Annons

USA FLORIDA, tips och åsikter önskas..

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter W

Aktiv medlem
Hej!

20 okt. åker jag till Florida och skall bo i Orlando. Ngn som har varit här i krokarna och
har några tips att ge? Vi kommer även att bila
ner till KeyWest. Jag vore jätteglad om det är
ngn som har bra tips på motiv eller annat gällande Florida. Kanske finns det ngn som vet
om det finns ngn bra fotoaffär där kanske?
 

GinFlyer

Aktiv medlem
Har varit där ett antal gånger och måste tyvärr säga att det mesta ser likadant ut mil efter mil. McDonald och Wendys och Walmart, om och om igen. Sen har du Disney - De äger halva Orlando (bokstavligen). Kul iof, men knappast fotogeniskt på ett äkta sätt.

Däremot, ska du ner till The Keys är du inte långt från Everglades där det däremot är ruskigt fint och bra med naturfototillfällen. Keys i sig själv är också alldeles för exploaterat, men det finns en hel del trevliga småöar och vikar som man kan plåta.

Någonstans längs med öarna har du också möjlighet att simma/plåta sjöelefanter, vilket, enligt vad jag hört, är det enda stället på den kontinenten. Har dock inte själv varit där.

Om du gillar motorsport ligger Daytona Beach inte långt från Orlando, samt Cape Kennedy strax söderut.

Det var lite kort vad jag har att komma med. Hoppas att det var till lite hjälp.

Trevlig tur.
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
Tycker att Miami inte ser ut som allt annat i USA. På South Beach finns de berömda Art Deco kvarteren. Finns säkert redan miljoner bilder tagna där men egna är ju alltid kul.

Prova att söka på Rubrik = Miami här på fotosidan för att se lite exempel.

Trevlig resa.

//Martin
 

bjanha

Aktiv medlem
Jag var där förra julen/nyårsafton och var bl a i Miami/beach, Orlando, Palm Beach, Fort Lauderdale, Everglades och Key West. Vackra motiv och finns det gott om.
Miami: skylines i solnedgång, broar, Art Deco i South Beach som tidigare nämnts.
Key West: street performance-artisterna på torget vid vattnet, solnedgången (ett måste).
Everglades: Åk ut med flodbåt och plåta alligatorer och andra djur. Finns MASSOR. Överallt. Även runt omkring i området ligger alligatorna och lurar. Men gå inte FÖR nära.

Akta dig för skummisarna som driver "fotobutiker". Det finns MASSOR. Du känner igen en fotobutik genom skyltningen "CANON, SONY, PANASONIC" osv. De är egentligen bara en snygg fasad med skit innanför. Alla ser likadana ut. Där har du inget att hämta. De gör allt för att lura på dig det sämsta av bottenskrapet. Fråga efter Canon 70-200/2.8 och du får ett Tokina värt max 800kr eftersom "it's a much better lens". Nåt annat har de inte. Fråga efter 2GB Compact Flash och du blir övertalad att köpa ett noname 64MB. Ifrågasätt och du förstår snart att basebollträet bakom disken är ingen myt.
Jag kom flera gånger i bråk med ägarna i en sådana affärer och situationen blev snabbt otrevlig, en gång riktigt obehaglig.

Lycka till!
/Björn
 

Peter W

Aktiv medlem
Tack för era tips det känns mkt bättre att
ha med sig dem i bagaget när jag åker.
Jag har handlat in en mellanlagringenhet
på 40Gb så det blir kanonbra samt några extra batterier till kameran.

Nu är jag laddad...:)
 

stoltz

Aktiv medlem
Tänk på att ta med konverterare till vägguttagen - Inte samma som i sverige.

Dessutom bör dina laddare osv klara den volt man kör i USA, dvs 110 volt. De flesta laddare/batterieleminatorer är "världsanpassade, men kolla för säkerhets skull.
 

Ingemar Eliasson

Aktiv medlem
Tänk på att svenska stickproppar inte passar i deras "Dinky-toy"-elsystem, så till laddaren måste du köpa en adapter. Finns på Circuit City för en sisådär 30 spänn. Om du inte redan har en alltså...... ;)
 

Peter W

Aktiv medlem
Hej!

Jag befinner mig just nu i Orlando och här
är det helt omöjligt att finna en fotobutik
helt sanslöst. Jag jagar ett Nikon 17-35 2.8
och det är helt omöjligt att finna ett sådant
de bara snackar skit och som ngn sa i den här tråden förut så är det bara en massa skummisar.

Förutom temaparkerna i Orlando så finns det inget att fota direkt. Vi hade ju planerat att
kunna åka till Miami men Wilma efterverkningar
sätter stopp för det, det finns ingen ström och pumparna på bensinstationerna fukar ej... Asch!
Vilket oflyt.
 
ANNONS