Annons

Svårscannade filmer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jöörgen

Guest
Antingen talar man om täta filmer eller om filmer som är svåra att skanna utan en profil. Negativ färgfilm är till exempel inte ''bara'' negativ. De har också ett färgstick som varierar från filmtyp till filmtyp. Om inte skanningsmjukvaran vet hur den ska behandla filmen så får den göra en intelligent gissning.
 

Efwa

Aktiv medlem
Mina Fuji-filmer känns svåra att scanna. Hur man än scannar och fipplar så vill det sig inte riktigt.
Det är provia 100F.

Jag vet inte varför, rent tekniskt. men det är väl något jag får leva med :-(
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag har hört att Provia 100f ska vara lättskannad Efwa.

Jag har i stort sett problem att skanna alla mina dior och mest Velvia men det är skannerns fel; en flatbädd med dialock.
 

mårten

Aktiv medlem
Jag fattar fortfarande inte. Har scannern svårt med färgerna eller exponeringen? Blir bilden grynig eller oskarp? Och vad menas med en profil?
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
negativa filmer har olika färg karaktär, detta är något som labben kompenserar när de printar bilderna, en bra (dyrare) variant av en film scanner har ofta olika inställningar för tex. kodak, fuji eller agfa filmer... man kan ofta också ställa in en kalibrering med en billigare scanner... skulle det ändå se kasst ut när man väl får in den i PS, så testa en auto levels / curves, man kan få rätt på det mesta...
kanske inte 100% tekniskt korrekt, men det funkar fiiint...

smiles!
timo
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det här med profiler: Jag har lite problem med det. Det går att ha en standardinställning som kompenserar för filmmasken och träffar någorlunda rätt, men färgtemperaturen är ju >aldrig< likadan mellan två tillfällen. Jag får trixa med reglagen ändå stup i ett. Inte så konstigt egentligen. Har någon samma erfarenhet?
 

theELK

Aktiv medlem
Profiler

När vi ändå pratar om det - Finns det någon som har färdiga profiler för t.ex. Fuji Superia, Kodak Gold etc?? I så fall - är det något ni vill dela med er av?

Det vore kanske något för Fotosidan att tillhandahålla - ICC-profiler (heter det väl?) för olika filmer?? :)

/Jocke
 

Jöörgen

Guest
Jocke, om man nu ska vara så petig att man pillar med färgprofiler så har man olika profiler för olika kombinationer av filmtyp och skanner. En del mjukvaror (som till exempel Vuescan) har ett flertal profiler. Annars kan man köpa en kalibreringsbild för sin filmtyp och göra sig en egen profil. De officiella bilderna är rätt dyra men det finns piratbilder av hygglig kvalité och gratisprogram som kan analysera dem (det finns gamla trådar om det).
 

Jöörgen

Guest
Linmajon skrev:
Det här med profiler: Jag har lite problem med det. Det går att ha en standardinställning som kompenserar för filmmasken och träffar någorlunda rätt, men färgtemperaturen är ju >aldrig< likadan mellan två tillfällen.
Du har samma problem med färgtemperaturen när du filmskannar negativ färgfilm som när du fotograferar med dia (det är inte så konstigt om du tänker efter). Lösningen är densamma, det vill säga genom att använda ett lämpligt filter vid fotograferingen. Däremot så är problemet mer markant med diafilmer eftersom de ofta har mer mättade färger.
 

mipert

Aktiv medlem
Det vore kanske något för Fotosidan att tillhandahålla - ICC-profiler (heter det väl?) för olika filmer?

Tyvärr omöjligt.
Olika emulsioner av samma film ger olika resultat.
Olika framkallningar (olika labb) ger olika resultat.
Olika exponeringar ger olika resultat.

Sedan skulle du behöva en profil för skannern och programvara som kan kopla ihop informationen från de två profilerna!
 
ANNONS