Annons

Teknik viktigare än bildens innehåll och komposition

Produkter
(logga in för att koppla)

remeife

Aktiv medlem
Efter att ha varit med på fotosidan i drygt två år måste jag konstatera att:
1) Vi är alla (inklusive undertecknad) oerhört teknikintresserade och prysfixerade
2) Vi ägnar alldeles för lite tid och engagemang kring bildskapande, komposition, innehåll och budskap.
Dessa slutsatser bygger på en snabb, dock inte vetenskaplig jämförelse mellan antalet inlägg och svar på dom teknikorienterade forumen jämfört med de som handlar mer om bildskapande.

Jag påstår att dom stora fotograferna såg kameran som sitt verkstyg och kunde ta mycket bättre bilder med sin relativt enkla utrustning än vad som idag massproduceras.
Vad beror detta på?
Vad kan vi göra för att höja kvaliten på innehåll och komposition på våra bilder+

Säg nåt - gör nåt

//Leif
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Jag är den första att hålla med dig. Jag har själv skrivit om detta ett antal gånger här på fotosidan. Jag själv är ganska lite intresserad av själva tekniken i sig men vill natuligtvis ha bra grejer. Diskuterar själv aldrig pixlar och brus samt annat tjafs med någon. Bilder diskuterar jag mer än gärna men ingen är direkt intresserad av det här verkar det som.
 

-Ale

Aktiv medlem
Håller med till 100% Leif .
På senaste har jag inte varit så mycket på fotosidan pga detta . .
denna otroliga teknikfixering beror nog mycket på den digitala tekniken ,det finns nu många mer tekniska faktorer att se hänsyn till och det är ju en helt annan marknad . kamera har mer blivit en sådan grej "som alla ska ha " .
Kanske är det så att om man inte är särskilt intresserad eller kanske rentav inte har något större sinne för konsten , relaterar för mycket på tekniken? . Observera att jag inte vill döma alla som är fullt teknikfixerade men jag tror att en lite andel fungerar så . .

fortsätt plåta !

mvh Ale
 

snaxalig

Aktiv medlem
Jo, jag instämmer.

Men jag har ändå viss förståelse för att det har blivit så. Den digitala teknikens intrång är naturligtvis en bidragande orsak.

Dessutom tror jag att Fotosidans medlemmar har lättare för att kommentera fototekniken än själva bildskapandet, komposition, innehåll och budskap.

T.ex. gillar jag den grå rutan till höger på förstasidan som inte innehåller tekniska prylar/diskussioner utan enbart bilder och dess kommentarer. Den kanske borde lyftas fram mer?

Går det att göra några ytterligare förbättringar med Fotosidan.se så att fokus flyttas från teknik till bild?
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
remeife skrev:
Efter att ha varit med på fotosidan i drygt två år måste jag konstatera att:
1) Vi är alla (inklusive undertecknad) oerhört teknikintresserade och prysfixerade
2) Vi ägnar alldeles för lite tid och engagemang kring bildskapande, komposition, innehåll och budskap.
Dessa slutsatser bygger på en snabb, dock inte vetenskaplig jämförelse mellan antalet inlägg och svar på dom teknikorienterade forumen jämfört med de som handlar mer om bildskapande.

Jag påstår att dom stora fotograferna såg kameran som sitt verkstyg och kunde ta mycket bättre bilder med sin relativt enkla utrustning än vad som idag massproduceras.
Vad beror detta på?
Vad kan vi göra för att höja kvaliten på innehåll och komposition på våra bilder+

Säg nåt - gör nåt

//Leif
Okay, min bestämda uppfattning är att det inte finns något problem, av följande skäl:

1. Det är inte orimligt att anta att många hobby- och yrkesfotografer som är mer intresserande av skapande än teknik INTE är medlemmar på Fotosidan, vilket ger en viss snedfördelning. En av de stora tjänsterna som sidan erbjuder tycker jag är just möjligheten att grotta ner sig i MTF-kurvor, brusmätningar etc. med sköna nördar (obs! skämt!) från hela landet.

