Annons

ljusa fläckar på negen

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Har tjötat med personerna på APUG om detta men inte kommit fram till något än.

Mitt problem:

Framkallar 3 st Tri-X 120-filmer i en Paterson-dosa på 1,5 liter, i Rodinal 1+50 (20°C) i 13 minuter. Agiterar den första minuten, och sedan fyra inversioner (ca 20 sek) vid 3, 5, 7, 9, 11 och 12 minuter.

Resultatet är fint, men jag får ljusa fläckar (mörka på skanningarna) längs kanterna på filmerna. Jag har inte sett detta tidigare, då jag framkallat en film åt gången i min mindre Paterson (2 135-filmer eller en 120).

Kolla här för exempel:

http://www.hform.se/Images/spotex1.jpg

Jag har inte använt Rodinal tidigare, den är ny för mig. Kör XTOL annars. 1,5 liters-dosan är också ny.

Det är inte fel på filmerna, för jag har liknande fläckar fast inte alls lika tydliga på de tre rullarna Acros jag körde gången innan.

Det var ca 1,6 liter framkallare i dosan, så det bör vara nog, dessutom är fläckarna på alla tre rullarna, så det är inte för lite vätska.

Har någon sett detta tidigare? Fotokompaniet i Göteborg har sett det, men kunde inte komma med någon lösning (ingen diss killar...). De kör med XTOL.

Hjälp! :)

*h
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej Henning och grattis till att du fortsätter med det analoga :)

Såsom jag ser det, med min erfarenhet så tror jag felet ligger på spolarna. Fläckar av dessa slaget kan uppkomma pga spolarna inte släpper till vätskan på hela negativet.

Jag skulle testa att byta rullar och se om resultatet ändrar sig.

En annan sak som SKULLE kunna vara felet, är att du kör 3 spolar 120 film i samma dosa på en gång.Själv kör jag inte mer än max 2 120 film eller 4 135 filmer , då jag märkt att vätskan inte funkar så bra och man inte får jämn kontrast på alla filmerna.

Rodinal till tri-x är en jättebra kombination. De ändrade tillverkningen av tri-x för några år sedan och tri-x blev då mer lik tmax 400 än den klassiska tri-x. Men med hjälpa av Rodinal (spädning 1+50) så får man fram den klassiska "råheten".Rodinal är dessutom bra när du skal pressa filmer , både upp och ner.

Min personliga favotir är tri-x, körd som ISO 200. Framkallas i Rodinal 1+50 och 10 minuter.

Kortfattat:

* byt spolar
* minska antalet filmer / dosa


Lycka till !!!

Herr Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 

Bilagor

Calle Camp

Aktiv medlem
Hej

Ska försöka komma ihåg, men det var så länge sedan jag höll på.

Om jag kommer ihåg rätt så hängde det samman med vattenkvaliten, och den påverkas i sin tur av vilka kemikalier du använder. troligtvis är det då så att det är luftblåsor vid spiralen som ställer till det. Problemen uppstod ofta med ny utrustning och/eller kemi byte.

Prova att framkalla med vatten från ett RO-system=avjoniserat vatten eller eventuellt med någon form av vattenmjukare.

Det år 30 år sedan, hoppas jag kommer ihåg rätt.

Calle
 

timeUnit

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Rullarna tror jag inte det är, jag har inte haft problem med dem tidigare. Ska testa:

Färre rullar.

Annan agitering.

I sista hand vattnet.
 

alf109

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Hej!

Resultatet är fint, men jag får ljusa fläckar (mörka på skanningarna) längs kanterna på filmerna. Jag har inte sett detta tidigare, då jag framkallat en film åt gången i min mindre Paterson (2 135-filmer eller en 120).


*h
Låter konstigt, menar du verkligen att filmen får fläckar som är ljusare än filmbasen vid kanterna?

Har råkat ut för det motsatta, mörka negativkanter när jag aggiterat fixet för dåligt så att det ej kommit åt ordentligt där filmen ligger mot spiralen.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Nej, inte på filmbasen. Kolla på länken. :)

Det är alltså så att framkallningen inte är helt jämn och jag får ljusa fläckar i nederkant (eller överkant) av bilderna. Inte på alla bilder. Men på alla rullar.

Tack!
*h
 

alf109

Aktiv medlem
timeUnit skrev:
Nej, inte på filmbasen. Kolla på länken. :)

Det är alltså så att framkallningen inte är helt jämn och jag får ljusa fläckar i nederkant (eller överkant) av bilderna. Inte på alla bilder. Men på alla rullar.

Tack!
*h
Sorry, såg inte fläckarna först.
Tror inte att det beror på att filmen inte blir framkallad där den ligger mot spiralen. Då borde fläckarna ligga mer mot kanten och dessutom borde även fixet ha svårt att komma åt vilket brukar ge problemet som jag beskrev. Det skiljer ju ganska lite (som jag uppfattar det) och fläckarna uppstår ju inte helt regelbundet hm.

Skulle kunna tänka mig att det är fläckar där du tagit i filmen (hudfettett från fingrarna lägger sig ju som en hinna på filmen och skulle kanske kunna åstadkomma att framkallaren inte kommer åt lika bra). En teori bara, jag vet inte. Tror dock inte att det beror på för många filmer i dosan eller för lite vätska. Om det vore för lite vätska skulle det synas på rullen som ligger överst i dosan, och om framkallaren inte "räcker" eller är dålig blir det tunna neg, inte fläckiga.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Alf,

nja, det är inte fettfläckar. Jag har kört massor av 120-film och aldrig haft detta problemet innan, det är i den nya dosan jag får problem.

Lösningen verkar vara agitationen. Det visar sig att när man har så mycket vätska i tanken måste man vara oerhört noga med att agitationen inte blir för mesig och regelbunden. Man måste ha en agiteringsteknik som garanterar att vätskan inte rör sig likandant hela tiden, då kommer inte ny framkallare till alla delar av filmen.

Sen kan det vara så att plastspiraler har en större tendens att "kapsla in" filmen, och därmen gör det lite svårare att få ny framkallare till _hela_ filmen. De svar jag fått på APUG och photo.net pekar på att fler har dessa problem med plastspiraler än med stål.

Hursomhelst: jag har nu framkallat två rullar i dosan, och förändrat mitt agiteringsmönster. Filmerna ser bra ut.

Så här gör jag:
Agitering första 1,5 minuterna. Jag börjar med dosan stående. Tippar dosan åt vänster så att den är horisontell, ställer den upp igen och gör en snabb roterande rörelse för att få en virvel i vätskan, sedan tippar jag den åt höger och tillbaks till stående och gör en snabb rotation. Hela rörelsen tar ca 4 sek. Allt gör jag med dosan i båda händerna, den ligger inte på bänken eller så. Efter den första agitationen kör jag 10 sek/minut med samma teknik. Det verkar funka.

Eldprovet blir förstås tre rullar. Just nu har jag inte tre rullar med samma tid att framkalla så det får vänta. Jag återkommer om resultat. :)

Tack för alla svar!

*henning
 
ANNONS