Annons

Arbetsgång för bläckstråletryck av digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Jag försöker prova mig fram till en arbetsgång där jag sparar bilder både i webbformat och frmat kämpligt för tryck på bläckstråleskrivare.

För att kunna trycka bra bilder behöver jag maximalt antal pixlar från kameran. Alltså använder jag 6M Fine vilket ger största bildfilen på ca 2,4 Mb i jpg-format. (Kameran har bara 3 M men interpolerar till 6 M, i tester jag läst är man tveksam mot detta men menar att utskrifter blir bättre från 6M än 3M)

Jag öppnar en sådan fil i Photoshop, mitt exempel är jpg 2,2 Mb och PS visar efter att jag klippt bort litet grand:

Image Size
Pixel dimensions 17,2 M
Width 2832 pixels, Height 2128 pixels
Print Size
Width 99,91 cm, Height 75,07 cm
Resolution 72 pixels/inch

Jag ändrar i print size med resample ej ikryssat och får en fil på psd 16,4 Mb. PS visar:

Image Size
Pixel dimensions 17,3 M
Width 2832 pixels, Height 2128 pixels
Print Size
Width 15 cm, Height 11,27 cm
Resolution 479,552 pixels/inch

Jag trycker ut den på en Epson Stylus Photo 750 på Epsons Matte Paper med automatiska inställningar men mest quality och minst speed i utskriftsrutan. (Jag använder iMac G3 system 9.0.4, PS LE 5.0) Jag provar ocskåpå Epson Photo Quality Ink Jet Paper, det blir något sämre framförallt det mörka lövverket. (Bilden finns på http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=48739 i nedbantat format)

Hur kan jag göra detta på ett bättre sätt? Upplösning 479 pix/i tror jag mig förstå att skrivaren inte kan utnyttja? Räcker med 300? Eller någon multipel av skrivarens maxupplösning?

Detta innebär att jag kan skriva ut bilden större utan märkbar kvalitetsförlust?
 

goranlin

Aktiv medlem
Större bild på papper

Jag provade sedan med att skriva ut bilden större:
Image Size
Pixel dimensions 17,2 M
Width 2832 pixels, Height 2128 pixels
Print Size
Width 28 cm, Height 21,047 cm
Resolution 256,903 pixels/inch

Klart sämre, andra och skarpare färger. Alltså alltför stor bild på papperet?
 

globaljuggler

Aktiv medlem
goranlin skrev:
Alltså använder jag 6M Fine vilket ger största bildfilen på ca 2,4 Mb i jpg-format. (Kameran har bara 3 M men interpolerar till 6 M, i tester jag läst är man tveksam mot detta men menar att utskrifter blir bättre från 6M än 3M)


Att låta kameran interpolera upp bilden innebär IMHO ett onödigt moment. Ditt minneskort blir snabbare fullt och det tar längre tid att tanka över bilderna till datorn.

Interpoleringen kan du göra i Photoshop, eller ännu hellre i något plugins som exempelvis Genuine Fractals, innan du skriver ut bilden.

goranlin skrev:

Detta innebär att jag kan skriva ut bilden större utan märkbar kvalitetsförlust?
Tja, du kan väl testa :) Min mycket blygsamma erfarenhet av bläckstråleskrivare säger att du borde kunna skriva ut bilder med lägre upplösning (dvs större utskrifter) än vad du gör nu.
 
ANNONS