Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stopp-bad

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå hallå..
Jag har blandat eget stopp-bad på ca 1,2%. Jag har läst ganska mycket om det hela men en sak har jag inte hittat. Måste man göra ny vätska för stop varje gång? eller kan man använda flera gånger?

Bästa Hälsningar Ronald
 

Eva R

Aktiv medlem
För det första, behöver du stoppbad? Jag använde alltid enbart vatten. Det var mycket effektivare om bilden blev för hård eller kom fram för fort. Dessutom är det bättre om du gnuggar delar av bilden. För det andra, isättika, som jag använde utspädd, kostar inte mycket, så det finns ingen anledning att spara det.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag brukar bara ta ett par skvättar 24% ättika i vatten till stoppbad.

Syran förbrukas ju och stoppbadet blir förorenat med framkallare, så det är inte lämpligt att återanvända. Ger ingen större ekonomisk vinst heller.
 

aolsson

Aktiv medlem
Isättika bör hanteras med varsamhet och luktar dessutom rätt skarpt.

Jag kör med Ilford stoppbad som är luktfritt och byter när indikatorfärgen ändras eller då jag ändå gör en ny sats av övriga kemikalier.
 
ANNONS