Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norsk Tv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Har inte Norge samma copyrightlagar som oss i Sverige?
Detta kom från en av de högre i Norsk Tv efter de visat mina bilder & jag skickade en förfrågan om varför inte mitt namn stod med:

og vi oppgir aldri navnet på fotograf (slik jeg vet at svensk press gjør).


Kan detta verkligen stämma?
 

mipert

Aktiv medlem
Bernkonventionen säger följande om namn under bild:

”Oberoende av sina ekonomiska rättigheter och även efter överlåtelse av dessa behåller upphovsmannenrätten att anges som upphovsman till verket”

I korthet kan man säga att du har rätt att vägra publicering av dina bilder om ditt namn inte finns med.
Och de kan vägra att publicera bilden om du kräver att få med ditt namn!

Man pratar om sedvänja, brukar Norska media inte sätta ut fotografnamnet, och kan man anta att du borde vetat det?

Som alltid i juridik finns det inte ja/nej eller rätt/fel.

Jag hittar inte ursprunget, men jag vet att BLF har följt ritklinjer från norsk media att:
”Namnet skall ha sådan stilgrad eller visas under så lång tid att det är lättläst på normalt avstånd”.

Kontakta Norges motsvarighet till BLF(?).

Men, jag tror du kämpar lite i motvind om du inte är stark och ihärdig i din kamp för ersättning.
 

mipert

Aktiv medlem
Minnsan, jag glämde svara på frågan, visst är lagen den samma. Norge har också ubndertecknat Bernkonventionen som ligger till grund för upphovsrättslagen ;-)
 
ANNONS