Annons

Retuschering

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel Samuelsson

Avslutat medlemskap
Hej!
Satt i dagarna och kollade runt lite på bilder här! Hittade en bild bland många andra jag föll för! Skrev några rader, och bifogade en fråga, men tyvärr inte fått svar, så jag gör det hela till en fråga här på forumet istället! Nu till denna undran. Fotot jag kommenterade är taget av Camilla Roman, och heter ofantligt vacker (ja, felstavat) Går det förhållandevis snabbt och enkelt att "retuschera" en bild som denna i exempelvis photoshop, till att få kvinnans vänstra arm lika vit som ena låret!? Blir resultatet isåfall ok!? Har andra funderingar också, hur jag får "gammaldags" toning från en svartvitbild tagen av en digitalkamera, och behandlad med då exempelvis då photoshop? Kan nån snäll skäl också kanske förklara begreppen skärpa, kontrast, och gamma för mig, samt färgkanaler röd grön blå.. Frågar man inte så lär man sig inte heter det ju! :)

Tack på förhand! MVH Gabriel
 

sailorgirl

Avslutat medlemskap
Hej!

Såg ditt inlägg på bilden"Ofantligt vacker" (stavas det inte så? ) först idag. Tyvärr vet jag inte hur man får armen ljusare. Jag är urdålig på photoshop. Testar mig fram. Ska gå en kurs för att lära mig. Dessutom har jag aldrig tagit bilder med digitalkamera. Håller just på att lära mig min systemkamera. Jag har inga svar till dig men jag är jätteglad att du (och många andra) gillar bilden.

Camilla
 

lotelo

Aktiv medlem
Grön på området jag mé men den gammaldags toningen du efterfrågar är nog en sepiatoning. Tror det finns en funktion i version 7 som du kan använda på alla bilder efter att du konverterat dem som RGB. ( Har några såna som du kan kika på om du vill och jag är säker på att jag förklarat toningen under en av Båthusbilderna.) Det absolut bästa sättet att lära sig är nog att testa och pröva sig fram, ha koll på vad som händer då du ökar/minskar kontrast, gamma, färger och sånt så märker du.
Mvh Lotta
 

Loj

Aktiv medlem
Living skrev:

"Ofantligt vacker" (stavas det inte så? )
Jo. Däremot stavas "vänlig själ" med "j" och inte med "k", som Gabriel skrev... - om man nu skall påpeka skrivfel.

I konstruktionen "ofantligt vacker" är "ofantlig" bestämning åt vacker - det är ett adverb. I svenskan slutar dessa mormalt på -t. Adjektiven böjs däremot efter substantivets genus, här reale. Alltså "ofantligt vacker" - helt jämförbart med "mycket vacker".

Däremot kan det man ser uppfattas som "ofantligt vackert". Adjektivet relaterar då till det neutrala "det" och böjs därefter!

Visst är det fantastiskt hur rörigt och obegripligt det vi kan sedan barnsben blir när vi sätter termer på det...

/Janne
 

Guffa

Aktiv medlem
Gabriel Samuelsson skrev:
Hej!
Satt i dagarna och kollade runt lite på bilder här! Hittade en bild bland många andra jag föll för! Skrev några rader, och bifogade en fråga, men tyvärr inte fått svar, så jag gör det hela till en fråga här på forumet istället! Nu till denna undran. Fotot jag kommenterade är taget av Camilla Roman, och heter ofantligt vacker (ja, felstavat) Går det förhållandevis snabbt och enkelt att "retuschera" en bild som denna i exempelvis photoshop, till att få kvinnans vänstra arm lika vit som ena låret!? Blir resultatet isåfall ok!?
Med en pjatt (dodge tool) kan man ganska enkelt ljusa upp en del av bilden. Att göra armen riktigt lika ljus som låret tror jag dock inte ser riktigt naturligt ut.

Har andra funderingar också, hur jag får "gammaldags" toning från en svartvitbild tagen av en digitalkamera, och behandlad med då exempelvis då photoshop?
För att få samma effekt som på Camillas bild:

Jag tog Camillas bild, kollade vilken "hue" färgerna hade, gjorde den svartvit, bytte mode till RGB, använde Adjustments:Hue/Saturation med inställningarna:

Colorize: check
Hue: 27
Saturation: 23
Lightness: 0

Du får experimentera med hue och saturation tills du får en färg du är nöjd med.

Kan nån snäll skäl också kanske förklara begreppen skärpa, kontrast, och gamma för mig, samt färgkanaler röd grön blå.. Frågar man inte så lär man sig inte heter det ju! :)
Skärpa är ett ganska diffust begrepp (hihi ;). Dels är det detaljrikedom, men också hur tydligt detaljerna syns. En kontrastrik bild uppfattas som skarpare, även om den inte är detaljrikare.

Kontrast är (enkelt uttryckt) skillnaden mellan den mörkaste och den ljusaste färgen. Ifall du ökar kontrasten blir de mörka färgerna mörkare, och de ljusa färgerna ljusare.

Gamma är en punkt mellan den mörkaste färgen (svartpunkten) och ljusaste färgen (vitpunkten). Vid gamma 1.0 ligger den mitt mellan dessa. Ifall du ökar gamma, blir bilden ljusare, men det är bara mellanfärgerna som blir ljusare, eftersom svartpunkten och vitpunkten inte flyttas.

RGB är ett sätt (av flera) att representera bildinformation. Varje pixel har ett färgvärde som består av ljusstykan för röd, grön och blå. Genom att blanda färgerna med olika ljusstyrka, kan man representera alla färger.

Den röda färgkanalen är helt enkelt den röda färgstyrkan för alla pixlar.
 

Gabriel Samuelsson

Avslutat medlemskap
Tack allihop!!

Hej igen!

Jag ber om ursäkt Camilla! Måste tänkt på ordet "offentligt", och det stavas ju med dubbla "f", om jag inte minns fel..! Har alltid varit dålig på att stava.. Naturligtvis Janne stavas förövrigt själ just "själ":).

Tack, Lotta och Göran för infon, ang mina frågor! