Annons

Batterihållare LBH-1 (3xCR123A) eller Li-ion BLM-1 1500mAh original/pirat-batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Olympus E-500 kan antingen ta 1xBLM-1 eller 3xCR-123A batterier.
På Zebra Media kostar Foto-Litium batteriet CR 123A 30kr/st. 3 sådana behövs för att fylla batterihållaren LBH-1. Alternativa billiga försälningsställen är t.ex. Clas Ohlson, samt Kjell o. Co.

J. Andrzej Wrotniak skriver på sin sida att det även finns laddningsbara Li-Ion baserade CR123'or, dock med ganska klen energikapacitet. Därför, om laddningsbart önskas, är det enda realistiska alternativet ett "BLM-1" batteri, där leverantören Dustin säljer fabrikatet Lenmar billigt, eller igen leta fram ett liknande på Zebra Media. Zebra Media har dessutom en laddare för "BLM-1" som kan anslutas antingen till 230V eller till bilens 12V. Jag har inte kollat dessa "pirat-alternativ" närmare, men klart är att billigare batterier är sämre än dyrare märkes-batterier, samt att billiga laddare kanske inte är de bästa för de laddningsbara batteriernas livslängd. En som har testad dessa "pirat-alternativen" till BLM-1 batteriet är Jim Attfield, och hans tester återger jag i referensen här nedan.

Den nya batterihållaren LBH-1 är intressant, eftersom fördelen med denna är att den passar samtliga Olympus DSLR kameror, samt premium-kompakterna typ 5060, 7070, 8080. Litium batterierna har mycket låg självurladdning och kan därför hålla laddningen åratals, samt har kvar kapaciteten bättre än mången annan batteri-teknik vid låga temperaturer. Därför, inför de stundande kalla vintermånaderna, för att obehindrat kunna fota vinterbilder i säg 20-gradig kyla, så planerar jag att skaffa batterihållaren LBH-1 med tre CR-123A.

Ref:
LBH-1
Battery holder for 3x CR 123A batteries. The LBH-1 can be used for the E-1 / E-300 / E-500. It is included of the box content of E-500 SE Kit. The LBH-1 is ideal for long trips without any possibility to recharge batteries. Just use 3x CR123A and continue shooting.
 

Bilagor

Ersättning till OrginalBatteri

Jag provar just nu ett ersättningsbatteri till min E 500 . Jag köpte ett batteri på batterilagret Artnr 087501 PS-BLM 1 259:- Mycket prisvärt med tanke på att orginalbatteriet kostar 880:- på bla. cyberphoto
eller ett Uniross VB104295,som motsvarar Olympus PS-BLM1 för 595:- . Batterilagret har även en laddare från GP som passar till batteriet , som känner av laddtid - temp. mm
Kameran kan ju även klara av CR 123 batterier
med en speciell hållare , jag såg att man nu kunde köpa Laddbara CR123 batterier , bra för dom som bara har hållaren .
Får återkomma med synpunkter på ersättningsbatteriet - OM de håller måttet !
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Batterihållare LBH-1 (3xCR123A) eller Li-ion BLM-1

Jag fick nyligen frågan:
Hur löser man minnes- och batterifrågan till en E-500 med blixt om man är på resande fot?
Jag skulle råda att ta med flera stora CF-kort på en resa, eftersom priset på 4GB kort eller större, nu har kommit ned till överkomliga priser. Behovet av bärbara lagringsmedia med hårdisk minskar, allteftersom minneskorten sjunker i pris.

Helst ska man ha ett BLM-1 i reserv, men väljer man en dito klon av välkänt märke såsom t.ex. Ansmann, Hähnel, Energizer eller Uniross, så har man med högre sannolikhet ett bra extra batteri att lita på. I nödfall finns no-name clones om budgeten är begränsad.

Jag skulle även råda att satsa på en LBH-1 och minst en uppsättning CR-123 batterier till den. De kan lagras i hela 10 år, samt att alla Olympus-kameror utom de minsta E-4x0 tar just den standardiserade batteritypen BLM-1. Dessa Litiumbatterier är överlägset bäst vid sträng kyla.

Förutsättingar:
  • A) Har du tillgång till 120V/230V?
  • B) Har du tillgång till 12V (bil eller båt)?
  • C) Ingetdera (skidtur eller fjällvandring)?
Rekommendation:
  • A) Ta med BCM-1 (snabbladdare) eller BCM-2 (standardladdaren).
  • B) Handla en kombi-laddare för 12V/230V eller en spänningsomvandlare
  • C) Ta med LBH-1 och 6xCR-123 (eller fler vid behov)
Källkod:
Kjell & Company tar för:
BLM-1 no-name clone                  (#42562) 349:-
Li-Ion laddare för både 220V och 12V (#44600) 399:-
Laddplatta - Typ BLM-1               (#44635)  49:-

Cyberphoto tar för:
Olympus BLM-1     695:-
Olympus LBH-1     195:-
Panasonic CR-123   25:-   (195+3*25=270SEK)

Cyberphoto har en Titan Biladapter HW75, 12V till 220V, för 595:-

Bästa batteriet för en FL-36 blixt är:
Olympus LB-01E Lithium batteri typ CR-V3
Cyberphoto tar 118:- för detta.
(Det kommer ny batteriteknologi såsom Sanyo eneloop eller UNIROSS Hybrio som har lägre självurladdning. Viktigt är dock att de kan lämna hög momentan ström till en blixt såsom här en FL-36 eller en FL-50, vilket dock återstår att se.)

