Annons

Publicerings och sälj rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
Hoppas någon av er där ute kan hjälpa mig.

Jag skall plåta under ett större idrotts evenemag och undrar om jag får sälja bild materialet till vem som helst i digital form eller kopier.

Får jag sälja till privat person (enskilt bruk)?

Tidningar?

Eller kommer "kändisarna" bli lite små putt +
jag får en miljon stämmning på halsen? :-(

Stort tack på förhand!
 

mipert

Aktiv medlem
Sälj bilderna du bara.

Du behöver endast tillstånd av de som är på bilderna om bilderna skall användas för marknadsföring av företag (eller näringsidkare som termen är).

Kändisarna kan inte stämma dig och om de gör det är det bara bra för bildernas säljbarhet!
 

Maverick

Aktiv medlem
Fast hur är det om det är inne på en arena? Arrangörer av olika slag brukar ju inte tillåta fotografering för oss halvproffs. Åtminstone inte om ser på baksidan av de flesta biljetter.

Kontentan är väl att man måste kolla med arrangören snarare än deltagarna, då arrangören kan ha sålt film och fotorättigheterna till någon annan.

Mvh
Maverick
 

gbjerne

Aktiv medlem
Att jag får plåta är helt ok då det är arrangörerna som betalar mig för att fota.

Tanken var bara om jag själ också kan utnyttja bilderna.

Tack för svaren!
 

abbe-l

Aktiv medlem
Vill då inte arrangören då ha bild-rättigheterna om de betalar dig för att fotografera evenemanget ?

Du kan kanske läsa det finstilta i kontraktet, om ni skrivit något, så du inte går på en nit. Det vore ju tråkigt
 
Senast ändrad:

Maverick

Aktiv medlem
Man säljer väl sällan bildrättigheterna, man säljer använderättigheten för bilderna för ett visst syfte. Men visst kan det vara värt att kolla så att köpare och säljare har samma uppfattning i frågan.

Mvh
Maverick
 

abbe-l

Aktiv medlem
Jag är lite novis om detta.

Om det nu är användar-rättigheten som gäller med arrangören och om nu en sponsor eller dylikt skulle vilja ha en bild för exempel en reklam-kampanj får då arrangören sälja bilden ?
 

mipert

Aktiv medlem
Det finns två rättigheter.

Rätten att stå som upphovsman till en bild, ingen kan ta åt sig äran för att ha tagit ”din” bild. Du kan faktiskt inte heller sälja den rätten, du är alltid upphovsman.

Rätten att, enkelt uttryckt, tjäna pengar på en bild. Till exempel genom att låta andra använda bilden för att sälja sina produkter, den rätten kan man frånsäga sig, om man vill.
Alltså kan du låta en uppdragsgivare få rätten att använda bilderna till olika ändamål och även att denne låter andra använda bilden för att kanske marknadsföra en produkt. Som en sponsor till en tävling.
Om det finns avtal om detta förstås!

Sedan finns det olika saker som kan ge dig rätt att ändå stoppa användandet av bilden, kanske används bilden på ett sätt som kränker dig som upphovsman. Inte heller får bilden egentligen ändras utan ditt tillstånd, som att man klonar bort delar av bilden eller liknande.
 

mipert

Aktiv medlem
Men var realistisk, att komma och kräva att Volvo stoppar sin nya reklamkampanj för att någon har lagt in ett fågel i din landskapsbild är nog något du bör tänka över ;-)
 
ANNONS