Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Augustimåne med 840mm/F6.3 samt 1400mm/F11

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Bild på månen tagen med Olympus E-300.
E-300 + 1.4x telekonverter + OM 4/3 adapter + OMZ 300mm/F4.5 (=420mm/F6.3)

Motsvarar hela 840mm/F6.3 (med ekvivalent bildvinkel i 35mm formatet)


Never argue with an idiot...they'll drag you down to their level and beat you on experience!!!
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Bild på månen tagen med Olympus E-300.
Olympus E-300 + 1.4x Telekonverter + OM 4/3 adapter + Makinon 500mm/F8 (=700mm/F11)
Motsvarar hela 1400mm/F11 (med ekvivalent bildvinkel i 35mm formatet)

Never argue with an idiot...they'll drag you down to their level and beat you on experience!!!
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
Fota månen med Olympus E-300

Här finns lite att läsa för den som är intreserad av att fota månen. För den som har vänner med långa Nikon-telen, kanske det skulle vara intressant att även skaffa en adapter, så att dessa kan användas till FourThirds-bajonetten. (För Canon-objektiv finns dock tyvärr ingen adapter, men man kan ju vara vänner ändå). Ett Nikontele på t.ex. 400mm, får då en bildvinkel motsvarande 800mm i 35mm-formatet. Med en telekonverter på 1.4x, drar det iväg till hela 1120mm i 35mm-formatet. Det ställer krav på stativ. På en E-300 rekommenderas att fälla upp spegeln för att minska vibrationerna vid exponeringen.

Ref:
Wrotniak: Take a Picture of the Moon (Digital or Not)]
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, resultaten är väl godkända. Lite på gränsen för oskarpa tycker väl jag. Men det är alltid så rOOligt att se månen på bild, nära å allt!

Vad har du fått för slutartider när du fotat? Vilket ISO har du fotat med?

MVH Niclas,nyfiken
 

dJb

Aktiv medlem
Jag har också fotat månen en del med D60 och 400mm + 2,0 konverter. ISO 100 och 1/125s f/8 om jag inte minns fel. Månen lyser starkt! De flesta månbilder blir dock ganska lika varandra av naturlig anledning.

ps. hur har fisket gått i sommar, Niclas?

/edgebrother :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, jag har ju fått en del fina tider också, av naturliga orsaker det också som sagt.

Skall man göra ngt mer unikt av månbilder så blir det nog en passande förgrund som är alternativet, eller att kirra kollage i ps ihop med andra bilder..
^^^


Flytringen har jag upptäckt som ett fantastiskt hjälpmedel. Har inte flugfiskat ifrån den ännu utan bara en del med UL. En verklig upplevelsehöjare! Längtar efter vårgäddorna, de lever farlig där jag kommer flytsmygande. (Kanske är jag som lever farligt då;)hmm,

Mvh Niclas,,
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Vad har du fått för slutartider när du fotat? Vilket ISO har du fotat med?
Bilden på GSM-masten och månen: ISO100 1/15s ~F11 420mm
(Jag kan inte säga exakt vilken bländare, för på det gamla objektivet har fett runnit ut på bländarlamellerna, så de rör sig så segt. Jag skulle ändå tro jag fick ner det från F4.5 till F8.)

Bilden tagen med Spegeltelet: ISO100 1/30s F11 700mm (500mm x 1.4teleconverter)

Det är lite marigt att ställa in skärpan manuellt, men jag skulle tro att största oskärpan kommer via det veka stativet och lite vind vid tillfället. Jag får öva vidare, med att öka ISO-talet upp till ISO400 eller ISO800, för att korta exponeringstiderna med spegeltelet, samt att hänga något tungt på stativet.


Jag tror det är enklare med att fota Norrsken, men det kommer ju inte varje månad precis. Läser man rapporten på http://www.spaceweather.com/ får man dock lite förvarning.

P.S: Det brukar inte vara så bra med fisket när det är fullmåne, det brukar gå bättre på ny. I alla fall när det gäller öringen.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Biggest Full Moon of the Year

"Space Weather News for Oct. 23, 2007
http://spaceweather.com

BIG FULL MOON: This week's full Moon (Oct. 25-26) is the biggest full Moon of 2007. It's no illusion. Some full Moons are genuinely larger than others and Thursday night's will be as much as 14% wider and 30% brighter than lesser full Moons we've seen earlier this year. Check http://spaceweather.com for the reasons why."


Visserligen inte en Augustimåne, men en stor Oktobermåne.

Så här mycket täcker månen in av ytan hos en 4/3-sensor. Beskär man denna bild till en 100% crop, så får man en pixelstorlek på ca 800x800 pixel på den rundaste av alla månbilder jag hittills tagit. I alla fall med 425mm på en E-300, på en Manfrotto 488RC2, med "anti-shock" inställd på 5s och exponering i P-mode och med spot-mätning. Det var inte helt klar sikt, men resultatet blev ändå hyfsat.
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS