Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första framkallning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kheldoron

Aktiv medlem
Tjena!

Idag/inatt har jag framkallat min första film, och vad jag kan se så är alla bilderna bra exponerade (i framkallningen i alla fall). Det verkar finnas en ganska jämn gråskala på alltihop.

Jag använde clas ohlsons vätskor och var inne på min toalett som har ett fönster som jag täckt för med 2 handdukar. Jag hade ingen vettig klocka, utan jag körde med mobilen och räknade 1001:eek:r. Så allt var dömt att misslyckas.. Men jag tror inte det gjorde det.

Hur som helst, det var grymt skoj! Jag ska försöka få ut det på papper imorn natt och sen scannar jag in resultaten så ni får se. Om någon är intresserad vill säga.

Peace!
/Kim
 

arvro395

Aktiv medlem
Grattis!
Att framkalla film är kul och enkelt. Det som också är roligt är att man kan testa olika kombinationer av filmer och framkallare för att se vad som händer.
 

Kheldoron

Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
Har du köppt alla grejjer på classe....
Njae, alltså.. Jag köppte alla prylar, du vet, förstorings maskin, alla kar, spiral, allt sånt som man behöver av en härlig gammal spanior för 500:- Det måsste ha varit den vänligaste människan jag har träffat :)

Vätskorna köpte jag på clabbe, papprena köppte jag på Yfo här i gbg, trevlig butik, gå dit ni som kan. Killen som jag pratade med var jätte trevlig och hjälpsam, sånt tycker jag ska belönas :) Tråkigt att jag inte visste det innan jag gick in på clabbes, alla butiker verkade liggå så långt ifrån och jag kände inte för att åka för långt. Men dom hade inga papper på clabbe så jag blev ju tvungen att dra någon annanstans iaf. Och sen var det någon som tippsade mig. Dom ligger bakom salu hallen, har studentrabbat och är jätte trevliga.

/Kim
 

arvro395

Aktiv medlem
Kul!
Vad använde du för film?
Det tycker jag är lite av tjusningen med analog fotografi, att det finns olika filmer för olika tillfällen. Att välja film och framkallning blir en del av bildskapandet (om man vill).
 

Brejdol

Aktiv medlem
Neopan 400 kanske? Ser ut att kunna vara det i alla fall. Visst är det kul att "göra" sina egna bilder! Det som är viktigast är ju att du har en bra timer, och en bra termometer.
 

lukin

Aktiv medlem
Det är grymt kul att hålla på att labba själv! Ett tips är att om man saknar exponeringsur är att ha en gammal analog klocka som tickar högt och räkna sekunder. Ansel Adams (den gamle giganten) använde en metronom på 120 bpm och räknade tick. :)
 

Bild2

Medlem
Du bör ladda dosan i mörker, sedan kan du vara i rumsbelysningen. trevlig bild du tog fram är nyfiken på flera av dina bilder. bra gråskala tycker jag.
 

Kheldoron

Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
Jag har kanske missat något i början, men när du framkallar negativen i burken (om du använde en liknande denna)
http://www.clasohlson.se/images/pro...6-29_161329.jpg

så behöver du inte vara i mörkt rum, Du kan vara i dagsljus.

/ Marcus
Nej det vet jag, men när man laddar filmen så måsste det ju vara mörkt.

Jag räknade som sagt 1001, 1002, 1003... Men det hade ju vart skönt att ha en vettig klocka så man hade sluppit stå o räkna hela tiden.
 

Kheldoron

Aktiv medlem
Bild2 skrev:
Du bör ladda dosan i mörker, sedan kan du vara i rumsbelysningen. trevlig bild du tog fram är nyfiken på flera av dina bilder. bra gråskala tycker jag.
Tack kul att du tyckte om den. Jag kan skicka upp en till här, tråkiga är som sagt att dom inte blir riktigt lika bra inscannade som dom är på pappret.
 

Bilagor

lukin

Aktiv medlem
Kheldoron skrev:
Tack kul att du tyckte om den. Jag kan skicka upp en till här, tråkiga är som sagt att dom inte blir riktigt lika bra inscannade som dom är på pappret.
Man måste nästan alltid pilla lite på bilden i Photoshop efter inscanningen, och dessutom se till att få en bra exponering vid scanningen. Oftast fixar dock scannerprogramvaran exponeringen hyffsat automatiskt.
 

Bild2

Medlem
Spännande motiv, här få man låta sin fantasi flöda.
Är det ett växthus eller...
Hur som helst så tycker jag om båda bilderna, de får mig som betraktare att stanna till och titta en gång extra, inte illa alls. Gråskalan är fin på båda men den sista bilden kanske är lite för utfrätt i den nedre delen av bilden. Men det ger lite av mystik ändå. Kul fortsätt med den sv/v foto.
/ Åke
 

Kheldoron

Aktiv medlem
Tackar för dom vänliga orden. Jo den är lite väl utfrätt, men det blev den i scannern.. Så orginalet är inte så.

Nej det är inte ett växt hus, det är faktiskt hissen i gothia towers.. Men det är ju inte heller meningen att man ska se direkt vad det är :)

tack igen
 
ANNONS