Annons

Backpacka med fotoutrustning?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne W

Medlem
Hade tänkt att resa runt lite i Asien om några månader. Det jag funderar över är ifall det går att ta med sig systemkameran och några objektiv, eller om man skulle införskaffa sig en liten kompaktkamera istället.

Helst vill jag givetvis ha med mig systemaren, men är det praktiskt genomförbart? Dels tar den ju en del plats i packningen, och plats kanske inte är det man har mest utav på en backpackerresa? Har aldrig varit ute och rest innan nämligen...

Sen vill man ju inte ha med sig den precis överallt heller, eftersom man vill kunna göra saker utan att gå och vakta sin kamera hela tiden... Finns det safty boxar på alla små, billiga hotell och går det att lita på dem?!

Tacksam för svar och åsikter
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Är varken direkt berest eller erfaren på området.

Men om jag hade åkt på en sådan resa själv nu i dagsläget så hade jag beaktat syftet med resan.

Om syftet är att fotografera så kommer det att styra hela tänkandet.
Om syftet är att backpacka och endast snappa lite här och där när det passar så blir fotoprylarna helt klart sekundära.

Jag hade oavsett bantat utr,stn så långt som möjligt.

"Inget skall med som jag inte kan ha med hela tiden",, -- hade varit mit motto.




Mvh Niclas,
 

Ollster

Aktiv medlem
jag var i sydamerika i 2 månader med min D70 ( enbart kitobjektiv) plus en liten Pentax Mx om jag skulle råka ut för strömbrist. skulle jag göra det igen skulle jag skippat pentaxen och tagit ett tele objektiv istället + ett extra batteri.
Om du inte tar med dej kameran kommer du troligen sakna den.
trevlig resa!
 

Danne W

Medlem
Tack så mycket för era svar! Är faktiskt inte själv riktigt klar över resans syfte än... Började plugga direkt efter gymnasiet och har pluggat i 5 år (fram tills nu), därför är jag väldigt sugen på att göra nåt annorlunda innan jag ger mig in i arbetslivet på allvar. Så resan är mest tänkt för att jag skall göra nåt kul innan jag börjar jobba ordentligt. Men eftersom jag är väldigt intresserad av foto så tror jag att jag kommer att ångra mig om jag inte tar med mig fotoutrustningen eftersom det förmodligen kommer finnas väldigt mycket intressant att fotografera... Det jag kommer ta med mig är i så fall huset (300d), kitobjektivet och ett teleobjektiv...

Olle, hur gjorde du med kameran då du inte hade den med dig? Kunde du lämna den på hotellet utan problem? Jag vill ju inte att utrustningen skall begränsa mig i det jag skall göra, det är ju till exempel inte så smart att ha den liggandes på stranden när jag är i och badar...
 

iSolen.se

Guest
Danne W skrev:
Hade tänkt att resa runt lite i Asien om några månader. Det jag funderar över är ifall det går att ta med sig systemkameran och några objektiv, eller om man skulle införskaffa sig en liten kompaktkamera istället.

Helst vill jag givetvis ha med mig systemaren, men är det praktiskt genomförbart? Dels tar den ju en del plats i packningen, och plats kanske inte är det man har mest utav på en backpackerresa? Har aldrig varit ute och rest innan nämligen...

Sen vill man ju inte ha med sig den precis överallt heller, eftersom man vill kunna göra saker utan att gå och vakta sin kamera hela tiden... Finns det safty boxar på alla små, billiga hotell och går det att lita på dem?!

Tacksam för svar och åsikter
Du kan givetvis inte få bägge.

Jag skulle nog ta med systemkameran, extrabatteri, laptop och backupenhet.

När jag var i indien blev jag av med kameran, laptop men inte backupenhet. Det var en kompaktkamera. Ta backup till CD och posta hem eller packa åtminstone separat.

Ska du fota aktivt, dvs vara beredd nästan hela tiden kan du köra med systemkamera, annars kommer du tycka att det blir jobbigt även om du bara tar med dig ett kit-objektiv.
 

iSolen.se

Guest
Danne W skrev:
Det jag kommer ta med mig är i så fall huset (300d), kitobjektivet och ett teleobjektiv...

