Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

645 objektiv på DS

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Eftersom jag äger några 645 objektiv så
är jag sugen på att skaffa adaptern så att jag
kan montera dom på min DS.
Är det någon som vet vad jag får för omräkningsfaktor
då ?
Tex min SMC-FA 150mm 2,8 (IF) vad blir det för mm
på min DS ?
Även vad blir det på min vanliga 24*36 ?
Mvh
///Kjelle
 

holmbo

Aktiv medlem
Om du utgår från 645-formatet faktor = 1 så har du faktor 1,6 på 24x36 och 2,4 på *istDS.

Du får på *istDS samma bildutsnitt som du fått på 645-kameran med ett 360 mm och på 24x36 som om du haft ett 240 mm.

Observera att utgångspunkten är från 645-kameran och inte 24x36 (135-formatet) vilket är det vanliga vid jämförelser. Vill du jämföra på annat sätt kan du ju lätt räkna om faktorerna.
Om du tex vill ha samma bildutsnitt på *istDS som du får på 645 med 150 mm så skall du ha ett objektiv med 62 mm.

Hoppas det klarnat något.

//Lars
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Eller så tänker vi lite enklare:

En 150mm är och förblir en 150. Du kommer att få samma utsnitt med din glugg som med vilken annan 150 som helst så länge det är samma hus.
 

imtkjlu

Aktiv medlem
Inte riktigt med på vad ni menar.
Man kan ju prata om två olika saker antingen
omräkningsfaktor mellan olika fomat/sensor storlekar.
eller olika objektiv på samma hus.

Så du menar att ett vanligt 24*36 objektiv på 150mm
och med mitt 645 150mm på min DS blir samma ?
Är det bara att 645'an täcker en större bild yta som
inte behövs.
KAn det vara så dock att adapern från 645 till K
fattning påverkar något ?

Annars menar ni att på DS
blir ungefär ett 35mm som ett 50 på 24*36 som 75 på 645
och som blir samma bild.
Om ni förstår va jag menar...
///Kjelle
 

holmbo

Aktiv medlem
Naturligtvis så är 150 mm 150 mm oavsett vilket objektiv och kamerhus det sitter på. Därför skrev jag om bildutsnitt (bildvinkel) i jämförelsen.

Omräkningsfaktorn är bara ett sätt att visa vilken bildvinkel man får med en och samma brännvidd på olika format.

Adaptern påverkar inte brännvidden utan gör endast att du kan sätta objektivet på kameror med Pentax K-fattning.

Ditt antagande angående motsvarande brännvidder stämmer bra.

//Lars
 

imtkjlu

Aktiv medlem
OK, då fortsätter vi med frågor så man lär sig...
150mm vad är det egentligen ?
Är det avståndet mellan bländaren och filmplanet eller ?

PS adaptern för 645 till K är rätt dyr över 2000:-
Och att man mister autofocus...

///Kjelle
 

Bofoto

Aktiv medlem
Teknik

Det är väll en fråga som tas upp i Artiklar/ Fotografera/ Grundkurs??
Annars är brännvidd det teoretiska avståndet från frontlins till filmplan.
 

imtkjlu

Aktiv medlem
Säkert, det lärde man sig nog redan i grundskolan...
Men det jag då undrar är, ändras inte det
"teoretiska avståndet från frontlins till filmplan"
om man stoppar dit en adapter för att montera ett
645 objektiv på sin småbild ?
Vet inte hur "lång" adapter'n är men säkert många mm...
 

sMitternacht

Aktiv medlem
jag är definitivt ingen expert, men... en 150mm på en 6x4.5 motsvarar samma bildvinkel som ungefär 100 mm (vad nu omräkningsfaktorn är) på 24x36. Ett 150 mm-objektiv är alltid 150 mm, men om du tänker i småbildstermer så kan du se det som motsvarigheten till småbilds-100mm (ca) på 645:an och som motsvarigheten till småbilds-250mm (ca) på en kamera med APS-sensor. Eftersom dessa film/sensor-storlekar använder mer/mindre av bildvinkeln. Men rent fysiskt är det egentligen alltid ett 150 mm.

Jag kan nog inte svara på frågan om avstånd till filmplanet, men om avståndet ändrar sig mycket kommer du att få problem med antingen närgränsen eller oändlighetsfokusering. Det är ju precis samma sak som att använda en mellanring, eventuellt då med negativ längd.
 

Pupillen

Aktiv medlem
imtkjlu skrev:
OK, då fortsätter vi med frågor så man lär sig...
150mm vad är det egentligen ?
Är det avståndet mellan bländaren och filmplanet eller ?
I allmänhet är det inte det, brännvidden mäts egentligen mellan en punkt i objektivet som brukar kallas den bakre huvud- eller principalpunkten och den bakre brännpunkten (d v s till bildplanet när objektivet är fokuserat på oändligt).

I specialfallet att objektivets in- och utgångspupiller är lika stora (d v s att bländaren ser lika stor ut både framifrån och bakifrån) så råkar pupillerna visserligen sammanfalla med respektive huvudpunkt, men i normalfallet är in- och utgångspupillerna olika stora hos moderna kameraobjektiv och då förflyttas pupillerna bort från sina respektive huvudpunkter.
 

holmbo

Aktiv medlem
Så vitt jag vet så är avståndet från bajonetten till filmplanet längre på 645-kameran än på *istDS och pentax 135-kameror. Därför kan adapter ha en viss längd utan att påverka avståndet till filmplanet (och fungera utan linser). Objektivet bör alltså gå att fokusera på normalt sätt utan problem.

För att vara säker så kontakta Pentax service på telefon eller mail (se www.pentax.se). Dom brukar svara vänligt.

Själv har jag adaptern för gängobjektiv och den påverkar inte optiken på något sätt (mer än att den får bajonett). Bara en liten ring att skruva på objektivet och vipps har det bajonett.

;-) //Lars
 

pl_Johan

Aktiv medlem
Eakt namn?

Hej!

Har hört att det ska finnas en adapter så jag kan använda alla mina 645-objektiv på en Pentax småbildskamera eller en av de existerande DSLR och finner denna tråd. Det ser lovande ut.

Vilket är det exakta namnet och till vilken kostnad kan man få en sådan adapter?

Vidare, efter en något luddig diskussion på i tråd (eller så är det jag som är TRÖG), ta ett exempel med ett 645-objektiv 75/2.8 och redogör för hur bildvinkeln blir om det används på en småbildskamera, respektive en av Pentax DSLR.

MVH
Johan
 

holmbo

Aktiv medlem
Johan, här kommer lite info:


Art nr: 38455 EAN-kod: 0027075014480
Adapter K för 645-objektiv på K-fattade kamerahus (35mm och digitalt)
1670:- (inkl moms enligt Pentax egen prislista)

Om jag räknat rätt så är bildvinkeln ungefär så här för ett 75 mm:

645: 53 grader (diagonalt)
24x36: 33 grader
DSLR: 22 grader

Hoppas det klarnar något. //Lars
 

pl_Johan

Aktiv medlem
TACK!

Snabbt och enkelt. Kort och koncist.

Detta var precis det jag var ute efter!

MVH
Johan Schmitz
 
ANNONS