Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gammal film kodak Verichrome pan 120 film:framkallningstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan E

Medlem
Hej,

Behöver er hjälp med framkallningstider till en gammal film som suttit i en gammal kamera i säkert 30 år eller så, eventuellt längre ändå men jag vet inte.

Filmen är en 120 mm Kodak Verichrome pan 120 film och har rött pappersöverdrag när den är färdigexponerad. Den har suttit i min framor o farfars kamera och jag ränkte ge mig på att framkalla den filmen. Jag brukar använda tmax-framkallare och d-76. Är det någon som har något förslag på framkallningstid?

Mycket tacksam för svar.

Vänligen

Johan
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Räkna med rejält slöjad film. Framkallade en rulle Ilford Hp5 25 år efter exponeringen en gång. Tmax framkallare och 5 minuter i 20 grader fungerar på det mesta, ibland lite mjukt och ibland lite hårt. Lägg på ca 2 minuter för att kompensera för kontrastförlusten pga slöjan (men då blir det kornigare också).
 

Qvintus

Ny medlem
Hur gick det? Nu är jag i samma sits...

Hej,
Behöver er hjälp med framkallningstider till en gammal film som suttit i en gammal kamera i säkert 30 år eller så, eventuellt längre ändå men jag vet inte.
Filmen är en 120 mm Kodak Verichrome pan 120 film och har rött pappersöverdrag när den är färdigexponerad. Den har suttit i min framor o farfars kamera och jag ränkte ge mig på att framkalla den filmen. Jag brukar använda tmax-framkallare och d-76. Är det någon som har något förslag på framkallningstid?
Mycket tacksam för svar.
Vänligen
Johan
---------------------------------------------------------------------------------

Samma typ av film (Verichrome Pan 120) har jag i handen, den har suttit i en kamera avglömd i säkert 30 år. Finns det någon som vet ett labb som kan framkalla denna för mig?
Har frågat i fotoaffärer, men dom tittar på rullen som om dom såg ett UFO och skakar på huvudet. En örade om att det var en dia film som behöver process E4 som inte finns mer.
Men enl. Kodaks technical data blad är det en BW.

Någon som vet?
VH
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej,

Behöver er hjälp med framkallningstider till en gammal film som suttit i en gammal kamera i säkert 30 år eller så, eventuellt längre ändå men jag vet inte.

Filmen är en 120 mm Kodak Verichrome pan 120 film och har rött pappersöverdrag när den är färdigexponerad. Den har suttit i min framor o farfars kamera och jag ränkte ge mig på att framkalla den filmen. Jag brukar använda tmax-framkallare och d-76. Är det någon som har något förslag på framkallningstid?

Mycket tacksam för svar.

Vänligen

Johan
Dessa äldre filmer som suttit i kameran riskerar att "själv dö" -med detta menar jag att pga. förvaringen så skadas faktiskt filmen. Jag har haft ett antal sådan filmer för framkallning. Men dom som lämnat filmen för framkallning hos mig har varit medverna om det.
Ett tips är att i totalt mörker, och då menar jag toalt mörker klipper en bit av filmen. Man kommer att förstöra kanske första rutan. Framkalla gärna i D76 (1+1) utgå från 9 minuter vid +20 grader.
Kontakta gärna mig så löser jag frågan.
Mvh
Rolf Berntzen
www.enbrabild.se
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Har frågat i fotoaffärer, men dom tittar på rullen som om dom såg ett UFO och skakar på huvudet. En örade om att det var en dia film som behöver process E4 som inte finns mer.
Men enl. Kodaks technical data blad är det en BW.
Den är svartvit. Namnet "Verichrome" valde Kodak för att antyda att den ger en korrekt omvandling av färgerna till gråskala.
 

millhouse

Aktiv medlem
Den är svartvit. Namnet "Verichrome" valde Kodak för att antyda att den ger en korrekt omvandling av färgerna till gråskala.
Hej Patric!
Självklart borde jag skrivit att denna film är svartvit. Var mer inne på lösningen av problemet. Men som sagt jag framkallar i mitt prolabb så vill man få denna och andra filmer framkallade är man välkomna.
Ha, det gött
 

Urr

Aktiv medlem
Enligt Kodaks anvisningar från 70-talet, på en förpackning D76 ska Verichrome framkallas i 8 min vid 20 grader. Det är samma tid som anges för dåtidens Tri-X som trots namnet inte är densamma som dagens. Men som sagt, önskas högre kontrast får tiden förlängas.
 

millhouse

Aktiv medlem
Enligt Kodaks anvisningar från 70-talet, på en förpackning D76 ska Verichrome framkallas i 8 min vid 20 grader. Det är samma tid som anges för dåtidens Tri-X som trots namnet inte är densamma som dagens. Men som sagt, önskas högre kontrast får tiden förlängas.
Hej Urban.
Utan att tvivla på dig, så går jag till Kodaks technical data för Verichrome Pan Film från dec 2002 nr F-7. Och för "Small-Tank processing" med "agitate at 30 second intervals" ,så är det 11 min vid +18 grader, 9 min vid +20 grader,8 min vid +21 grader,7min vid +22,6 grader,6 min vid +24 grader. Och allt gäller alltså D76 (1+1).
Tid under 5 minuter ger klart ett felaktigt resultat.
 

