Annons

NPH400 inte bra...

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Blev rekommenderad denna film som ett alternativ till REALA vid en bröllopsfotografering. Det är en film med: "UTSÖKTA EGENSKAPER FÖR T.ex. BRÖLLOPSFOTOGRAFERING" står det i beskrivningen.

Jag körde REALA först men sedan blev blev det mulet och jag satte i en NPH400 för att tjäna lite slutartid. Jag har plåtat en del bröllop och då haft REALA som alltid varit suverän.(Jag använder den till allt annat också.)
Jag vet att NPH400 är känslig men när jag ändå gav de +1/3 del för att gardera mig och det ändå ser ut som en KODAK GOLD 400 som är underexponerad.(?!)

Att någon överhuvudtaget kan rekommendera denna film är för mig ett mysterium.Antingen är man helt ny i branschen och/eller har ej testat olika filmer med professionell utrustning. Eller så är man mutad.

NPH400 är rent sagt en riktig skräpfilm som jag avråder alla seriösa fotografer från att använda.

Att säga att NPH400 är en bra film är som att säga:
"Att det går snabbare att simma över Atlanten till America än att flyga Concorde".

Vad jag vill säga med denna liknelse är att den som bedömmer filmen som mycket lämplig för bröllopsfotografering inte vet vad han talar om.

Det var hårda ord men ärliga fakta.

/Patrik

P.s. Jag har tidigare tagit en modellporträtt-serie med NPH400 och tyckte redan då att den var lite trist i kataktären. Men det passade kanska bra för den typen av bildreportage så jag konstaterade då bara att filmen inte var någon höjdare. D.s.
 
Senast ändrad:

Nw2

Avslutat medlemskap
dughws,jyhri ???

Det skulle ge oss andra väldigt mycket om du scannade in några av dessa bilder så vi får se vad du menar med "kass".

Sköt om dig///

Niklas, nu i c41 version
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Vad exponerade du den efter? 320?

Min visserligen ganska begränsade erfarenhet av den filmen säger att den är rejält kornig vid 400 men inte mycket värre än t.ex. Superia 400 (jag fattar inte att alla tycker så mycket om den).

Jag tror faktiskt att det kan bero rätt mycket på labbet.
Min senaste NPH tog jag under min studentdag (på förmiddagen så det var inte alltför mycket etanolinducerad SBK) och den blev rätt bra.
Jag hade ett par fujirullar i fickan och tog fel (samma burk ju...). Trodde att jag hade reala så jag glömde att ställa ner ISO-talet och det blev väl hyfsat. Men då var det på ett välrespekterat lokalt minilabb som kopierade mer eller mindre manuellt.
Jag vill minnas att de NPH jag har skickat till Ånge har blivit mindre bra. T.ex. min systersons dop då jag körde med blixt och något lägre exponeringsindex tror jag.
 

Pongu

Aktiv medlem
Beskriv lite mera ingående vad nu inte är nöjd med eller lägg upp en bild. Något måste ha gått snett. Att jämföra en 400 film med Reala är inte helt rättvist, men att du är så missnöjd förvånar mig. Den slår alla andra 400 filmer med hästlängder, i mitt tycke. Jag har nyligen börjat köra NPH och är helt såld. Vackra, naturtrogna färger, extremt lite korn om man exponerar den rätt, fantastisk detaljrikedom både i hög och lågdager. Kanske inte filmen för en mulet väder, men annars är den lysande. Titta gärna på Philip Greenspuns bilder med NPH:
http://www.photo.net/canon/600-is.html

MVH
/Pontus
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Notera att det nu har kommit en ny NPH med Fujis fjärde färgskikt. - Den ska tydligen vara bättre och mer trogen sitt indexerade ISO-tal.
 
ANNONS