Annons

selenförstärkning i praktiken

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag skulle vilja testa en partiell seleförstärkning på en bild för att mörka bakgrunden.

Först bör man tydligen mjuka upp emulsionen genom att blöta negativet i 5 minuter.
Sedan skall man tydligen måla med den koncentrerade selenlösningen.
Kan "Kodaks Rapid Selenium Toner" bli för gammal?
Jag hittar inga datum på flaskan och jag har nog ägt den i minst 10 år.

Det jag verkligen undrar över är om man bör skölja negativet efter selenförstärkningen?

Sidofråga:
Sedan skall man också kunna selenförstärka hela negativet genom att blanda 4 delar HCA-brukslösning med 1 del selen. Ska tydligen motsvara N+1 framkallning utan att få N+1 framkallningens grövre korn.
Vad blir egentligen den praktiska effekten av detta?

Hoppas på svar till ikväll
Erik Schalin
 

Graal

Avslutat medlemskap
Visst kan man måla men det går också bra att bara doppa ned den del av negativet som ska förstärkas (med lite rörelse, dock inte så att de andra delarna av filmen får selenlösning på sig). Målar man bör man nog ha en mycket mjuk pensel som inte skadar emulsionen som är mera repkänslig i vått tillstånd. Koncentrerad lösning är nog inte nödvändig utan spädning 1+4 funkar bra men man får prova sig fram. Har selenet stått i koncentrerad form så håller det ganska länge men i brukslösning bör man nog akta sig för att använda för gammal vätska. När brukslösningen ger längre och längre tider för samma toningseffekt börjar den bli förbrukad och ska kasseras. Negativet bör alltid sköljas minst lika länge som vid vanlig framkallning efter selenförstärkning. Viktigt är också att negativet är ordentligt sköljt och fritt från fixrester innan toningen (lika som med kopior). Ett tips är att prova sig fram med ett negativ som man inte är så rädd om först. Den praktiska effekten av selenförstärkning är att kontrasten ökar (de mörka delarna påverkas mest och de ljusa minst, alltså samma effekt som vid förlängd framkallning men med bibehållet korn). Om det enbart är nedmörkning av bakgrunden (på negativet) du eftersträvar skulle jag hellre prova med förhållning vid kopieringen. Vill du öka kontrasten i bakgrunden skulle jag kunna tänka mig att partiell selenförstärkning av negativet är ett sätt men använder du variabelt papper kan man ju lika gärna prova att belysa med olika filter i samma bild. Selenförstärkning av negativ har nog störst berättigande vid användning av gammaldags graderade papper typ K888 eller liknande.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för tankarna Nils.

Jag gissade att man skulle skölja efteråt men det är aldrig ngn som skriver det i klartext.

Mjuk pensel var det ja... tänkte inte på det.

Nej efterbelysning är uteslutet eftersom områdena är tunna (bladverk). Men jag tror att jag är tillräckligt säker på hand för att måla lite.

Jag använder uteslutande multigrade papper, det är mycket nog med alla storlekar och ytor.

En nyfiken fråga då:
Hur länge håller selenbrukslösningen?
Jag brukar alltid kasta selenbadet när jag har tonat, det kanske är onödigt slöseri.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Till kopior brukar jag kunna använda brukslösning (spädning ca 1+15) 3-4 ggr om det inte går mer än någon månad och om jag inte tonar onormalt många bilder varje gång. Kapacitéten är minst 100 20x25-kopior vid spädning 1+3. Späder jag 1+15 bör det alltså räcka till ca 20 bilder och fler tonar jag inte på 3-4 kopieringstillfällen. Med film bör kapacitéten vara betydligt större.
 

timeUnit

Aktiv medlem
Vänta nu här... borde inte selentoning av ett negativ ge _ljusare_ högdagrar? De partier som är tätast blir mest påverkade? Eller är det av någon fantastisk anledning så att det funkar tvärtom på film?
 

Graal

Avslutat medlemskap
timeUnit skrev:
Vänta nu här... borde inte selentoning av ett negativ ge _ljusare_ högdagrar? De partier som är tätast blir mest påverkade? Eller är det av någon fantastisk anledning så att det funkar tvärtom på film?
Jo visst är det så, skrev jag inte det? Mörkare på filmen men ljusare på slutbilden alltså.
 

timeUnit

Aktiv medlem
"Jag skulle vilja testa en partiell seleförstärkning på en bild för att mörka bakgrunden."

Jag hajjade inte om du menade på slutkopian... :) Nu är jag med. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bra Henning

Det blev av sent i går och jag hade nog för bråttom.
Började med att blöta ner negativet i sköljen i 7 min. Funkade bra.

Sedan hade jag alltför brått.
Jag skulle ha väntat tills emulsionssidan blev nästan torr nu började jag innan det och selenet flöt ut i vattnet och spreds för mycket.

Jag doppade penseln direkt i selen, utan spädning.
Annars är jag nöjd med negativresultatet.

Den andra bilden som målades blev bättre eftersom negativet var torrare.

Ska bli spännande att se effekten på kopian senare.
 
ANNONS