Annons

Kodak DK-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har ett par gamla paketer DK-50 filmframkallare för bladfilm som följde med när jag fick en låda kemi av en fotohandlare för några år sedan. Undrar om någon vet om det fungerar bra att framkalla småbilds- och 120-film i dosa med denna och vilka egenskaper man kan räkna med i förh. till t.ex D-76 eller andra vanliga standardframkallare?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Letade lite i frågeforum på nätet och hittade då uppgifter om att den skulle vara lik HC-110. Normal framkallningstid för Tri-X i DK-50 utspädd 1+1 skulle också ligga kring 10 min, alltså något längre tid än för D-76. Men den tiden kanske är relaterad till negativ som ska kopieras i diffusljusapparater? Skuggåtergivningen ska också bli väldigt bra. På något annat ställe läste jag att den ger resultat liknande Rodinal 1+25 och då får man väl räkna med något skarpare och distinktare korn? Men är den lik HC-110 och Rodinal måste den väl spädas mycket mera eftersom dessa snabbframkallare annars inte kan avbrytas i framkallnigsprocessen utan mer eller mindre måste utframkallas helt?
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Nu hittade jag en gammal Kodak-skrift om svartvita filmer och där sägs att Tri-X ska framkallas ca 6 min i DK-50 utspädd 1+1 i dosa för att ge normal kontrast. Framkallaren kan användas med normal känslighet på filmen och den ger medium kornighet-ngt kornigare än normalt. En framkallare för att få kornigheten att framträda lite mera mao?
 
ANNONS