2. Du antar att det finns en absolut kvalitetsmall för innehåll och komposition. Men den mallen existerar bara för just dig. Jag hittar hela tiden nya favoritbilder här på Fotosidan, och jag har än så länge inte hittat någon gemensam nämnare mellan dem. Jag kan tycka att en viss bild är dålig, men jag kan inte "bevisa" att den är det. Det är alltid någon annan som gillar den...

3. Att det skulle skapas "sämre" bilder nu än förut anser jag är nonsens. Och det har heller inget med debatten analogt/digitalt att göra. Vissa av dagens bilder kommer att bli framtidens klassiker, precis som har skett förut.

4. Att vissa hellre diskuterar teknik än bildskapande blir nog svårt, för att inte säga omöjligt, att ändra på. Vi får väl föregå som goda exempel och se vilka som hänger på...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Visst är det mycket rätt i det du skriver Leif, men jag måste säga att det även är ett genuint bildintresse ute och går också:)!!

Jag ser mig själv som en bildgalen pryltok och inte prylgalen bildtok,, Det jag menar och vill belysa är att skillnaden inte alltid är så stor.
Och vad menar jag med det? Jo jag menar att vad spelar det för roll? Jag tycker att båda typerna har sitt berättigande här på fs.

Poängen är att den som är genuint intresserad av bilden faktiskt inte behöver bry sig så mycket om allt tekniskt tjaffs. Och vice versa.

Sedan så tror jag också att det har med mognad att göra och vilken riktning ens fotograferande tar.

Det är ju ingen på fs som är aktiv i alla trådar, och varför skulle ALLA de trådar som inte berör mitt intresse störa mig överh?

Detta tema kommer upp i trådar iaf en-två gånger varje år och de leder endast till att: Va kul att vi är så olika, då har alla ngt att fiska efter oavsett vilket djup vi söker eller vilken typ av fetish man har.


Mvh Niclas,
 

archangel

Aktiv medlem
Till viss del tror jag det beror på ankomsten av digitala kameror och många som är intresserade av teknik skaffar en sådan bara för att det är en ny pryl och kanske är man mest intresserad av perfektion i bilderna än innehåll.

Lite snabbt ögnade jag igenom artiklarna som är här på fotosidan och merparten av dem handlar om teknik.
Jag skulle vilja se mer artiklar om fotografer och deras sätt att jobba och hur de tänker.
 

snaxalig

Aktiv medlem
Re: Re: Teknik viktigare än bildens innehåll och komposition

l-malmqvist skrev:
... ... 3. Att det skulle skapas "sämre" bilder nu än förut anser jag är nonsens.... ...
Njae, nog tycker jag att det skapas flera "sämre" bilder idag. Men det skapas även flera "bättre" bilder. Det plåtas nämligen som aldrig förr, och det är alla samhällsklasser och alla kvalitéer som kommer till uttryck. Liksom i idrottssammanhang behövs det en bred bas för att lyckas få fram guldkornen.

Jag älskar fotografi och jag tar oftast usla bilder. Men ett och annat blir riktigt bra. Det är de förstnämnda jag lär mig av och de sistnämnde som gör mig glad. Huruvida de gör någon annan glad låter jag vara osagt :))

Keep on shooting!
 

Pongu

Aktiv medlem
Jag börjar bli seriöst trött på allt innevinnerligt tjat om hur lite bilddiskussioner och hur mycket teknik det är på fotosidan... Jag är själv intresserad av bilder och deras innehåll, men lika mycket av tekniken.

Tycker man att tekniksnacket tar överhanden får man ju själv försöka göra något åt saken, dvs börja diskutera just bildinnehåll och komposition, istället för att hela tiden klanka ner på de stackars tekniknördarna, som jag trots deras majoritet ser som den mest förtryckta och hånade gruppen på fotosidan! ;-)

Låt alla vara den de är och sluta upp med dessa fotosidanpolitiskt korrekta men nedlåtande kommentarerna om teknik!

