Annons

"Solarisering"?

Produkter
(logga in för att koppla)

brisa

Ny medlem
Såg en bild av Man Ray som blivit "solariserad" (om jag minns rätt) Undrar hur det går till och vad det är som egentligen händer?

sökt runt lite på nätet men har inte hittat nåt...

mvh Emelie
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Vad som man egentligen gör är att man belyser påbaksidan på ett fotopapper och framkallar, därmed skapar ett väldigt mörkt positiv. Detta positiv kan man sedan lägga ovanpå ytterligare ett papper och belys och framkalla.
Tekniken kan upprepas tills man är nöjd. För varje gång man upprepar tekniken så förlorar man mjukhet, tillslut så finns det bara svart eller vitt.
Man kan kombiner att belysa baksidan eller framsidan för att få sista steget som positiv eller negativ.

Jag provade några gånger när jag labbade själv, det var svårt att bedömma tiderna eftersom man lös igenom ett fotopapper. Det är ochså tidskrävande eftersom man måste framkalla mellan varje gång.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Mjaa, man exponerar alltså ett fotopapper på vanligt sätt (med emulsionssidan upp!!) och lägger det i framkallaren (också med emulsions/bildsidan upp!!). När bilden är utframkallad tänder man en vit lampa under kort tid 1/2 - 3 sekunder brukar vara lagom för en 40-w lampa på ungefär en meters avstånd. Bilden i framkallaren måste vara helt stilla under vitljusexponenringen. Man ser sedan i mörkrumsbelysningen hur de ljusa partierna i bilden snabbt mörknar. Efter någon minut ser bilden helt svart ut och då fortsättr man processen som vanligt med avbrytare och fixering samt sköljning och torkning.
Tittar man nu på bilden är den helt svart utom i randzonerna mellan mörka och ljusa partier där det finns en tunn konturlinje som är ljus, ungefär som om man ritat med vitt tusch på svart papper.
Nu kan man välja att endera behålla bilden så eller att kontaktkopiera den då man får en bild som ser ut som en linjeteckning i svart mot vit bakgrund. Det är här man lyser genom bilden för att exponera ett underliggande papper!
Resultatet av processen är svårstyrt och kan ge en del gråtoner i vissa partier.
Har en massa sådana bilder jag gjorde på 70- och 80-talet, skall se om jag hittar något passande hemma som jag kan lägga in på FS i demosyfte.
Us
 
Senast ändrad:

mohei

Aktiv medlem
I Mörkrumshandboken av Michael Langford förklaras solarisation så här:
1) En helt eller delvis omvänd tonåtergivning genom extrem överexponering.
2) Används också för partiell omvändningseffekt orsakad av slöjning av det fotografiska materialet under framkallningen. Kallas också Sabattiereffekten eller pseudosolarisation.

Man slöjar bilden med ljus efter ungefär halva framkallningstiden. Oframkallade partier blir då mörkare och några toner blir omvända. Man får också en fin oskarp kontur (Mackielinjer) längs gränslinjerna mellan ljusa och mörka delar i originalet.
Den enklaste solarisationen fås om man gör en förstoring på mycket hårt papper och tänder ljuset efter halva framkallningstiden.
Jag pratar om sv/v nu.

Man kan också solarisera färgmaterial.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=38131&highlight=solarisation
 
ANNONS