Annons

Fusk”cross” i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Det är ju väldigt populärt att felframkalla diafilm.

Jag lovade några medlemmar att lägga in en dutt om hur man kan skapa effekten i Photoshop.

Först måsta jag säga att det finns ingen standardinställning som passar alla bilder/fotografer.

Vad det handlar om är vanligen att man vill höja kontrasten och skruva till färgerna så de blir mer cyangröna.

Jag gör detta med kurvor i Photoshop.

Här följer mina tankar, först originalbild (klumpgt frilagd) och sedan resulatet.
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
Här är slutresulatet.

Kanske gillas resultatet, kanske inte, men man kan alltså styra själv hur det skall se ut.
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
Först lägger jag på en kurva för att höja kontrasten.
Jag gör de mörka tonerna mörkare och de ljusa ljusare!

Jag lägger in en punkt i mitten av kurvan för att bibehålla ljusheten i mellangrå toner.
 

mipert

Aktiv medlem
Sedan gör jag ytterligare justeringar i de olika färgerna på följande sätt:
 

Bilagor

Senast ändrad:

sara gust

Avslutat medlemskap
maste saga att det var en valdigt utforlig, lattforstealig och valgjord instuktion du lagt upp. Tusen tack for att du delar med dig, det ar verkligen lyxigt att det finns manniskor som hjalper an pa detta sattet och underlattar for oss som inte ar lika duktiga i photoshop!

MVH
sara
 

mipert

Aktiv medlem
Tack för era snälla ord.

Jag har skrivit artiklar om det, inte på Fotosidan men senast var i tidningen Allt om DIGITALFOTO förra året.
 

Carl Hellman

Aktiv medlem
tycker ändå det vore kul om du hade orken att göra en artikel om det. Så mycket smidigare med en artikel än ett foruminlägg som försvinner bland mängden.
 

ohls

Aktiv medlem
Borde det inte vara bättre att samla ihop länkar till alla bra inlägg någonstans?
 

kreatören

Aktiv medlem
Tack, tack...och nu har man testat! (fast med lite andra kurvor).
...och nu börjar det bli dax att slänga sig i bingen några timmar!
/Bernt

Först original!
 

Bilagor

vboivie

Aktiv medlem
ohls skrev:
Borde det inte vara bättre att samla ihop länkar till alla bra inlägg någonstans?
Jag skulle tycka att det kunde vara kul med en wiki

Nåja, det har varit uppe innan. Det skulle nog lösa många andra problem med forumet som alla nybörjarfrågor (vilket teleobjektiv ska jag ha till min 350D etc).
 

paco

Aktiv medlem
Glöm inte att spara era kurvor i PS. Jag har ett antal färgförändrande mallar sparade. Då behöver man inte börja om varje gång.
 
ANNONS