Annons

lithfilm supplier?

Produkter
(logga in för att koppla)

oz foto

Medlem
Hej! Var kan man köper lithfilm (i Sverige eller nån annanstans)? Jag söker kodak kodalithfilm eller någonting lika för att skapa stora negativa - jag vill börja med alternative techniker som cyanotype,van dyke mm
 

Liza

Aktiv medlem
Wayne, lithfilm är inte det bästa till alternativa tekniker. Du behöver halvtonsfilm typ Agfas P3p, Berggers BPFB 18 (YFO kan ta hem dem), Fuji HCL (tror jag den heter), eller Efke OP 12 (Photax). Dessa kan framkallas både i vanlig kemi eller lithkemi beroende på vilken hårdhet du vill ha.

Berggers film är den enda riktiga halvtonsfilmen och Agfan är också bra. De andra två fungerar bäst med tvåstegsframkallning för att få fram en fin gråskala.

Efkefilmen är den billigaste och tunnaste men också den repkänsligaste i vått tillstånd (även torrt).
Mvh Eva

Titta in på Mathilda den 13/8, inbjudan finns uppsatt i mörkrummet ;)
 
Senast ändrad:

oz foto

Medlem
alternativa tekniker kemikaler

Hej Liz, tack för svar, ska prova med den Efke OP12 först och ser hur det går. Har du jobbat mycket med alternative tekniker,t.ex cyanotype,van dyke? Vet du var man kan handla de kemikaler som behövas?
 

oz foto

Medlem
Hej Liz tack så mycket, jättabra sida, massa information, spännande! ska kolla lappen om Mathilda
 
ANNONS