Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera EFTER att bilden tagits

Produkter
(logga in för att koppla)

archangel

Aktiv medlem
Resulterar väl i att en del bara sätter kameran på serie och trycker av tills kortet är fullt, sen sätter sig och fixar till det.
Vad lär man sig på det?
Och är det inte det som är så skönt att när man får den perfekta bilden att man kan få vara lite stolt över att ha fixat det direkt i kameran.
 

jkene

Aktiv medlem
Förmodligen, kärnfrågan är väl hur långt tekniken kan ersätta ett fotografiskt tänkande. Kan vem som helst, med hjälp av teknik, bli en proffsfotograf i framtiden? Eller har vi lärt oss något på vägen som inte kan byggas in i ett chips?
 

thegerstrom

Aktiv medlem
det är inget att vara rädd för ens. vad spelar det för roll om man kan ställa skärpan i efterhand? inte ett piss. har du inget fotografiskt seende så kvittar det vad du gör. ingen tycker det är fusk att ställa vitbalans i raw. det kommer aldrig aldrig bli så lätt som att låta tekniken göra allt åt dig.
 

archangel

Aktiv medlem
Dom som vill ha snabba resultat och inte lägga ned en massa tid på själva fotograferandet kommer säkert anamma tekniken och lär dom sig nåt? Mer datateknik möjligtvis.
Själv tycker jag charmen är just att tänka ut bilden hur den ska vara vid fotograferings ögonblicket och jag lär mig av misstagen, när man missar så sporrar det mig att ge mig ut igen till samma plats med det jag gjorde fel i minnet och inte göra om felet igen, går ju inte så fort men brådska skapar inga mästerverk tror jag.
 

jkene

Aktiv medlem
Ja är i princip enig med dig Micahel, men nog fan har det hänt att jag kommit hem med en bild jag trodde hade superskärpa bara för att upptäcka att den låg fel :)
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag personligen omfamnar all teknisk utveckling med öppna armar av principskäl, man kan aldrig veta vad som blir en flipp eller vad som blir flopp.
Brådska är ju det som räddat fotografin, tänk om vi hade fortfarande de låga isotalen som man hade i fotografins början?
Vad kan det ha varit, ISO 1 eller ännu mindre?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ja ni, det var bättre förr med glasplåtar och bälgkameror. Jag är emot allt nytt, alla nymodigheter är farliga.

Jag själv är så osäker på mitt bildkunnande att jag känner mig hotad av ny teknik som kommer att anammas av folk helt utan bildseende, och de kommer att konkurrera ut "riktiga" fotografer:)
 

archangel

Aktiv medlem
Klart man ska ta till sig ny teknik, det gör jag också men när det går så långt att tekniken styr dig och inte tvärtom, då gillar jag inte det.
Nu vet jag ju inte om det blir så i detta fallet men det känns ibland som vi är på väg dit.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Calle S skrev:

Jag själv är så osäker på mitt bildkunnande att jag känner mig hotad av ny teknik som kommer att anammas av folk helt utan bildseende, och de kommer att konkurrera ut "riktiga" fotografer:)
Instämmer med föregående talare! Snart är fotograin död och vilken idiot som helst kan ta superbilder! Detsamma som hände när Monet och dom där klåparna dödade måleriet. Vilken apa som helst kunde ju kludda färg ur tuben på det vedervärdiga viset! Själva hantverket, att måla av saker så dom liknade det vackra Gud skapat, dog ju! :D
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
archangel skrev:
Klart man ska ta till sig ny teknik, det gör jag också men när det går så långt att tekniken styr dig och inte tvärtom, då gillar jag inte det.
Nu vet jag ju inte om det blir så i detta fallet men det känns ibland som vi är på väg dit.
Nä, håller med. Det jag menade var att resonemanget ibland är "då är det bara att rikta kameran mot något och fixa det efteråt" för så är det ju inte....känner man sig hotad av det tycker jag man är ute och cyklar.
 

