Annons

Framkallare och färger

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Det har varit dåligt med trådar om framkallning och film på senaste tiden. Jag tycker att folk borde älta lite mer om sina favoritfilmer och framkallare som avbräck mot de vanliga trådarna här på sidan. Nåja, jag tänkte mest dela med mig av en observation från tidigare ikväll:

Framkallade ett par filmer tidigare ikväll. Två Tri-X och en Neopan som jag körde samtidigt i D-76, samt en APX-100 som jag körde i Rodinal.

Framkallningen blev klar samtidigt för de båda burkarna och jag hällde ut den förbrukade framkallaren i två enlitersmått. Jag noterade att D-76:en var svagt rosa medan Rodinalen hade en helt otroligt kraftig lila färg. Väldigt fränt!

För att inte spilla var jag tvungen att hälla lite av den förbrukade D-76:en i Rodinalburken. Döm om min förvåning var stor när Rodinalen då bytte färg till genomskinligt grön!

Jag har ingen aning om vad detta beror på, men visst är det kul att framkalla film!
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det är antagligen kaliumhydroxiden i Rodinal som reagerar på detta sätt med olika ämnen, t.ex. det färgade ljusgårdsskiktet hos olika filmer.

När jag blandar del A och B (natriumhydroxid) för en brenzkatekinframkallare, så får jag också mystiska färger. :)
 

arvro395

Aktiv medlem
Ok, så du blandar egna framkallare. Det låter spännande!
Har du testat att använda tvåbadsframkallare -- det har jag alltid varit lite intresserad av.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Nej, det har jag inte gjort.

Men jag har testat en del olika recept på framkallare som är baserade på metol, metol-hydrokinon, brenzkatekin (catechol) och glycin.

Det är mycket roligt och spännande. Speciellt de två sistnämnda, som ju är lite exotiska. :)
 
ANNONS