Annons

skillnad pa ist dl el ist ds?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto

Aktiv medlem
Davidgbg skrev:
Hej

Vad är skillnaden pa en DL el DS?
DL är en lite enklare kamera och Pentaprismat är ersatt med en spegelkonstruktion.
Om det är så stor skillnad vet jag ej, men DS som har prisma är nog att föredra.
Ska kolla på Sollentunamässan.
 

interpix

Aktiv medlem
Jag har tittat på båda och trots den enklare sökarkonstruktionen på DL så är bilden mycket stor och ljus. DL har större visningsskärm och tror jag en mer flexibel tillgång till följande autofokus. I övrigt är som sagts DS en någont mer kompetent kamera. För någon månad sedan kunde man få en D för 10 tkr, klart prisvärt. En DS2 är också på gång eller kanske redan finns ute?
 

Jakerlund

Medlem
DS2 kommer ej till Europa....

Jag ringde och pratade med Pentax Sverige, och DS2 kommer inte att släppas i Europa.... så jag köpte en DL... och är mycket nöjd...
 
DL har 2.5" LCD, billig pentamirror istället för dyr pentaprisma, 3 AF punkter istället för 11, inget stöd för gamla TTL blixtar och något sämre ljuskänslighet för autofokus.

DL har ett förändrat menysystem med några extra funktioner, men nu har Pentax släppt en firmware uppdatering till DS som ger DS de extra funktioner som DL har (och som modellen DS2 har, som inte kommer säljas i Europa för det finns fortfarande kvar ett stort lager här och det mesta som DS2 har får DS:en i och med den nya firmware uppdateringen).

Så jag säger - köp en DS och uppdatera den till DS2 status med den nya firmware 2.0. Den bättre sökaren och mer avancerade autofokussystemet, är värt det (plus att DS är kompatibel med äldre TTL blixtar vilket alltså DL:en inte är).
 
ANNONS