadana" kopior så ser de likt förbannat inte likadana ut när det är torkat & klart.
Då tänker jag om på den punkten och slopar Emaks så länge och tar något annat papper.

Galaxens President skrev:
Vill du kan du komma förbi och kika på några exempelbilder på ytorna på varyconapperet och Ilfordpapperet och olika toningar. Jag bor på vid Rackarberget.
Det skulle vara kanon. Då får man verkligen se hur det ser ut och känns.
Nu jobbar jag naturligtvis nätter och några nätter i veckan som kommer så det är lite körigt just nu men vi kanske kan ta det lite senare?

Galaxens President skrev:
Tycker du att det är bökigt med sköljningen Niclas, så får du mer än gärna gå med i UFS. Vi har arkivskölj. :)
Det hade jag ändå tänkt göra någon gång men det kanske blir lite tidigare än tänkt då :)

Tack för svaren så länge... :)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Söderlund skrev:

Det skulle vara kanon. Då får man verkligen se hur det ser ut och känns.
Nu jobbar jag naturligtvis nätter och några nätter i veckan som kommer så det är lite körigt just nu men vi kanske kan ta det lite senare?
Absolut
Det hade jag ändå tänkt göra någon gång men det kanske blir lite tidigare än tänkt då :)
Det kanske är bäst att göra det tidigast till hösten. Vi byggde ett nytt större mörkrum i vintras och nu under sommaren har man börjat renovera det gamla också så det är lite rörigt just nu.
 

egaeci

Aktiv medlem
sepiatoning

nu har jag inhandlat sepiatonare (kodak) och trodde att jag skulle sätta igång direkt. men då står det på paketet att man ska härda kopian efteråt. vad är detta och varför ska man härda? det står att man kan använda kodak liquid hardener eller kodak stock hardener, är det någon av er som använder detta? även allmänna tips vad gäller sepiatoning mottages tacksamt :)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
såsom jag har förstått det så använde man härdare i vissa kemikalier t.ex. fix för att emulsionen skal bli mer tålig i vått tillstånd. Så när jag tonat med kodaks sepiatonare har jag bara struntat i instruktionen om härdare och varit lite försiktig för att inte skada emulsionen (har dock använt vindrutetorkare på emulsionssidan för att dra av värsta vattnet). Har inte märkt några problem (än) av detta.

Någon kanska kan bekräfta min uppfattning om varför man rekomenderas köra med härdare?
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Jag brukar bleka så att de mesta av lågdagrarna är kvar medan högdagrarna och varierande mycket av mellandagrarna bleks bort. På så sätt blir lågdagrarna fortfarande svarta och inte mörkbruna. Sedan gillar jag inte riktigt den (spy-) gula tonen som ibland tenderar bli på varmtonspapper utan gillar bättre färgtonen på normaltons- eller kallare papper, men det är nog en smaksak.
 

steinick

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
såsom jag har förstått det så använde man härdare i vissa kemikalier t.ex. fix för att emulsionen skal bli mer tålig i vått tillstånd. Så när jag tonat med kodaks sepiatonare har jag bara struntat i instruktionen om härdare och varit lite försiktig för att inte skada emulsionen (har dock använt vindrutetorkare på emulsionssidan för att dra av värsta vattnet). Har inte märkt några problem (än) av detta.

Någon kanska kan bekräfta min uppfattning om varför man rekomenderas köra med härdare?
Korrekt. Det är bättre att vara försiktig med emulsionen och avstå från härdare. Härdaren försvårar sköljningen, vilket gör att bilden riskerar att förstöras på sikt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För många år sedan så tog Ilford bort härdare i fix. Hur de andra tillverkarna gör vet jag inte.

Det förlänger sköljtiderna och gör säkert produkter dyrare att tillverka så jag GISSAR att det inte används idag.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vindrutetorkare!
Ah genialiskt, det skall testas när jag får min skölj. När jag sköljer i tråg så har jag inte plats att dra av kopiorna. Idag håller jag bara kopian i ett hörn en stund när man pysslar med ngt annat i mörkrummet.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Tidigare lade jag pappersryggen mot en skåplucka ovanför våtrumsbänken och drog av med vindrutetorkaren. Tyvärr blev skåpluckan ful av detta i längden. Nu har jag en tjockare ren glasskiva som jag lägger pappersryggen mot.

Om jag inte missminner mig så finns det en bild i The Print där Sankt Ansel använder en vindrutetorkare så det måste vara det enda rätta ;-).
 
ANNONS