Annons

Arbetsgång för digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Förutsättningar: Bilderna tas med Fuji Finepix 6800 Zoom i antingen bästa upplösningen 6M Fine (interpolerad) eller 3M Fine varvid bildfilerna blir 2,3 resp. 1,2 Mb. Jag vill kunna skriva ut på papper (max A4 men oftast betydligt mindre) och också lägga ut på nätet (max 800 pixlar på längsta sidan). Jag använder Photoshop 5 LE på en iMac för bildbehandling.

1. Skär bort det som inte ska vara med på bilden.

2. Färgjustera med med hjälp av ljus och mörkpipetterna i Levels i menyn Adjust Image.

3. Klona bort eventuella störande inslag i bakgrunden.

4. Spara i bästa möjliga (=10) jpg för utskrift.

5. Minska i två omgångar till 800 pixlar på längsta sidan.

6. Skärp framförallt ögonen på personer med hjälp av unsharp mask, 100%, 1-2 pixlar, 3 treshold.

7. Spara i jpg 8 för webbilder.

Frågor:
Bilden är från början i jpg. Ska jag byta till Photoshopformat när jag sparar i punkt 4? Varje jpg-lagring försämrar bilden om jag förstått rätt, även om den bara roteras.

Jag har provat med att lägga ellipser som markering på ögonen och bara göra oskarp mask på dessa. Synpunkter? Jag tar mest porträtt och tycker skärpa på ögonen är viktigast och att det ibland rentav är störande om hela ansiktet med alla hudpartier skärps.

Bör jag alltid ta bilder i 6M Fine om jag ska få bästa tryckresultat på bläckstråleskrivare? Eller kan Photoshop LE eller nåt annat program interpolera lika bra/bättre som kameran?

Funderar på att köpa en Epson 950, passar den bra ihop med Fuji Finepix 6800 Zoom? Behöver den kalibreras ihop med min iMac och är detta i så fall krångligt?

Ett exempel på resultatet med webbild finns på: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=46736&pf=11189

Göran Lindgren, nybliven digitalkamerainnehavare
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
goranlin skrev:
Jag har provat med att lägga ellipser som markering på ögonen och bara göra oskarp mask på dessa. Synpunkter? Jag tar mest porträtt och tycker skärpa på ögonen är viktigast och att det ibland rentav är störande om hela ansiktet med alla hudpartier skärps.
Testa med att använda lagermask i stället. Funkar mycket bättre än att markera på det sätt du gör.
 

Hassan

Aktiv medlem
Det första jag gör med en bild är att göra ett duplikat/kopia och jobba med det.

Ska bilden skrivas ut från datorn så finns ingen anledning att spara om den i jpg-format. Då kastar du bara bort en massa information i onödan.

Att spara bilden i jpg-format är det sista jag gör med bilden. (Och endast om jag skall visa den på webben) All editering med levels, färger, oskarp mask, förminskning görs i .psd format.

Jag tittade på den länkade bilden och jag tycker det ser för uppenbart ut att ögonen är skärpta men inget annat. Det ser konstigt ut i mina ögon.

När det gäller skrivare så följer det nog med profiler som installeras med programmen för skrivaren. Mac har väl ColorSync för färgmatchning. Tyvärr vet jag inget om det.
Epson 950 är nog en fin skrivare.

Mvh / Hasse
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
goranlin skrev:
Bilden är från början i jpg. Ska jag byta till Photoshopformat när jag sparar i punkt 4? Varje jpg-lagring försämrar bilden om jag förstått rätt, även om den bara roteras
Spara aldrig i JPEG om du inte absolut måste pga platsbrist.

goranlin skrev:
Jag har provat med att lägga ellipser som markering på ögonen och bara göra oskarp mask på dessa. Synpunkter? Jag tar mest porträtt och tycker skärpa på ögonen är viktigast och att det ibland rentav är störande om hela ansiktet med alla hudpartier skärps.
Jag tycker att ditt bildexempel behöver mer skärpa. Det är dessutom väldigt uppenbart att något har gjorts lokalt med ögonen. Det ser inte riktigt naturligt ut. Däremot är det nog klokt att försöka maska och köra individuella inställningar på olika motivdelar. Himlar och ibland hudtoner tjänar ju på att vara mjuka. Men lyssna på Niklas råd om lagermasker och dylikt.
goranlin skrev:Bör jag alltid ta bilder i 6M Fine om jag ska få bästa tryckresultat på bläckstråleskrivare? Eller kan Photoshop LE eller nåt annat program interpolera lika bra/bättre som kameran?[/B]
Vill du ha frihet efter att bilden är tagen, använd alltid högsta möjliga kvalitet. Vet du med dig att en bild aldrig kommer att reproduceras över en viss storlek och aldrig kommer att beskäras kan du ju snåla in lite. Men hur ofta vet man det?

Det går aldrig att återställa detaljer som inte fanns med i filen från början i något program.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Jag scannar alltid in i så pass hög upplösning att det räcker till stora utskrifter.
Det första jag gör är att beskära bilden om nödvändigt. Därefter så går jag lös med klonstämpeln och tar bort damm, repor mm.
Sen lägger jag på ett justringslager och justerar levels, kurvor, färger och allt annat som behöver justeras. Allt utom skärpan.
När jag är klar med ovanstående justeringar krymper jag ner bilden om jag ska ha den till web eller dylikt.
Därefter skapar jag en lagermask och applicerar USM på denna.
Det fina med att använda justeringslager och lagermask är att man kan gå in och ändra på alla justeringar man gjort även efter man sparat och stäng bilden.
 

UlrikS

Medlem
goranlin skrev:
Varje jpg-lagring försämrar bilden om jag förstått rätt, även om den bara roteras.
Ja, antagligen tillkommer fler JPEG-artefakter varje gång bilden komprimeras om.

Det är dock möjligt att spegelvända, beskära (med vissa begränsningar) och rotera en JPEG-bild i 90-graders intervall, utan att packa upp och komprimera om den.

Till Linux, och säkert många andra Unix-plattformar, finns verktyget "jpegtran" som gör detta. På http://sylvana.net/jpegcrop/losslessapps.html verkar det listas en massa verktyg för Windows som gör samma sak.
 
ANNONS