Annons

Sigma 180/3,5 macro

pixelbild

Avslutat medlemskap
Finns det någon på fotosidan som har detta objektiv och som kan dela med sig av sina erfarenheter av den.
Har ett 100 macro nu men funderar på om det är någon mening med att byta.:D
 

gunte

Aktiv medlem
Det är säkert ett trevligt alternativ som förövrigt finna till erbjudande hos
http://www.photax.se/indx/indxerbj.htm

fördelen är väl att arbetsavståndet ökar och att bakgrunden möjligtvis kan bli lättare att "blurra" till..nackdelen är att 72 mm filter är ganska dyra,men det är smällar man får ta..
mvh/gunte..
 

Stig-c

Medlem
Som det mesta så beror det i mångt o mycket på vad du ska fota med optiken. Den ger ju förstås ett längre arbetsavstånd vilket kan vara viktigt för t ex insekter. Har själv en 180 macro och tycker att den funkar mycket bra, men det är inte säkert att den ersätter 100:an. Något generellt svar finns nog inte, kan du behålla 100:an plus det nya macrotelet är det ju bäst! Testa för övrigt macro med vidvinkel, det ger mycket nya impulser!
S
 

akterspegel

Aktiv medlem
Jag har detta objektiv ihop men ett nikonhus och köpte en nikkor TC 14 som jag tänkte montera då det blir ett hyfsat tele och man kommer ännu närmre.

MEN det passar inte på teleconvertern, måste man köpa sigmas teleconvertrar? typiskt då jag har haft en sigma 2x TC!

Jag har läst tester med både 1,4 och 2,0 TC monterat men det var kanske sigmaconvertrar då?

Edit: nikkor`n är av senste slag såklart, tc 14 E ii tror jag är den rätta benämningen.
 
ANNONS