Annons

Cache i Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

ifo0s

Aktiv medlem
Vill bara få lite svar på om jag har förstått detta rätt. Jag har Photoshop CS2 och använder Bridge som arkiv och album för mina bilder. Jag har nyligen satt Raw-Cachen (i Bridge -> Redigera/Camera Raw-inställningar...) på en annan hårddisk med gräns 20 gb.
Sedan klickade jag på Verktyg/Cacheminne/Bygg caheminne för undermappar och då la sig en massa *.dat filer på den angivna hårddisken (som antagligen är RAW-cachet då). Sedan hittade jag en ytterligare inställning under Redigera/Inställningar/Avancerat/[Cacheminne] där är "Använd en central cachefil" markerad.

1.Vad händer om jag väljer den under? (första frågan).

2.För "Central plats för cacheminne:" valde jag samma hårddisk som tidigare och nu när jag bevakar den ser jag att det växer ännu mer på den disken med filer. Med de namn som fotomapparna liknar. Vissa namn slutar med ett "t" osv. Är detta bara ytterligare en cachelagring som tidigare skedde på [C:/] innan jag ändrade det? (andra frågan).

3.Finns det fler sett att avlasta C:/ från Photoshop CS2 genom att dra nytta av minne och kapacitet från en annan hårddsik?

Säg till om ni inte hittar vägarna dit (om ni har den engelska versionen. OBS! för er som inte vet så kan man, fast man har den engelska versionen ställa in svenska som språk just på Bridge, inte själva CS2, vad jag har förstått)

/Kluriga hälsningar från Johan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Intressant. Jag skulle gärna också vilja förstå hur Bridge jobbar när det gäller detta. Någon som vet?
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Såvitt jag har begripit det så är det så här:

När så är möjligt lägger sig alla Cache-filer (jpegs av RAWfilen) i samma mapp som RAW ligger i. Såvida det inte är en skrivskyddad mapp, exempelvis en CD/DVD. Då hamnar Cachefilen istället i en central, valfri, mapp.

Du kan dock ställa om Bridge att bara lägga Cahcefilerna i den centrala mappen.

Jag gillar att ha det centralt. Nackdelen är att om du flyttar mappen med RAWfilerna så tappas kopplingen.

På fråga två svarar jag "ja"

3. Om du har en snabb extra hårddisk kan du sätta Photoshops Swapfil att använda den istället för C. Kolla under Edit>Setting>Plugins & Virtual memory


Vill du ah fler tips på hur du snabbar upp Photoshop så kolla in följande gratis artikel: Optimizing Photoshop CS2 Performance
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1910425,00.asp
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag måste nog säga att ha cachefilen lokalt är smidigare. Tex om man har plåtat på uppdrag och sorterat och fixat på den bärbara och sen flyttar över alla filer till extern hårddisk så slipper man tiden för att den skall indexera mappen igen.
 
ANNONS