Annons

kameraförsäkring på långresa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Babbsan

Medlem
Hejsan! Ska åka på en 3 mån resa till central och sydamerika! är det nån har erfarenhet eller tips på nån bra försäkring som kan funka för kamera utr. eftersom det är ganska överhängande risk att bli rånad i dom länderna som vi ska till! Alla tips å trix är välkommna!
tacksam för svar!
 

Odden

Aktiv medlem
Hade det inte varit någor för Fotosidan att kunna erbjuda försäkring till medlemmarna på kamerautrustning?????
 

solvargen

Aktiv medlem
En vanlig reseförsäkring skall vara tillräcklig för att täcka upp ett eventuellt "rån". Skall själv iväg till Filippinerna 5månader och reseförsäkringen kostar 3200:. Ja,inte är det billigt. Tyvärr har jag ingen hemma men ibland står det väl i resetidningen vagabond om alternativa reseförsäkringar...som kanske är billigare än hemförsäkringen med 45dagar redan och tillägg. Vet ej. Skall själv kolla upp snarast innan bege mig iväg. Kolla där ochså.
 

andreascarnesten

Aktiv medlem
Reste runt i Sydamerika i 3 månader och klarade oss utan att bli rånade, men man hörde ju andra som blivit det. Så en bra försäkring kan vara bra att ha. Jag tecknad en vanlig reseförsäkring, vet inte om det innefattade kameran dock.

Trevlig resa!
 

tech2000

Avslutat medlemskap
Det beror lite på vilka länder du ska besöka också. Jag bor i Chile och här är ganska lugnt...

Men ju närmare ekvatorn man kommer destå större är risken att bli rånad.
 

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
För er som skall ut och resa rekommenderar jag Första försäkringar (hette tidigare studentförsäkringar). Dom är klart billigast (med ca 20 kr per dag). Försäkringen täcker det mesta inkl kamerautrustning, kontanter med mera.

Niklas
 

xdork

Aktiv medlem
Jag gjorde en resa i Uruguay, Argentina, Paraguay och södra Brazilien och det stämmer säkert att ju längre norr ut du åker i sydamerika desto större är risken. De områden jag besökte var lugna och trygga så länge man håller sig till sunt förnuft, för fattaiga människor finns i massor som ibland desperat behöver mat.

På min resa använde jag mig av min hemförsäkring och "resplus" som båda tecknades hos trygg-hansa. Enligt försäkringsvillkoren skulle de täcka vad min utrustning var värd, behövde dock aldrig använda den.

//Erik
 

solvargen

Aktiv medlem
Beräknade på reseförsäkring från Gouda. den var faktiskt 1100:- dyrare än Skandia hemförsäkring efter de 45dagarna som ingår. Skulle gissa på en kostnad runt 900:- -1200:- extra per skalle efter de första 45dagarna
 

Babbsan

Medlem
Tack for alla svar! jag tittade på gouda men den täckte bara 6000 i"utrustning" vilket inte räcker långt! Ska kika vidare! kom gärna med fler förslag!
MVH Daniel
 
ANNONS