jkene

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
Instämmer med föregående talare! Snart är fotograin död och vilken idiot som helst kan ta superbilder! Detsamma som hände när Monet och dom där klåparna dödade måleriet. Vilken apa som helst kunde ju kludda färg ur tuben på det vedervärdiga viset! Själva hantverket, att måla av saker så dom liknade det vackra Gud skapat, dog ju! :D
Jag tror inte det är någon fara förän någon uppfinner äkta Artificiell Intelligens, fram till den dagen kan åtminstone inte bildseendet byggas in i kamerorna. Men jag tycker det är lite utmanande att se om man kan göra bättre bilder på egen hand utan teknikens hjälp. Jag har inget emot att tekniken finns där, men det känns som ett litet misslyckande när jag måste ta hjälp av den (jag tycker själv att jag är lite mesig när jag fotar i A-läget med autofokus, RIKTIGA fotografer kör ju M-läget med manuell fokus bara :))
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
gitte edelman skrev:
Instämmer med föregående talare! Snart är fotograin död och vilken idiot som helst kan ta superbilder! Detsamma som hände när Monet och dom där klåparna dödade måleriet. Vilken apa som helst kunde ju kludda färg ur tuben på det vedervärdiga viset! Själva hantverket, att måla av saker så dom liknade det vackra Gud skapat, dog ju! :D

Poængen ær ju att de som levde i den tron också verkligen trodde på det också, før de var det høgst verkligt (det som hænde i utvecklingen alltså). På samma sætt som estetiken inte lever i det samtida konseptuella fotografiet...

Med ny teknik så øppnas nya møjligheter, det kommer alltid att krævas duktighet før att lyfta sina bilder ur mængden.

En bra bild ær alltid en bra bild, så har det alltid varit æven om grynen har varit større och æven om skærpan har varit dassigare....

Snart kan vi "filma" med stillbildskameran och vad har hænt med øgonblicket då? Ja, inte ær det som det en gång var inte.
Återstår det då bara att vara på rætt plats vid rætt tid? Nej, det ær nog fortfarande så att det kommer att krævas lite mer æn "bara det":)


MVH Niclas,
 

jkene

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Snart kan vi "filma" med stillbildskameran och vad har hænt med øgonblicket då? Ja, inte ær det som det en gång var inte.
Snart? Det går väl inte köpa en digital kompakt idag som inte kan göra det, men inte f-n blir man Steven Spielberg för det :)
 

Gurk

Aktiv medlem
Det där var ju riktigt tufft! (Häftiga filmklipp med)

Grymma möjligheter öppnas ju för makrofoto (du kan få helt annat skärpedjup), bättre kvalitet i optiska instrument för exempelvis titthålskirurgi, film vid datorn och spel... kooolt! *bokmärke*

/Andreas
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jkene skrev:
Snart? Det går väl inte köpa en digital kompakt idag som inte kan göra det, men inte f-n blir man Steven Spielberg för det :)

Ja,jaja,, før det førsta så tænkte jag nu på en typ fullformats småbildare.. tænkte inte att jag behøvde skriva det.. Før det andra så tænker jag stillbild och inte rørlig film.
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag tycker väl persoligen att filmningen i kompaktkamerorna är guld värd, den ökar ju äntligen kvalitetskraven.
Vanliga filmkameror är ju låsta till tv-upplösning och framerate, visst är det trevligt med 60fps i filmen, det är en grym skillnad.
Jag skulle bara vilja ha högre upplösning typ 1600x1200 i 60fps vore trevligt.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, tvekløst så skulle det øppna många nya møjligheter!

Men det tar nog lite tid innan vi ser många mp i 60fps, gissar jag.


Mvh Niclas,
 

Damocles

Aktiv medlem
Intressant hur många som inte sett detta förens nu när det dök upp på dpreview. Vi hade en tråd här i förrgår, och en tråd dagen innan dess. Första trådarna om detta projekt startade jag tillbaka i april.

Och jag gissar att dpreview mest skrev om det för att wired.com skrev om det.
 
ANNONS