Annons

Nikkor-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag undrar om någon vet säkert vad bokstäverna i Nikkors modelbeteckning står för. Jag har inte den blekaste, men vill gärna veta. Framför allt vad det betyder när det inte är någon bokstav alls :)

Jag har kollat på Nikkor 50/1.4 D och 1.8 och kommit fram till att 1.4 D är lite för dyrt för mitt studiemedel just nu, så därför tänker jag satsa på ett 1.4 som är nästan 2500 kr billigare. Jag har en Nikon F80 och undrar om det objektivet fungerar fullt ut med alla funktioner i kameran.

En fråga till... duger ett normalobjektiv till porträttfotografering? Det påstås att normaloptiken kan ge konstiga proportioner när man går nära inpå. Vilken brännvid bör man använda?

Hoppas någon har svar :)
 

kaatman

Aktiv medlem
Som porträttobjektiv funkar normalen OK, men en 80:a eller en 100 kanske med macrofuntion är klockrena!
Det viktigaste är ju att det är en ljusstark optik, så att du kan öppna upp och få kort skärpedjup, gärna utan att ligga på största bländaröppning, då man då ofta får lite vinjettering och/eller oskärpa.
 

littos

Aktiv medlem
Jag tror att D har att göra med "distance", dvs kameran använder sig av information om hur långt bort du fokuserar vid blixtfotografering. Kameran använder informationen för att förfina sin "Matrix-Jättebra-Blixtmätningshistoria" (som faktiskt fungerar bra, i alla fall för mig). Om du inte planerar att "blixtra" mycket spelar nog "D" ingen roll. (Eftersom optiken är så ljusstark är det troligt attt du slipper använda blixten så mycket...) För övrigt fungerar det fint med blixt i alla fall...

Ingen bokstav alls antar jag betyder att optiken bara heter AF. Brukar betyda att den är billigare än de andra... :)

Jag kör själv med en 50mm Nikor 1.8 "Icke D", och den fungerar aldekes utmärkt på min F90X, så du bör inte ha några problem heller, tror jag. Faktiskt är 50-an något av favoritoptik för tillfälet.

/Anders
 

mikeon

Aktiv medlem
D:t i beteckningen på Nikkor-objektiven är endast för sk 3D-matris mätning. Vad jag förstått har man mest (läs: bara) nytta av det vid blixt och upplättningsblixt-fotografering eftersom kameran då tar hänsyn till vad som ligger "nära" och vad som befinner sig långt bort. Har själv endast ett objektiv med "D" och ser ingen anledning att byta mina "icke-D" objektiv. Huvudsaken är ändå att optiken på objektivet är bra.

Din andra fråga: Porträtt brukar oftast bli bäst med ett lätt tele, säg mellan 70 - 105 mm. Så ljusstark som möjligt (enligt tidigare kommentarer).

/Mikael
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
Tack för alla bra svar. Jag beställde ett AF 50/1.8, och nu kan jag knappt vänta tills paketet kommer :)

Måste jag stänga av matrixmätningen, eller fixar kameran det själv?

/Joakim
 

littos

Aktiv medlem
Hejdu!

Jag har bestämt för mig att matrixmätningen fungerar även utan D optik. Det är "3D" i 3D-Matrix som faller från, men det fixar kameran på egen hand.

/Anders
 

Toby

Aktiv medlem
Koll på D

Här är en hemsida där mycket av Nikon funktionalitet mm dissikeras in i minsta detalj. Det finns också ett avsnitt om D objektiven i Nikkor-serien. Hemsidans författare hävdar att det bara har betydelse vid blixtfotografering mot reflekterande ytor som speglar o.d. Hur ofta gör man det?

http://kenrockwell.com/index.htm

/Tobias
 

Fredsson

Aktiv medlem
Du behöver inte stänga av Matrix mätningen. Den fungerar fullt ut även med objektiv som inte är "D". Vad dessa objektiv har extra är att informationen om fokuserat avstånd förs över från objektivet till kamerahuset och tas hänsyn till i beräkningen av exponeringen. Det kan ha en viss betydelse vid blixtfotografering men knappast vid övrig fotografering.

Själv låter jag ofta kamera / blixt bestämma exponeringen och jag blir helt nöjd även om jag inte heller har "D" objektiv så skilnaden kan inte vara så stor i de flesta fall vid blixtfotografering heller.
 
ANNONS