Annons

Grafiska bilder i s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Ikväll ska jag fotografera en höggravid modell. Det är tänkt som grafiska bilder i s/v. Jag har förberett mig ordentligt och riggat upp bakgrunder, samlat ihop lite lampor och laddat med film men nu är jag nervös, tänk om allt bara blir blaha och så kanske hon hinner föda innan de är framkallade. Då kan jag ju inte ens göra om det. Någon som har förslag eller tips på saker att tänka på? Jag tänkte nog inte använda blixt utan bara belysa modellens kropp.. Vill absolut lyckas men har ingen erfarenhet av att fotografera så här.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Om du vill ha helt grafiska bilder utan grå mellantoner kan du prova att pressa filmen, dvs exponera t.ex. en 400 ASA film som om den vore en 1600 eller t.om. 3200, och sedan överframkalla den. För framkallningstider vid pressning kan du titta på http://www.digitaltruth.com

Pressning ger filmen högre kontrast... du kan också enbart plusframkalla för att höja kontrasten. Alltså exponera filmen som vanligt, men lägga på tid vid framkallningen för att öka kontrasten.

Visst kan du exponera och framkalla filmen som vanligt, och sedan kopiera med högsta kontrast.

Fördelen är att du då har ett negativ med tillräcklig information i både hög- och lågdagrar för att ge dej valfrihet att kopiera mjukare... om du kommer på att det där med "grafiskt" inte blev som du tänkt dej. Om du har ett kontrastrikt negativ kan det annars vara svårt, nästan omöjligt, att få fram en kopia med full gråskala.


Om du nu bestämmer dej för att köra med högre kontrast redan i negativet, skulle jag nog ändå råda dej att ta åtminstone en rulle med normal exponering och framkallning för säkerhets skull.
 

lotelo

Aktiv medlem
Tack Anneli:) Jag gör så att jag pressar en Tri-x till 1600 och så kör jag en på de normala 400 iso också.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Om du vill ha helt grafiska bilder ska du väl belysa bakgrunden och inte modellen tror jag. Alltså att modellen är som en svart kontur på bilderna och bakgrunden vit.
Lycka till!
 

J_Plupp

Aktiv medlem
men men vänta nu...

Man får hög kontrast med en lågkänslig film... genom att använda en finkornig film får du en skarpare gräns mellan svart och vitt. Vill jag ha kontrastrika bilder använder jag Ilford FP4 och pressar den till motsvarande 50 ASA. (se gärna mina bilder blå & svart)

Fast det är kanske inte sån kontrast ni menar...

/ Johan
 
Senast ändrad:

Sonnaren

Aktiv medlem
Bara för att i all vänlighet förvirra dig ytterligare. Ta bilderna mot ljus eller mörk bakgrund. Exponera och framkalla normalt. Kopiera över bilden på Lith-film och framkalla i lithframkallare. Nu har du ett litografiskt positiv som du i.o.f.s. kan kopiera och få en grafisk negativ bild. Om ljus bakgrund från början får du alltså en vit blivande mamma mot svart bakgrund. Vill du ha det tvärtom så kan du endera göra en kontaktkopia av ditt lithpositiv och kopiera detta på papper (förstoring alltså i vanlig ordning)eller göra en kontaktkopia av din bild direkt på ett annat nytt fotopapper ( skiktsida mot skiktsida, kopian överst och lång belysningstid). En glasskiva skall ligga allra överst för att få kontakt mellan pappren. Annars blir det suddigt ......minst sagt.
Fördelen med lithmetoden är att du verkligen får rent svart/vita bilder. Dels får du också vanliga negativ med gråtoner. Och så är originalen behandlade på ett sätt du känner till och har kontroll på. Nackdelar? Inga alls - ja, utöver en merkostnad för lithfilm och dito soppa.
Lycka till
Us
 

lotelo

Aktiv medlem
Tack för alla svar=) Förvirrad ja.. men jag har bestämt mig ändå. Kommer att använda Tri-x eftersom det är vad jag har hemma, pressar en till 1600, kör en på de vanliga 400 och den halva påbörjade ligger på 250 iso. Mot den svarta bakgrunden belyser jag modellen, på den vita bakgrunden använder jag belysningen på bakgrunden. Angående framkallning kommer jag att lämna in och sedan bara göra kopiorna själv. Ska då ha sonnarens råd i bakhuvudet.
 
ANNONS