Personligen ser jag ingen anledning att leta efter laddningsbara 123:eek:r, eftersom de är undermåliga genom att de har låg kapacitet, samt kan ej heller lämna den nödvändigt höga ström som krävs av en kamera eller en blixt.

När det gäller laddningsbart, satsa då hellre på en BLM-1 eller en bättre klon!
Och glöm inte en nöd-uppsättning med CR-123 för 25:-/styck, de är de enda 123'or som ger tillräcklig prestanda i min mening.

Ref:
 
Senast ändrad:

Knight Palm

Aktiv medlem
Mycket nytt på batterifronten (AA/AAA).

Om man behöver nya batterier till sin FL-36 / FL-50 blixt, så finns det några nya alternartiv att välja på.

Photo Lithium CR-V3 är nog bästa valet om man tröttnat på laddningbara som laddar ur sig och håller ojämn kapacitet.

Energizer e² Lithium finns som AA/AAA och har lång lagringstid, bra kapacitet och som alla Lithium batterier är de bäst vid kyla.

Det har även kommit laddningsbara AA-batterier med ny teknik på marknaden, som har låg själv-urladdning: Sanyo eneloop, UNIROSS Hybrio och GP ReCyko.

Ref:
 

FranzEA

Aktiv medlem
2-Power istället för BLM-1

Har någon provat batteriet 2-Power som ersättare för Olympus egen BLM-1?

Det är företaget PSA Parts Ltd som via sin websajt säljer batteriet för SEK 200:- inkl frakt, så man får typ 3-4 stycken sådana för priset av ett BLM-1

Hur är kvaliteten, kan man förstås undra.

Därav min fråga :)

Sajten är inte en Duracell-sajt, som de verkar vilja att man ska tro, eftersom det står Duracell överallt, men de verkar seriösa för det står vilka de är bara man kollar lite närmare. (Visserligen är de licensierade av Duracell)

Det finns ju massor av piratbatterier där ute, men det här är det billigaste jag har hittat.

http://www.duracelldirect.co.uk/digital-camera/olympus/oem-pno/blm-1.html
 
Senast ändrad:

FranzEA

Aktiv medlem
Ja, SEK 85:- (räknat på dollarn) kan sägas vara billigt!

Det är en Hong Kong sajt väl? Vet du vad fraktkostnaden blir?
 

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Frakten är också billig.
Senaste gången jag beställde så kostade den 80kronor. Och då vägde paketet runt 0.7kg.

/Stefan
 

FranzEA

Aktiv medlem
Nu har jag kört ett tag, en massa testbilder.
Jag har fotat några hundra bilder, massor med den inbyggda blixten, och med Live View och Image Stabilization på hela tiden. Tagit massor med sekvenstagningar; allt bara för att maxa energiurtaget.

Batteriet indikerar fortfarande fullt.

Klart godkänt för 200:-

Nu ska den få dödsstöten; jag ska koppla kameran till PCn och låta den vara på. :)
 

FranzEA

Aktiv medlem
Jag har försökt köra slut på batteriet hela kvällen nu, men det vill inte... hittills verkar det vara bra kraft i det.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Nu har batteriet äntligen börjat lägga av, eller åtminstone så lyser batteriindikatorn på kameran röd, fast det går att fota sekvenstagningar med max kapacitet och blixt i alla fall...

Ett första omdöme får bli att batteriet levererar minst lika bra som ett originalbatteri!

... och seen kommer besked i andra trådar om att det finns batterier för 47 kr att köpa - där fick sig prisvärdheten sig en törn :)
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Välj helst clones med garantier

Om man läser det här testet av batterier, där en engelsman har dissekerat ett antal olika batteri-kopior clones, så blir man mycket tveksam till att använda billiga clones inköpta på eBay. Hellre handlar jag batterier från en svensk firma, såsom t.ex jag tidigare köpt billiga Lenmar-batterier från Dustin, samt nu från Zebra Media till "JULREA" priser.

Andra har ju redan lovordat batterier från Zebra Media med deras garantiutfästelser på sex månader, så det är förmodligen ett bra batteri, framför allt nu till "JULREA" priserna. Än så länge är jag i alla fall mycket nöjd, snabb leverans på två dagar från ZM och mycket prisvärt som det ser ut just nu.

