Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopiera pressad film (färg) - hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
jag fotade en spelning nu i helgen och fick rådet att använda färgfilm med 800 och 1600 iso, som jag sedan exponerade efter 3200 och pressade i framkallningen. så jag gjorde så. nu när jag ska göra kopiorna har jag fått ett problem. filmen är ju underexponerad, så negativen är tunna. men pressningen skulle ju ge ökad kontrast, så att man kunde kopiera upp bilderna med någorlunda resultat ändå. mina bilder blir alltså förskräckligt mörka. om jag använder en tid som ger artistens ansikte lagom mycket ljus, blir bakgrunden för ljus (=inte svart). och när jag exponerar efter bakgrunden blir artisten väldigt mörk. jag tycker att det är väldigt svårt att använda pjatt när man kopierar i färg, men det kanske är det enda alternativet? eller ska jag ge upp min idé om att artisten växer fram ur mörkret, och låta kornen och grynigheten välla fram ur bakgrunden? jag gör rätt stora bilder så korn får jag ju räkna med.
 
ANNONS