Annons

Flygplats...

Produkter
(logga in för att koppla)

ToLu

Aktiv medlem
Jag undrar bara om det är någon som har några erfarenheter av att fota inne på flygplatsområde?

Jag jobbar för tillfället på en flygplats och när man vandrar omkring inne på området så ser man mycket saker som kan vara värda att fotografera.

Har dock en del funderingar;

*Måste man ha någon speciell anledning för fotograferandet för att få ett tillstånd?

*Får man lov att göra vad man vill med bilderna efter framkallning, eller äger Luftfartsverket rätten att granska dom?

Eftersom jag skall plugga nu i höst så är det inte aktuellt än men till nästa sommar kanske.

/Tomas
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Prova en sökning, det finns en gammal tråd i forumet som har rätt omfattande info.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Fråga den som är säkerhetsansvarig på din arbetsplats.
Han / hon ska veta vad som gäller o hur du får tillstånd.
 

davidh

Aktiv medlem
Du måste antagligen få tillstånd för att fotografera på flygplatsen. Själv jobbar jag i Göteborgs hamn i sommar, och där är jag tvungen att ha tillstånd.
Som jag ser det, har du tillstånd, så är bilderna dina.

/David
 

Hassan

Aktiv medlem
En flygplats är ett säkerhetsklassat område. Klart som korvspad att du måste ha tillstånd att fota.
Alltså, fråga säkerhetsansvarig vad som gäller.
 

ToLu

Aktiv medlem
Tillstånd var det aldrig någon tvekan om att jag behöver. Jag får gå och snacka med säkerhetsansvarige på flygplatsen och se vad dom har för kriterier. Ville inte göra det i onödan om det skulle vara så att man måste jobba på tidning och ha ett jättereportage på gång eller nåt men tack för hjälpen.

Och om du skulle kunna hjälpa mig Jim för jag hittar inte den där tråden med omfattande info som du pratar om?

Mvh Tomas
 
Senast ändrad:

chacmool

Ny medlem
Jag jobbar på Landvetter flygplats och hade lite sånahär frågor på säkerhetsutbildningen vi gick. Jag har för mig att det inte är fotoförbud på flyplatsen, men det är det däremot inuti planen. Får man dock pilotens godkännande är det oxo förstås helt ok att fota i planet oxo.

Är oxo lite intresserad av den omtalade artikeln :)
 

micro

Aktiv medlem
Jag har fotat en hel del på flygplatser utan problem. Mest på Hässlö i Västerås, gamla F1. Samt F16 Uppsala och några av SAS hangarer på arlanda. På F16 bedrivs ju fortfarande militära aktiviteter så jag snackade med en snubbe som jobbade där innan om det var okej, det satt ju ett par förbudsskyltar så... Han frågade vad bilderna skulle användas till sen sa han det är lungt, så det var inga problem där heller.

Sen hur det är inne på terminaler och liknande har jag ingen aning om, det har aldrig intresserat mig. Men där springer ju så mycket turister så där kan jag inte tänka mig att nån bryr sig om du plåtar.

Vill du däremot ut längre på området och korsa taxibanor eller t.o.m landningsbanor och röra dig fritt på plattorna så bör du defenitivt snacka med nån, du bör ju om inte annat ha kontakt med nån i kontrolltornet.
En 747a som står och maxar motorerna blåser ju med lätthet bort en långtradare parkerad 200m bakom sig! Kan ju vara värt att tänka på innan du ger dig ut :)
 

NiklasK

Aktiv medlem
En flygplats är ett skyddsobjekt. Där är det förbjudet att fotografera i stort sett allting! De lokala lagarna kan vara lite krångliga eftersom säkerhetschefens beslut blir "lagar" som bekant är otillåtet at bryta mot!

Man kan däremot få fotografera men det krävs tillstånd som sagt och det är mycket svårt att få!
 

Pettran

Aktiv medlem
Hur gick det med tillståndet?
När jag låg i lumpen på F21 i Luleå fixade jag fototillstånd, det fina i kråksången var att säk skulle kolla alla bilder innan jag fick dom = Gratis framkallning... jag tyckte det va asbra :)
 

kaw

Aktiv medlem
Och när jag gjorde lumpen som vapenfri (brandman) på Arlanda fick vi fota, bara vi inte sålde bilderna till Expressen - det var visst någon kändis som hade anlänt och som någon hade fångat på bild något år tidigare...

Det där om skyddsobjekt minns jag inget alls om.
 

kaw

Aktiv medlem
dianahallberg skrev:
Jag undrar om man måste ha tillstånd för att fota inne i flyget men ut genom fönstret?
Kan inte tänka mig det. Alla som gillar att fota och gillar utsikter (!) har väl fotat ut från flygplan.

Appropå det, helt utanför den här trådens ämne. Har alla flygbolag regeln att all elektronisk apparatur ska vara avslagen vid start och landning? Jag flyger väldigt sällan och råkade ut för det med Swiss i juni i år.

Om fler bolag har den praxisen - och kabinpersonalen är rejält petig, hur klassar de i såna fall olika typer av kameror: mekaniska / lite smått elektroniska / typiskt elektroniska (digitalkameror)?
 

adl

Aktiv medlem
När jag genomgick utbildning till flygplatsbrandman på BRS/Arlanda 1994 ringde jag upp säkerhetsansvarige på Arlanda angående fotografering.
Det var hur enkelt som helst att få fototillstånd, faxade över en skriftlig förfrågan och fick tillståndet inom några dagar.
 
ANNONS