Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med USM 28-105...

Produkter
(logga in för att koppla)

smurfen

Aktiv medlem
Hej!
Söker någon mer som har Canon USM 28-105. Jag irriterar mej på vinjetterade kanter! Är det någon annan som har samma problem?? Jag har inte motljusskydd eller filter på. Enligt Canon får man "räkna med" detta fenomen om man har största bländare och 28mm. Detta stämmer dock inte eftersom det händer även vid 105mm... Ska man behöva "räkna med" detta....eller...

Lotte
 

acke

Avslutat medlemskap
Vinjettering vid 105mm? Det låter märkligt. Jag har samma glugg men har inte märkt av detta.

Syns vinjetteringen direkt på diat/neget? Om inte, så kanske det är labbets kopiering som strular på nåt sätt...
Har vinjetteringen en skarp gräns eller tonar den ut långsamt mot hörnen?
Syns vinjetteringen bara vid största bländaröppning?
Kan du lägga in en provbild här?

Mvh/Acke:)
 

smurfen

Aktiv medlem
Jag framkallar all film och kopior själv (ej dia) och det är kanske därför jag upptäckt det. Ska ut imorgon och knäppa ett par filmer där jag testar alla bländare på olika mm.

Det svarta tonar sakta ut mot hörnen. Vissa bilder har också en "slöja" för hela bilden. Tycker också att det märkliga i det hela är att det även händer vid 105mm. Men...ska man behöva acceptera det vid 28?? Tycker att Canon borde ha kvalitet, de är ju inte gratis...Har tyvärr ingen möjlighet att ladda upp några bilder. Har du alltså inte ens märkt det vid 28?

Lotte
 

acke

Avslutat medlemskap
Jodå, vid 28mm ser jag vinjettering ibland. Nästan alla zoomgluggar vinjetterar i vidvinkelläget - det gäller både Canon och andra fabrikat.

En slöjning över hela bilden kan ev. bero på ströljus (ifall du inte använder motljusskydd).

Jag funderar på om problemet kan bero på din förstoringsapparat. Men om förstoringsapparaten ger vinjettering så borde det väl snarast motverka ev.vinjettering på neget...?

Mitt råd:
Kör fyra provexponeringar mot en helt jämnvit yta, vid 28 mm resp 105 mm och största resp. minsta bländare. Granska sen negativen på ljusbord.

Och använd originalmotljusskyddet om du har ett - det är designat för att inte vinjettera.
 

kaatman

Aktiv medlem
Objektivet vinjetterar både med och utan motljusskydd, kan jag meddela.
Har inget sådan glugg själv, men jag har lånat ett vid ett antal tillfällen och upplevt precis samma sak.
28-135:an är skitsnygg och har inte detta problemet.

M v h

// Christian
 
ANNONS