Annons

Dämpa ljuskälla i PS ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag tänkte skriva ut i A4 och sedan rama in för att ge bort till personen i födelsedagspresent.

Här är bilden.

Saken är den att som en del föreslagit så skulle jag vilja dämpa gasollampan lite grann för att den tar lite för mycket "plats".

Hur gör jag det i PS så att det inte syns på utskriften.

Jag kommer använda ett Frontierlabb för utskriften och fotot är taget med en D30.
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Det blir inte enkelt. Det finns ingen täckning i själva lampan.

Vad du får göra är att skapa en elliptical (rund) markering med lämpligt antal pixlar som feather (ludd). Spara markeringen, och sen får du experimentera med olika adjustment layers, typ curves, och saturation/färgmättnad. Du skulle också kunna klona in lite lite hav runt lampan.
 

gors

Aktiv medlem
Det är nog trots allt bäst att lämna lampan som den är med tanke på vilka alternativen är:

1) Minska utgångsnivån för högdagrar. Vilket alltså innebär att vitt inte blir vitt, utan grått. Det vill du inte göra eftersom det minskar bilden totala tonomfång på ett trist sätt. Som att kopiera på ljusskadat papper.

2) Skapa artificiell detaljteckning i lampan. Med övertoningsverktygen, alternativt markering med ludd, är det tänkbart att minska utgångsnivån enligt ovan och ändå behålla en högdager, till exempel mitt i lampan. Problemet är att det är ren bildmanipulation, du måste tillföra bilden något som inte fanns där vid fotograferingstillfället. Det kan bli bra med lite pill, men risken är stor att det bara ser konstigt och "bandat" ut vid utskriften.

Om du trots allt skulle vilja göra ett försök med alternativ två föreslår jag att du:

1) Minskar utgångsnivån med ett justeringslager för "nivåer".

2) Fyll den tillhörande lagermasken med svart.

3) Skapa en markering runt lampans "aura" med mycket ludd. Exakt hur mycket beror helt på hur stor originalbilden är. Gör ingen rund markering. Gör den lite "organiskt ojämn". Jag skulle ha gjort en bana med banverktyget och därefter konverterat banan till markering.

4) Fyll markeringen med vitt i lagermasken. (Nu är lampan gråaktig om du gjort som du ska. Nu gäller det att skapa en ny högdager inne i glödlampan.)

5) Skapa en ny "organisk" markering som tidigare, även den med ludd men inte fullt så mycket. Den ska markera området inne i lampan som ska hålla högdagern. Fyll denna markering med svart i lagermasken.


Det är inte lätt att få till det om du är ovan. Bli inte sur och grinig om det inte blir rätt med en gång. Även om inte resultatet blir bättre än originalbilden så är det här ett utomordentligt sätt att lära sig mer om justeringslager och lagermasker.

Att klona in hav som Henrik föreslår tror jag knappast är en framkomlig väg. Fast man vet aldrig förrän man provat.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Tackar för tipsen än så länge ska testa dom lite senare idag.

Jag uttryckte mig kanske lite dumt, när jag sa att lampan tar för mycket "plats".

Jag menade att den är för skarp, tar liksom bort ögonen från resten på nått sätt.

Den skall helt enkelt dämpas litegrann.

Den skall alltså inte göras mindre på nått sätt.
Jag tolkade "kloningstipset" som ett exempel på detta, men jag kanske har fel ?
 

typhoon

Aktiv medlem
Varför krångla till det med lager och jox?

Det finns ju en ypperlig funktion för detta, det vi i mörkrummet kallar efterbelysa och pjatta. Jag är lite osäker på vad de verktygen heter i en svensk Photoshop, men jag tror de kallas dodge och burn i den engelska. Kolla på denna sida, så ser ni vad jag menar.

//Pontus
 

rideg

Avslutat medlemskap
Problemen som någon påpekade är att det inte finns någon teckning i lampan. Ett sätt att ta ner ett ljust objekt något utan att påverka omgivningen är att göra så här:

1) Skapa en kopia av den röda kanalen.

2) Markera den nya kanalen och välj "Använd bild..." med grön kanal som källa, multiplicering och 100% opacitet.

3) Tag penseln och måla allt svart i den nya kanalen utom ett område närmast lampan.

Nu skall vi multiplicera bilden med sig själv genom masken vi skapat och som bara är transparant i området närmast lampan. Följdaktligen blir det nästan bara lampan som multipliceras med sig själv.

4) Markera kanalen RGB och välj "Använd bild...". Källan skall vara RGB och blandningen skall vara multiplicering med t.ex. 100 %. Kryssa i rutan för mask och använd den röda kopian som mask.

Eftersom masken är klar kan sista steget tillämpas flera gånger.

För ett objekt med viss teckning i högdagrarna kan den här metoden göra underverk. För en vit lampa som i det här fallet kanske man måste kombinera flera metoder för att man skall bli nöjd.

Exprementera, exprementera och exprementera!
 

gors

Aktiv medlem
Ja Pontus, varför använda "lager och jox" till ett jobb som detta?

I detta specifika fall: Resultatet. Verktygen "skugga" och "efterbelys" är betydligt trubbigare. Istället för att få tillgång till hela Photoshops arsenal av banor, markeringsverktyg, ludd och övertoningsverktyg är man hänvisad till en enda pensel. Denna enda pensel har i sin tur ganska få inställningsmöjligheter.

I allmänhet: Att säga nej till lager och lagermasker är att stympa Photoshop. När man väl kommit in i lagertänkandet visar det sig att många svåra uppgifter kan lösas betydligt enklare i lagerpaletten än med de till synes enklare verktyg som påverkar bilden direkt. Dessutom kan man spara bilden i Photoshopformat med både originalbilden och förändringarna. Som att få ångervecka på sitt photoshoparbete.

Men visst, många upplever att inlärningströskeln är hög när de börjar använda lager. Allt hänger väl på hur mycket man använder Photoshop och hur pass motiverad man är. Det finns ju andra saker i livet också.
 

gors

Aktiv medlem
Ja Pontus, varför använda "lager och jox" till ett jobb som detta?

I detta specifika fall: Resultatet. Verktygen "skugga" och "efterbelys" är betydligt trubbigare. Istället för att få tillgång till hela Photoshops arsenal av banor, markeringsverktyg, ludd och övertoningsverktyg är man hänvisad till en enda pensel. Denna enda pensel har i sin tur ganska få inställningsmöjligheter.

I allmänhet: Att säga nej till lager och lagermasker är att stympa Photoshop. När man väl kommit in i lagertänkandet visar det sig att många svåra uppgifter kan lösas betydligt enklare i lagerpaletten än med de till synes enklare verktyg som påverkar bilden direkt. Dessutom kan man spara bilden i Photoshopformat med både originalbilden och förändringarna. Som att få ångervecka på sitt photoshoparbete.

Men visst, många upplever att inlärningströskeln är hög när de börjar använda lager. Allt hänger väl på hur mycket man använder Photoshop och hur pass motiverad man är. Det finns ju andra saker i livet också.
 

gors

Aktiv medlem
Undrar hur tusan man bär sig åt för att dubbelposta med en timmes mellanrum? Jaja, någon gång ska väl vara den första.

Ber om ursäkt för missödet. Jag ska försöka lägga band på min klantighet i framtiden.
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Ja nu är presenten utdelad sen ett par veckor tillbaks och personen ifråga blev glad.

Lösning blev att följa ridegs råd litegrann och sedan improvisera litegrann med kanaler och dylikt.

Tack för hjälpen.
 
ANNONS