Annons

Text i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Detta handlar inte direkt om FOTO i datorn, men kanske jag kan få svar ändå.

Jag vill ha en text som ser ut som den på bilden nedan. (Jag hoppas det går att se ordentligt)

Teckensnittet är lite speciellt och texten är transparent, dessutom ligger ju en mindre text ovanpå den undre.

Hur gör jag?

Mvh Stefan

[Tidigare låg det en bild här, den är borttagen av Redaktionen 2002-08-12]
 

berga

Aktiv medlem
Vad är det som är speciellt med texten?
Är det teckensittet eller att den är delvis genomskinlig?

Genomskinligt får du genom att reglera textlagerts opacitet.

Text ovanför får du genom att lägga till ett nytt textlager.

Allt i Photoshop.
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
Jobbar med bilden i lager... Så kan du skriva in din text tex Cameron diaz och sedan ändra färg och opasity (göra den genomsynlig). Sedan skriver du in den lite mindre texten i nästa lager... osv Kanske lite vagt beskrivit men jag hoppas du förstår vad jag menar....
 

Merlin

Aktiv medlem
OK. Lager på lager alltså. Tack för det!

berga skrev:
Vad är det som är speciellt med texten?
Är det teckensittet eller att den är delvis genomskinlig?
A:na och d:et har i alla fall jag inte sett förut. Vilket teckensnitt? Sen ett stort R i samma storlek som de små bokstäverna, hur reglerar jag det? Eller är det kanske teckensnittet i sig som ser ut så?

Kan man ladda hem teckensnitt nånstans på nätet?
 

berga

Aktiv medlem
Bilden är säkert borttagen av upphovsrättsliga skäl.

Teckensnitten kan mycket väl vara specialkonstruerade för just detta ändamål.

Det finns olika program för det men jag vet inte mycket mer. Möjligen går det att göra något i Illustrator.

Du kan se varje bokstav en egen formatering i Photoshop, åtminstone version 6.5.
 

Merlin

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Jöörgen

Guest
Det är en förhållandevis gammal texteffekt och jag tror att självaste Kai Kruse ligger bakom den.

Skriv texten i ett lager, duplicera lagret och gör en svag förskjutning i höjd- och/eller sidled. Gör det nya lagret lite suddigt och lek lite med kanaloperationer eller vad det nu heter på svenska (''channel operations'' på engelska). Det här grundtemat kan du variera på en mängd sätt med fler eller färre lager, olika operationer mellan dem och så vidare.
 

avslutad131105

Avslutat medlemskap
Ett sätt är så här, i varje fall i Photoshop 7:

Bakgrundslager: Din bild med vackra flickor, eller valfritt motiv.

Nästa lager: Den stora texten. Du bara skriver in den med valfritt teckensnitt och valfri färg. Ändra sedan opacity (genomskinligheten eller vad det kan heta i svenska versionen), tills du tycker det blir bra.

Sista lagret: Skriv in din text. I din Layers-palett väljer du den lilla ikonen längst till vänster "Add a layers style". Bocka för "Bevel and emboss". I rutan som kommer upp väljer du "Pillow emboss" vid Style.

mvh Möllis.
 
ANNONS