Om man tittar lite närmare på batteriet från Zebra Media, så är både mekanik och finish av hög kvaliet. Vidare är det förtroendeingivande märkt med cells from Japan och hela 1800mAh i angiven kapacitet. Det kan visserligen vara en bluff med bägge dessa uppgifter, men det kommer ju snart att visa sig om batteriet verkligen innehåller 20% mer kapacitet än ett Olympus orginal (PS-BLM1) på 1500mAh, när man nu använder det i kameran.

Även batteriladdaren KQ-PO verkar vara ett praktiskt tillbehör, som antingen kan anslutas till bilens tillbehörs-uttag (ingen säger väl cigarettändar- längre?), eller till 110V-240V nätspänning. Både transformatorn och biladaptern lämnar ca 14V in till ladd-hållaren, vilken i sin tur laddar batteriet med ca 500mA vid 8.4V. Dessa laddningsuppgifter stämmer väl överens med Olympus originalladdare (BCM-2), men med en viktig skillnad att endast originalladdaren har ett extra signalstift till batteriets pol för temperaturvakten. Så länge som batteriet är helt, så blir det knappt varmt vid uppladdning, men den dag man laddar ett batteri som plötsligt felar, så är den temperaturvakten bra att ha.

Det som är viktigt med Li-Ion batterier är att de har interna skyddskretsar för upp- och ur-laddning, kortslutning samt temperaturövervakning. Batteritesten i referensen visar att det i bland är tvivelaktigt med skyddskretsar hos några av dessa clones. "Avoid at all costs" skriver författaren om dessa.

Det kanske inte är konstigt då att de kända fabrikaten rankas högst i testarens bedömning:
♥ Overall winner - UNiROSS VB104295
♣ Second place - Energizer OM-1
◊ Third place - Olympus BLM-1
♠ Fourth Place - Hahnel HL-M1

Ref:
 

Bilagor

Knight Palm

Aktiv medlem
LBH-1 och engångsbatterierna CR123A (3st)

Detta brev har skickats via "Kontakta medlem"-funktionen på Fotosidan (www.fotosidan.se)

Hej!
Jag är nybliven olympian. Såg att du hade startat en tråd om batterihållaren lbh-1 och tänkte därför höra med dig hur effektiv den är Dvs hur batterikapaciteten är jämfört med Blm-1. Emellanåt är jag på strömlösa ställen och då skulle det vara bra med möjligheten att använda vanliga batterier. Sen är det ju aldrig fel att ha ett reservbatteri som man kan använda utan att behöva ladda. Men som sagt hur är kapaciteten med tre hyfsade cr 123a batterier jämfört med blm-1? Är den allt för dålig så är det ju ingen mening utan bara en onödig utgift.

tacksam för svar!
Hälsningar
Jag svarar på frågan här i tråden, eftersom jag tror att många är intresserade av denna frågeställning.

◊ Ett Litium-batteri av typen CR123A har spänningen 3V och kapaciteten 1300 mAh, vilket ger 3*3.9 Wh = 11.7 Wh.

◊ Ett Li-ion originalbatteri Olympus PS-BLM1 har spänningen 7.2V och kapaciteten 1500 mAh, vilket ger 10.8 Wh.

Således en skillnad i kapacitet på drygt +8%, till engångs-batteriernas fördel.

◊ Det laddningsbara batteriet försämras kontinuerligt i kapacitet, från att det lämnar fabriken. Ett engångsbatteri av typen PhotoLithium kan lagras i minst tio år, samt är den batterityp som kan användas över det bredaste temperaturintervallet, -20ºC till +65ºC.

Jag kan därför rekommendera LBH-1 och 1-2 tripletter med CR123A att alltid ha med i reserv i kameraväskan. Dessutom, när vi ändå är inne på engångsbatterier, ett par 3-volts CR-V3 (Olympus LB-01) till blixten FL-36/FL-50 rekommenderas starkt.

De funktioner som märkbart drar ström på en E-510/E-3 är: Live View, LCD-Display, IS, Blixt, samt även om man använder slöa minneskort.

Jag är själv imponerad över hur länge ett PS-BLS1 batteri om 1150 mAh räcker till den mindre E-400'an. Jag har hittills aldrig kört slut på en laddning under en dags användning.

Till PS-BLM1 har jag dessutom en laddare som jag kan använda i ett 12V-uttag i bil eller båt. Med ett par eller tre fulladdade PS-BLM1 och i gott skick, så har min gamla E-300 klarat sig utmärkt på den energin under en vecka. Min nya E-3 drar dock väsentligt mer ström, med både Live View samt IS flitigt använt, så jag räknar med att möjligheten med att ladda batterier från 12V-uttag kommer att vara mycket praktiskt.
 
ANNONS