Annons

Blixt till OM-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer F

Medlem
För ett par månader sedan fick jag tag på en begagnad OM-1, som jag har haft en hel del glädje av sedan dess. Dock har jag ingen blixt, vilket ibland ställer till det när jag vill ta kort inomhus. Vilka blixtar reckommenderar ni till en OM-1? Jag har hittat en del information om olympusblixtar på nätet, men haft svårare att hitta några sådana blixtar till salu på begagnatsiter. Därför är jag numera även intresserad av pirat-blixtar, men vet ingenting om dem. Är det någon som vet något om hyfsade piratblixtar till en OM-1? (Jag använder oftast 24mm eller 50mm-objektiv i situationer då blixt kan behövas.)
 

Scratchen

Aktiv medlem
Kristofer F skrev:
För ett par månader sedan fick jag tag på en begagnad OM-1, som jag har haft en hel del glädje av sedan dess. Dock har jag ingen blixt, vilket ibland ställer till det när jag vill ta kort inomhus. Vilka blixtar reckommenderar ni till en OM-1? Jag har hittat en del information om olympusblixtar på nätet, men haft svårare att hitta några sådana blixtar till salu på begagnatsiter. Därför är jag numera även intresserad av pirat-blixtar, men vet ingenting om dem. Är det någon som vet något om hyfsade piratblixtar till en OM-1? (Jag använder oftast 24mm eller 50mm-objektiv i situationer då blixt kan behövas.)
Kolla in Metz sortiment. Där kan du också fylla i vilken kamera du har och så får du förslag på blixtar.

http://www.metz.de/en/
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
OM-1 har ju ingen ttl-blixtmätning så du kan använda vilken blixt som helst.

Prisvärt begagnat idag är toppmodellerna bland äldre ttl-blixtar från t ex Nikon och Canon. De är billiga eftersom de inte funkar med digitalkamerorna. Och de är bra. Ofta har de alla trevliga funktioner som zoomhuvud, autoexponering med inbyggd sensor, hög effekt, vettiga användargränssnitt, varningslampa för maxurladdning och helt manuell effektstyrning när man vill ha det.

En Nikon SB-26 t ex.
 

Kristofer F

Medlem
Tack så mycket allihopa för alla tipsen! Har en följdfråga: Hur pass viktigt är det att blixten passar till blixtskon? (Har en blixtsko typ 1 på min kamera.) Jag menar, om det nu inte finns någon automatik att tala om och vilken blixt som helst förväntas gå att använda tillsammans med kameran, vilken är blixtskons funktion egentligen?
 

J_Plupp

Aktiv medlem
Kristofer F skrev:
Tack så mycket allihopa för alla tipsen! Har en följdfråga: Hur pass viktigt är det att blixten passar till blixtskon? (Har en blixtsko typ 1 på min kamera.) Jag menar, om det nu inte finns någon automatik att tala om och vilken blixt som helst förväntas gå att använda tillsammans med kameran, vilken är blixtskons funktion egentligen?
Du menar mer än att hålla fast blixten på kameran? Om du har en OM-1n så tänds en liten diod i sökaren när blixten är laddad och blinkar om du använt auto-läget på en T-blixt och exponeringen var tillräcklig. Misstänker att du har en OM-1n eftersom på OM-1 ska man använda blixtsko som är märkt "Fix". Den är dessutom gängad åt andra hållet. Shoe-1 har två extra pinnar förutom mittpinnen.

/ Johan
 

Kristofer F

Medlem
Jag har en OM-1, utan "n", och enligt din beskrivning tydligen inte en blixtsko typ 1 som jag trodde. Min blixtsko är märkt "fix"... Trodde att det var en shoe-1, eftersom den bild av en påstådd shoe-1 som jag sett på nätet såg ut som min sko. Så, blixtskon har alltså ingen annan funktion än att hålla fast blixten på kameran? Bra att veta... Tackar!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Den skall ju kunna kortsluta mittstift och jord också, men utöver det är den tom på magi.
 

Kristofer F

Medlem
Hmmm... Så då är vi tillbaks i urspungsfrågan: Hur vet jag vilka icke-olympusblixtar som passar till min kamera? T.ex. om jag skulle leta upp någon äldre, avancerad Nikon- eller Canonblixt som jimh föreslog, vilka blixtar går då att montera på den blixtsko som jag har? (Har följt Jeorens länk till Metz, och konstaterat att min OM-1 inte finns med i listan för kompabilitetskoll.) Tacksam för all hjälp...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kristofer F skrev:
om jag skulle leta upp någon äldre, avancerad Nikon- eller Canonblixt som jimh föreslog, vilka blixtar går då att montera på den blixtsko som jag har?
Så länge blixten har en vanlig ISO-fot med mittstift för utlösning så funkar alla.
 

xPetterx

Aktiv medlem
till min OM-1:a använder jag en piratblixt och eftersom min sko inte leder någonting så har jag en sladd mellan blixten och kameran, det fungerar väldigt bra
 

archduk3

Medlem
Blixt

Hittade traden nar jag sokte pa google.

Hoppas alla forstar vad jag skriver. Bor i HK sa de har inte prickar har.

Letar efter en blixt till min OM-1

Har inget emot att betala lite for att fa original. Har sokt runt, men vet inte riktigt vilken som ar originalet.

//C
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du kan jag leta i lådorna efter ngn gammal blixt.

Fast persoligen föredrar jag en med tydlig display.
ställ in ISO.
Sätt brännvidden.
ställ in bländaren.
Och så visar blixten tydligt hur långt den når.
 

archduk3

Medlem
Vill du kan jag leta i lådorna efter ngn gammal blixt.

Fast persoligen föredrar jag en med tydlig display.
ställ in ISO.
Sätt brännvidden.
ställ in bländaren.
Och så visar blixten tydligt hur långt den når.
Jag vill ju helst ha den som hor ihop. Darfor verkar T20 eller T32 vara den jag ar ute efter.

Nagon som har en sadan till overs?

//C
 
ANNONS