Urr

Aktiv medlem
Okej. Jag glömde att påpeka att tiden (8 min) gällde för koncentrerad D76. Brukar själv föredra 1+1.
 

millhouse

Aktiv medlem
Okej. Jag glömde att påpeka att tiden (8 min) gällde för koncentrerad D76. Brukar själv föredra 1+1.
God kväll,eller natt Urban,
så här skriver man med tider för D76 koncentrat: 8 min vid+18 grader,7 min vid +20, 5½ min vid +21, 5 min vid +22 och 4½ vid +24. Men som sagt man rekomenderar ändå att inte framkalla med tider under 5 min pga problem.
Jag nu sänker sig mörkret över den värmlandska skogen och går och knyter mig. Lev väl ni alla !
 

Urr

Aktiv medlem
Tack. Ja, Kodak är lustiga som företag. Inte första gången de ger olika besked beroende på var man hämtar informationen.
 
Räkna med rejält slöjad film. Framkallade en rulle Ilford Hp5 25 år efter exponeringen en gång. Tmax framkallare och 5 minuter i 20 grader fungerar på det mesta, ibland lite mjukt och ibland lite hårt. Lägg på ca 2 minuter för att kompensera för kontrastförlusten pga slöjan (men då blir det kornigare också).
Jag har en Ilford FP4 som jag gärna skulle vilja framkalla. Filmtypen slutade tillverkas 1991 om jag ser rätt, den kan ju vara några år äldre än det också, kanske rent utav fem år äldre eller så. Precis som du skriver kan man köra den i en vanlig framkallare. MEN jag är sugen på att testa att ta en vanlig framkallare (i mitt fall T-Max) och sedan "förstärka" den med kemikalier som hindrar den värsta slöjan.

Någon som testat att blanda i kaliumbromid i framkallaren? Har för mig att det ska vara nummer ett när det gäller att hindra slöjning. Frågan är bara hur många gram till en liter färdig T-max-framkallare man ska ha i? Kaliumbromid har jag hemma.

Iofs inget för mig viktigt på filmen. Men jag vill gärna göra det så bra som möjligt ändå!

Tips på andra kemikalier man kan förstärka sin T-Max framkallare med?
 
Någon som testat att blanda i kaliumbromid i framkallaren?
Då besvarar jag min egen fråga. Och svaret är att 10 gram kaliumbromid i en 1+4 lösning av T-Max framkallare det var för mycket. Jag lade på någon minut extra på framkallningstiden också. Jag är lite imponerad för slöjan är bannemej borta. Men samtidigt så blev negativen rätt tunna. Jag skulle säga att nånstans runt ca 4 gram kaliumbromid på en liter framkallare PLUS att man förlänger framkallningstiden med ca 2 minuter, det borde ge ett ännu bättre reslutat. Hinner inte scanna just nu, filmen hänger på tork, men om nån vill så hojta så slänger jag upp en bild i bloggen eller nått sånt.
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
blekning av slöjad film

Då besvarar jag min egen fråga. Och svaret är att 10 gram kaliumbromid i en 1+4 lösning av T-Max framkallare det var för mycket. Jag lade på någon minut extra på framkallningstiden också. Jag är lite imponerad för slöjan är bannemej borta. Men samtidigt så blev negativen rätt tunna. Jag skulle säga att nånstans runt ca 4 gram kaliumbromid på en liter framkallare PLUS att man förlänger framkallningstiden med ca 2 minuter, det borde ge ett ännu bättre reslutat. Hinner inte scanna just nu, filmen hänger på tork, men om nån vill så hojta så slänger jag upp en bild i bloggen eller nått sånt.
Blodlutsalt eller kaliumferricyanid, alt kaliumhexacyanoferrat funkar bra för att bleka bort slöjan
Förr såldes en lösning som hette Farmers Försvagare. Efter som jag använder en del gamla
Halvtonsfilmer för att göra större negativ så har jag gjort så här. 5 gram Blodlutsalt och en halvliter vatten. Bleker negativen i den lösningen c:a 30 sekunder och fixerar sedan i ett icke härdande fix t.ex Ilford Hypam under tre minuter , sedan en kort skölj och betraktande av resultatet och om det fortfarande finns en slöjning kvar så kör jag det igen. Det är bra att,arbeta i dragskåp eller väl ventilerat. Kolla alltid datablad på kemin som finns att hitta på nätet och vad som gäller för själva handhavandet.
mvh
Lasse
 

Hattipop

Medlem
Jeg bruker fremdeles VerichromePAN. Mine filmer er utløpsdato på slutten av 90-tallet. Men jeg har også skutt en del VP fra årene 70-78. Beste løsning er XTOL 1:1 i 6,5 minutter. Agitering 1 gang pr minutt men konstant første 30 sekunder. 20 grader celsius.

For å bleke sløring: Kodak Farmers Reducer. Besilles på B&H eller Freestyle.

Utover det kan alle gamle s/hv-filmer sendes til min prolab for fremkalling/scanning eller optisk printing.

Erik Hattrem
www.tmax100.com
Twitter: @hattipop
 
Blodlutsalt eller kaliumferricyanid, alt kaliumhexacyanoferrat funkar bra för att bleka bort slöjan
mvh
Lasse
Varför? Det är väl bättre att inte sätta slöjan där från början. Det gör man ju (iaf om jag förstått rätt) med kaliumbromid-tillsatsen i framkallaren. Den enda "fördel" man skulle ha med att bleka och hålla på i efterhand är väl att filmen iaf garanterat blir ordentligt framkallad, men har det någon annan fördel eller varför ska man inte göra rätt redan vid framkallningen?

Blekning etc låter som ett meckigt extrasteg. Har som sagt hört talas om det men aldrig haft orsak att prova.
 

Dez

Aktiv medlem
På min blogg kan du läsa om hur jag framkallade en Verichrome Pan från 70-talet jag hittade på loppis.
 
ANNONS