Olle, hur gjorde du med kameran då du inte hade den med dig? Kunde du lämna den på hotellet utan problem? Jag vill ju inte att utrustningen skall begränsa mig i det jag skall göra, det är ju till exempel inte så smart att ha den liggandes på stranden när jag är i och badar...
Tar du med kameran mm får du räkna med att bära på den och hålla koll på den jämt. Tyvärr räcker inte ens det på många platser. Större delen av Asien är extremt fattigt och vi västerlänningar sticker i ögonen på många.

Min rekommendation är alltså: Ta med så mycket grejer du orkar kånka runt på men var beredd på att bli av med dom.
 

Danne W

Medlem
Tack för svaren Ola! Ja, det blir inget lätt beslut... Självklart måste jag vara beredd på att bli av med grejerna, får skaffa en ordentlig försäkring, men det är ju inte så kul att bli av med grejerna även om dom är försäkrade... Jag får fundera igenom det ordentligt, det är trots allt några månader kvar innan resan... är inte säker på att det är värt att kånka på den precis överallt...

Bra tips med backuppen!
 

Bengus

Aktiv medlem
konkade runt på två kamerahus i staterna (min 20D och min Eos 10:a) plus en massa optik i en ryggsäck. Digitalt plus analogt med svartvitt var en riktigt bra kombination. Hade 300 telet på 20Dn och min 17-35:a på 10:an. Funkade perfekt!

Men då kunde jag posta mina vanliga väskor på ett ganska säket hotell. Men jag håller verkligen med första talaren, bestäm ditt syfte - fota eller uppleva. Jag tror inte det går att göra båda.

BAW
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Hur mycket grejor du ska ta med dig beror på hur foto-intresserad du är.
Jag har åkt runt i asien jätte-många gånger med system-kamera och många objektiv. De flesta länder är inte värre än när du åkerhär hemma eller i Europa. Visst ska man inte lägga kameran på stranden som ni skrev. Men det gör väl ingen i Sverige heller.
Hotellen är väldigt olika i olika länder. Det beror på hur mycket pengar du vill lägga på ditt rum hur säkert det är och hur det finns med safety box. Även om det finns så är det inte säkert foto-utrustningen går ner i den.
Jag brukar vara i Asien en 4-5 månader varje år och tycker inte det är något större problen om man är någorlunda försiktig. Men det beror givetvis på var i Asien man är också.
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Åkte runt med min systemkamera och två objektiv i Thailand och Kambodja i en månad. Lämnade kameran på rummet ibland men hade den med mig för det mesta. Kände aldrig att jag på ngt sätt gick miste om upplevelser för att jag fotade mycket. På en del ställen finns det dessutom boxar man kan låsa in sina värdesaker på när man ligger på playan.
 

macgunde

Aktiv medlem
Jag hade med mig min D70 med kit-objektiv ock ett tele. hade dessutom en compact drive föra lagring av fotona. Jag tog även med mig en liten canon ixus i som kompliment.

Reste runt i sydostasien i ca 3,5 månader utan att bli av med nåt. Klart att man kan bli bestulen, men skulle inte tro att det är mycket större chans än i Sverigen (men kan ha fel). Alla ställen har inte säkerhetsboxar och vissa har bara små. Efter ett tag så insåg jag att det "bara" prylar som jag har försäkring på, men det jag var mest försiktig om var alla foton dvs, min compact drive.

Ångrar mig absolut inte att jag hade med mig kameran då jag fick en massa underbara foton, men tungt att släpa på är det kan jag lova.

Jobbigt under tiden, men för jevla roligt när du fotar och när du kommit hem.



Min resedagbok inkl. oredigerade foton:
http://danneman-design.com/blog/?p=61

Diverse redigerade foton från min resa:
http://danneman-design.com/blog/?page_id=337

Har även laddat upp foton här.

Go for it!


--
Daniel
 

Jalong

Aktiv medlem
I princip kan man ta med så mycket som man har motivation till. Vandrade i Nepal två månader med två systemare, fem objektiv, en kompakt och en blixt. Mötte också folk som hade betydligt mer. Tänker jag själv ha nästa gång. Har tidigare gjort en fem månaders jordenrunttur med bara en kompakt. Det ångrar jag något grymt idag! Missade så många underbara fototillfällen!

Tycker A och O är att hitta en lämplig fotoväska. En man känner sig riktigt bekväm med. Gillar skarpt Lowepros stora toploadzoomväskor som man kan ha i bröstsele. De rymmer hyfsat mycket, t.ex. en 300D med kit- och teleobjektiv. Man har järnkoll på prylarna och kan snabbt slita upp dem.
 

