Annons

Going digital (om den elektroniska sökaren)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Shagwell

Aktiv medlem
Going digital

Har funderat att testa lite digital fotografering och tänkte att Dimage 7i var en bra första kamera. Det enda som gör mig lite tveksam är den digitala sökaren. Fungerar detta bra? Eller är det bara irriterande?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Om du kan leva med elektronisk sökare eller inte är upp till dig, testa och se hur det känns.
Men visst krävs det att man vänjer sig innan man uppskattar elektronisk sökare, fördelen är att det du ser i en elektronisk sökare är exakt så som bilden blir, man kan se effekten av över/under exponering o.s.v..direkt i sökaren.
jag trivs bra med elektronisk sökare, vissa kan inte alls tänka sig att ha det.
 

Shagwell

Aktiv medlem
Men är det inte bara exakt som bilden blir i ett likvärdigt presentationsverktyg? Jag menar, vad säger det om hur bilden ser ut på papper eller skärm?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Egentligen är väl elektronisk sökare det mest idealiska, om det bara vore riktigt bra kvalitet på bilden. Nya D7i är kanske bättre än gamla D7 på den punkten.
F.ö. skulle jag nog ta en ordentlig titt på Sonys nya 717 samt vänta in Photokina innan jag köpte något.
 

sagan

Avslutat medlemskap
självklart inte lika bra som en stor skärm, men du får en mycket god uppfattning om bilden, och du kan zooma in så du kan se exakt att skärpan ligger rätt o.s.v
 

Arleklint

Aktiv medlem
Att jag tycker den elektroniska sökaren på 7i fungerar bra förvånar kanske ingen. Jag uppskattar att kunna se resultatet av exponeringen direkt i sökaren.

Dock är det en sanning att det tar en tid att "vänja in sig" om man tidigare är van vid en optisk sökare.

Enda opartiska råd är: Testa! men ge den tid!
 

Loj

Aktiv medlem
Dimagen har jag inte haft i handen, men väl ett par Sony-kameror med (troligtvis) sämre sökare. För min del krävdes en viss tillvänjning, men när jag vant mig ville jag inte ha något annat och saknar sådan sökare i viss mån idag. En STOR fördel med en elektronisk sökare är att man redan i sökaren ser effekten av den exponering man väljer - om jag underexponerar ett steg blir sökarbilden mörkare. Om jag ökar exponeringen blir sökaren ljusare. Det är med andra ord MYCKET enklare att hitta den exponering man vill ha... Så funkade Sony-kamerorna i alla fall och jag gissar att det gäller även Dimagen? Eller, hur är det, Kim och Jan?

/Janne
 

Loj

Aktiv medlem
Loj skrev:
Så funkade Sony-kamerorna i alla fall och jag gissar att det gäller även Dimagen? Eller, hur är det, Kim och Jan?

/Janne
Jaha.... Om jag läste igenom tidigare inlägg INNAN jag började hamra på tangentbordet så skulle jag upptäcka att det jag har att förära världen av visdom redan sagts...
Jag såg inte att Jan redan hade sagt det jag sa...
F´låt!

/Janne, den snabbe och ibland slarvige
 

marco

Guest
Jag tyckte att just den delen var riktigt irriterade. Väldigt svårt att exempelvis ställa in focus manuellt. Sen är det en viss eftersläpning eftersom sökaren är långsam, så det blir lite svårt att ta bilder på saker som rör på sig snabbt. Vilket i och för sig inte gick med tanken på den kassa autofokusen. Jag skulle aldrig köpa en kamera med digital sökare igen.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det ÄR en smaksak, vissa uppskattar den snabbare optiska, medans andra gillar den elektroniska för sina fördelar.

Men innan man bestämmer sig för vilken man gillar bäst (eller om man gillar båda) bör man ge båda sin tid.

Så rådet till FlowerPower som ställde frågan blir fortfarande: Testa, men ge den tid!

Manuell fokus använder jag ofta utan problem, men har hört tidigare att de finns dom som har problem. Även detta kan vara en vanesak.

Jag upplever inte problem att ta snabba förlopp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=51211
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Loj skrev:


Jaha.... Om jag läste igenom tidigare inlägg INNAN jag började hamra på tangentbordet så skulle jag upptäcka att det jag har att förära världen av visdom redan sagts...
Jag såg inte att Jan redan hade sagt det jag sa...
F´låt!

/Janne, den snabbe och ibland slarvige
Alla slarvar vi ibland, inte minst jag. (Har det med namnet att göra Jan?). Vi tycks dock vara överens! Bra att se resultatet, men kräver invänjning :)
 

maggan

Aktiv medlem
Tyckte att sökaren i 7i var förskräcklig i början såg ingenting och allt var suddigt. Sedan kom jag på att ta av mig glasögon och justera dioptri efter min syn, så nu har jag inget problem med den.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Som andra sagt här så vänjer man sig efter ett tag.

Har en Canon S90 Pro med digital sökare och en D60 med optisk.

Kameran du tänker på är mycket kamera för pengarna, se det så. Livet i denna branch är en kompromiss.

Annars är jag rätt nöjd med S90:n, 10x zoom med bildstabilisator är guld värt.

Roine
 

Shagwell

Aktiv medlem
Jag ser att någon har ändrat namnet på tråden till något konstigt - jag trodde att tråden hade med sökaren att göra.

Jag tror att jag gör som Jan och Jim säger - testar. Var är kameran billigas att köpa? Har en polare som har den utan i men den ska visst vara mycket sämre (eller rättare sagt mindre bra;)). Stämmer det?
 

sagan

Avslutat medlemskap
7i är en uppgradering av 7, klart den är bättre..totalt 30 förbättringar.
7an kan man dock oxå uppgradera mot en konstnad, som bland annat ger snabbare AF.
ska du ha den bästa i 7-serien så måste det så klart bli den nya 7hi, som ännu inte kommit ut på marknaden, framförallt kan den ta fler bilder per sek. bra pris i sverige har
cyberphoto
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS