Annons

Gammal TMAX film

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Har framkallat gammal TMAX film utan resultat. Kommer även ihåg att jag lämnat in en rulle som det inte blev något på.

Måste man ha TMAX framkallare för de gamla TMAX filmerna?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nej, du kan använda vilken framkallare som helst.

Om du inte fick något som helst resultat så lutar det nog åt skadad framkallare eller oexponerad film.

För att bli helt utan bildresultat på negativen krävs mycket mer än småfel i tid/temp/exponering/framkallarval etc.
 

eatfrog

Aktiv medlem
Så gammal TMAX-film finns inte ens att du inte skulle få något resultat alls.

Fel på framkallaren eller oexponerad film, som Jim säger. Eller fel på kameran då.
 

Hercules

Aktiv medlem
Pratade med en fotohandlare nyligen som sa att nr o film information inte är med om det är oexponerat.

Antagligen är det en oexponerad film då, är 100% säker på att jag inte fixerat först.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Hercules skrev:
Pratade med en fotohandlare nyligen som sa att nr o film information inte är med om det är oexponerat
Han är ute och cyklar. Den påverkas inte av exponeringen, bara av framkallningen. Syns inte texten är filmen oframkallad. Var det möjligen samma fotohandlare som framkallade den första rullen..?
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
I sommar har jag tagit fram två gamla negativa färgfilmer. Den första var en Fuji Super HR 100 med utgångsdatum 1988. Jag scannade negativen i min Minolta Scan Dual III. De flesta bilderna såg bra ut. Film nr 2 var en Expert(Sakura, numera Konica), 100 ISO, utgången 1979, men som har legat i kylskåp största delen av tiden sedan slutet av 1970-talet. Härom veckan fick jag se resultatet av den. Det såg ut som underexponerad konstljusfilm. Därför blev bilderna brusiga, men färgerna var inte helt försvunna. Hur gammal svartvit film ser ut, har jag ingen aning om, men om inte numren fanns med i kanten på TMax-filmen, kan den ju inte ens ha varit framkallad, men då borde den ju inte heller ha varit det minsta genomskinlig heller.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Bara för att förtydliga detta med nummer på filmen.

Om det finns nummer och text vid perforeringen men inga bilder är filmen framkallad och fixad men inte exponerad. Detta kan bero på flera saker, typ trasig kamera, linsskyddet på eller liknande.

Om det inte finns nummer eller bilder, men filmen är genomskinlig är den fixad före framkallingen.

Om filmen inte är genomskinlig är den inte fixerad eller extremt underfixerad. (Jag vet faktiskt inte hur en _enbart_ framkallad film ser ut, då jag inte testat... Jag vet däremot hur en underfixerad film ser ut, den är mjölkvit eller ljust beige i basen och halvgenomskinlig.)

Om man får tillbaks en film av en fotohandlare som inte har några nummer och handlaren påstår att den var oexponerad är det bara att börja skälla... :)
 

Hercules

Aktiv medlem
Om jag fattat det hela rätt så skall texten alltid synas om den är rätt framkallad och filmen inte är skadad på något sätt så att emulsionen inte reagerar med framkallaren.

Kan filmen blivit så gammal att emulsionen blivit kass? De har legat i kylskåp men inte i sluten förpackning så fukt lär ju ha trängt in.
 
Senast ändrad:

timeUnit

Aktiv medlem
Hercules skrev:
Om jag fattat det hela rätt så skall texten alltid synas om den är rätt framkallad och har inget med exponering eller ljusskada att göra?
Precis! Siffrorna syns dock inte om filmen är totalt ljusskadad, dvs helt svart... Men då vet man ju att den blivit framkallad i alla fall! :)
 

eatfrog

Aktiv medlem
Hercules skrev:

Kan filmen blivit så gammal att emulsionen blivit kass? De har legat i kylskåp men inte i sluten förpackning så fukt lär ju ha trängt in.
Högst osannolikt. TMaxfilmer är oftast inte ens 10 år gamla, och det är inte ens mycket. Speciellt om filmen varit i kylskåp.

/Henri
 
ANNONS