Annons

Leica IID Olympia. Värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. Patric

Aktiv medlem
Det finns ingen sådan.

Det är en sovjetisk FED- eller Zorkikamera som fått kromet bortslipat ned till mässingen och sedan har kameran graverats med falsk leicagravyr.

Det finns tusentals falska "Leicor" gjorda av sovjetkameror i något östland. Polen är visst värst.

Har du bild på kameran att visa?
 

lagus

Aktiv medlem
Nope. Såg en sådan på en mässa. Dom vill ha 3000:- danska för den. Fanns en tysk nazi-örn uppe på kameran.
 

J. Patric

Aktiv medlem
3000 danska kronor?!

Själv skulle jag inte ge ett öre för dessa fräcka förfalskingar, men de säljs ibland för 50-90 Euro på tyska eBay. De är både olagliga och mot eBay:s regler, men de verkar inte bry sig.

Förfalskningarna har ofta fantasifulla och pråliga gravyrer med riksörnen, hakkors och kransar osv, och klädseln varierar. Ibland är det ormskinn, trä, marmor... "Olympia", "Luftwaffe" och "Bildberichter" är vanliga fantasiförfalskningar.

Vissa av kamerorna har fått ny krom utanpå mässingen medan andra har lackerats svarta.

Riktiga Luftwaffe-Leicor har bara gravyren "Luftwaffen Eigentum" och inventarienummer. Finns dock sådana förfalskningar också.

En lustig grej är att säljarna på eBay och Tradera ofta blir arga när man påpekar att det handlar om förfalskningar. Även om man ger dem bevis, så skriver de i auktionerna att "det kan röra sig om en replik". Då lämnar de möjligheten att den KAN vara äkta, och "replik" låter ju bättre än förfalskning.

Här är en på Tradera, där säljaren inte gillade de upplysningar han fick:
http://www.tradera.com/auction/Foto__Kameror___Optik/aid_20405202
 

J. Patric

Aktiv medlem
Förresten, det finns även förfalskningar av de relativt sällsynta Leicor som tillhörde svenska armén.

Har sett en graverad med tre kronor och sedan på dålig svenska: "Gothenburg Luftwaffe versuchsanstalt"
 

systerdiesel

Aktiv medlem
Jag såg en IIIa med svensk "militärtext" på Ebay, inte en siffra rätt, visserligen var kameran fin och med texten ungefär där den ska vara. Men stavningen... jösses!
-Förmodar att ryssarna som sitter och omgraverar alla dessa zorkis till leicor inte riktigt behärskar något annat än kyrilliska bokstäver. Personligen skulle jag inte betala 3000kr för den, köp en orginal fed eller zorki på ebay istället, du får en med normal för 50-75Usd.
 
ANNONS