/Pontus
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
En viktig aspekt som jag tror att vi ofta glömmer är ju att teknik är rättså lite energikrävande att surra om hit och dit.. Bildprat kräver ofta ett annat engagement, ett engagement som kräver en mer medveten och eftertänkt tankeverksamhet. Klart som tusan att det är mer tekniskt prat än bildprat, rättså naturligt menar jag!

Mvh Niclas,
 

Pongu

Aktiv medlem
remeife skrev:
Vad kan vi göra för att höja kvaliten på innehåll och komposition på våra bilder+
1. Fotografera mera
2. Kritiskt granska ALLA sina bilder och inte bara välja den enda av tusen som råkade bli bra
3. Tänka mera
4. Fotografera mera
5. Köpa ett riktigt dyrt objektiv för att höja motivationen! ;-)

/Pontus
 

casting

Aktiv medlem
I mina ögon...

(med risk för att någon redan sagt det) så är det väldigt enkelt. Bildkvalitet är till stora delar mätbart till skillnad från mer mjuka saker som komposition och innehåll som till större del är subjektivt. Då är det inte så konstigt att man diskuterar det som man kan belägga. De mer konstnärliga aspekterna tror jag avhandlar i bildkommentarer och dyl i högre grad än forum.
 

Pongu

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
En viktig aspekt som jag tror att vi ofta glömmer är ju att teknik är rättså lite energikrävande att surra om hit och dit.. Bildprat kräver ofta ett annat engagement, ett engagement som kräver en mer medveten och eftertänkt tankeverksamhet. Klart som tusan att det är mer tekniskt prat än bildprat, rättså naturligt menar jag!
Dessutom är pengar inblandade när man ska köpa fotoutrustning. Få männsikor vill slösa med sina surt förvärvade slantar och vill därför vara fullkomligt övertygade om att de gör rätt val. Dessutom är det alltid lättare att köpa ett nytt objektiv än att skaffa sig ett bättre bildseende, även om det senare skulle förbättra bilden mycket mera.

/Pontus
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Re: Re: Teknik viktigare än bildens innehåll och komposition

Pongu skrev:
5. Köpa ett riktigt dyrt objektiv för att höja motivationen! ;-)

/Pontus
Ja, det kan ofta fungera som en kick, helt klart! Ingen kan nånsin neka till det.

Men precis som du skriver så bör det helst föregås av lite mer utvecklande sysslor och processer. Att söka motivationen i en pryl är ett rättså kortsiktigt tänk och det märker man väl också rättså snart efter sitt första köpförsök..



Mvh Niclas,
 

Misster

Aktiv medlem
Det er naturlig at det finnes mange fler dårlige / svage bilder i dag en før ettersom det i det hele tatt finnes så utrulig mye fler bilder en før. Av samme orsak finnes det totalt sett mange fler bra bilder også...
Før var ikke bildene like letttilgjengelige som i dag og det var i stort sett kun de bra bildene som kom på førstesider og i nyhetene. Nå oversvemmes blader, tidskrifter og nett av bilder som virkelig ser ut å være massproduserede; som ofte er fallet ettersom allt må gå fort. Førr måtte man jobbe frem bildet i mørkerommet... nå sender man bilder fra location med knappt noen form av kontroll - rart at det ofte blir svagt !
Største syndebokken må endokk være den gemene mann - altfor mange resonerer at "det blir bra nok med vår egen kamera", eller at "kameraet var så dyrt at bildene MÅ være bra" :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Om ni tänker på det Love skrev om att det inte är fler dåliga,,, så tänker hon väl knappast i antal;) bilder utan typ procentuellt sett... och där håller jag med.

Knappast ngn som menar att det inte fotas fler bilder idag än tidigare..


Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
snaxalig skrev:
Pssst, Love är i detta fallet en HAN ;-)

Jag tror i alla fall (helt ovetenskapligt) att såväl antal som andel dåliga bilder har ökat.

Ok, men då är vi eniga till 50% då, inte dåligt det:)

Love lät lite feminint, no offence.



Hur som helst så blir det bara rena hypoteser, inget som leder ett smack framåt.



Fler bilder fotas, fler bra fotas och även fler dåliga, i antal räknat. Där är vi alla överens dock, skönt:)!


MVH Niclas,
 
ANNONS