Annons

Plaströret i Patersons framkallningstank?

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej!

Köpte ett komplett mörkrum för ett litet tag sen, och det följde med en paterson filmframkallningsdosa.

Det visade sig att plaströret som man trär på spiralerna på inte fanns med. Frågan lyder; går det att använda ett vanligt rör, eller är det något speciellt med det som följer med original? Något med vattengenomströmning eller ljusinsläpp?

Alltså... Kan jag lösa problemet genom något eget litet mek, eller måste jag köpa en helt ny framkallningstank?

Tacksam för svar.
 

Bilagor

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Jag vill också veta!

Jag saknar också plaströret till en patersondosa. Jag har en likadan dosa till så jag brukar använda den till båda dosorna när jag framkallar. Den viktigaste funktionen tror jag är att den håller spiralerna på plats mot dosans botten under framkallningen, det är iaf viktigt när man kör med enstaka spiraler då kemin inte fyller dosan helt. Sen vet jag inte hur det är med sköljningen, kanske har den en funktion där också.
 

avslutat medlemskap 201003

Avslutat medlemskap
Sen är det nog så att den förhindrar ljusinsläpp också, det tänkte jag inte på. Det borde gå med ett vanligt plaströr om det är rätt diameter och längd och inte släpper igenom ljus. Sen är det en liten hake inuti röret för att man ska kunna stoppa ner en pinne och vrida om röret med sprialerna på, men jag vet inte om man måste använda den. Mot nedre änden på röret är det som ett brätte, eller vad man ska kalla det. Vad det har för funktion vet jag inte.
 

alf109

Aktiv medlem
Röret har tre funktioner (som jag känner till), dels att hålla spiralen på plats, dels att täta mot ljus och slutligen så ser det till att vattnet cirkulerar från botten och uppåt när du sköljer. Det lilla brättet nedtill är till för att skapa ett mellanrum mellan röret och dosans botten så att vattnet kan cirkulera.
 
Senast ändrad:

J. Patric

Aktiv medlem
Det finns annars en på Tradera just nu. Ser ut som modellen som kan ta två 135-rullar (eller en 127-rulle/en 120/220-rulle).
 

Nw2

Avslutat medlemskap
TIPS

Jag saknade plaströret i 2 av mina dosor. Så en dag så var jag nere på PREEM och såg de sålde bandyklubbor för barn i plast. Tog en chansning och köpte en, sågade av rätt längd och det funkade !!!!

Billigt och bra !!!
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
jag kollade på en sådan igår för att se om man kunde tillverka nåt själv. "Kragen" som sitter längst ner verkar ha en uppgift för ljustätningen och ev vattenflöde.
 
ANNONS