-Ale

Aktiv medlem
Ok , vet ej om det är så att du bara satsar på det digitala , men om så icke är fallet är ju något av det smidigasta att resa med ett
leica M-hus med typ en 35'a och kanske en 75'a , optiken går ner i fickan . Här har du den optimala resekameran , förrutom stöldbegärligheten förstås.
Men det är ju ingen point and shoot utrustning precis.

Mitt tips till dig , smidigt men hög prestanda.

mvh Ale
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
-Ale skrev:
Ok , vet ej om det är så att du bara satsar på det digitala , men om så icke är fallet är ju något av det smidigasta att resa med ett
leica M-hus med typ en 35'a och kanske en 75'a , optiken går ner i fickan . Här har du den optimala resekameran , förrutom stöldbegärligheten förstås.
Men det är ju ingen point and shoot utrustning precis.

Mitt tips till dig , smidigt men hög prestanda.

mvh Ale
Men lägg till de 25 eller 50 filmerna han behöver så är det inte så smidigt längre
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ofta så är ju inte exponeringsfrekvensen lika hög analogt som digitalt.

Visst jag fotar inte så väldigt många mer exponeringar nu än när jag 100% fotade analogt men jag vet att många gör det.

Om jag hade backpackat med min mätsökarkamera (hade varit nog med den med normal för min del) så hade jag rest med kanske 30 rullar. Visst tar 30 rullar film lite plats men tänk på att bara laddaren till systemaren ofta tar lika mycket plats som 10 nakna rullar film:) Dessutom så är inte 30 rullar så mycket volym:)

Även om jag nu fotar mina huvudsakliga bilder digitalt så hade jag lätt valt mätsökarkameran till vissa resor, tveklöst!

Mvh Niclas,
 

-Ale

Aktiv medlem
Nej kanske inte ekonomiskt . .
Men är min skicklig fotograf räcker det med två filmer för att få fram sina bilder , si filtrerar man bort alla snapshot , men det beror ju på vad man är ute efter , fotografera eller ta bilder.
hehe ,
ha det trevligt på resan iaf !
mvh Ale
 

Danne W

Medlem
Oj, vad många svar det hade trillat in! kul att höra era åsikter! Det verkar helt klart som att det är möjligt att resa med fotoutrustningen trots allt! skönt att höra! Angående analogt eller digitalt så kommer det att bli enbart digitalt eftersom jag aldrig fotat analogt...
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
-Ale skrev:
Nej kanske inte ekonomiskt . .
Men är min skicklig fotograf räcker det med två filmer för att få fram sina bilder , si filtrerar man bort alla snapshot , men det beror ju på vad man är ute efter , fotografera eller ta bilder.
hehe ,
ha det trevligt på resan iaf !
mvh Ale
Om du bara tar två filmer under några månader när du reser runt i Asien så ska du varken ha digital kamera eller någon Leica utrustning med dig.
En liten kompakt-kamera räcker länge då. Varför dra runt på en fin kamera utrustning om man knappt tar en bild varje dag med den ??
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag reste runt i Kina i våras med en Nikon F90X, en F3, 85/1,8, 20-35/2,8, SB-26, filter, monopod och ungefär 40 rullar film. Det fanns stunder när jag ångrade att jag tagit med mig allt, men uppe på kinesiska muren eller Tibet var det värt vartenda gram. Totalt brände jag av 30 rullar film på sex veckor. Ofta lät jag det ena kamerahuset ligga väl nerpackat i min ryggsäck på hotellrummet medan jag hade det andra med mig.

Om jag köper mer analog utrustning ligger en Leica eller motsvarande mätsökare högt upp på önskelistan, just för att spara vikt.
 

Mavve

Aktiv medlem
Backup

Råkade själv ut för att min ena kamera fick smaka på saltvatten vid senaste resan i Asien i höstas, vilket medförde att vi fick köra på den lilla digitala kompakten resten av resan. Förvisso enkelt, men idag hade jag absolut tagit med mig DSLR:en med tanke på allt man får se och att få ett snäpp bättre bilder.

Angående uppbackning av bilder gjorde vi så senast att när vi tömde minneskorten brände vi två kopior på internetcafeer och skickade hem ett ex med posten och bar med oss ett ex. Kändes tryggt, men kan klart bli en del om du tänker bränna av bilder i väldigt högt tempo....

Ha en skön tripp i alla fall - blir en aning avundsjuk......

Mvh Martin
 
ANNONS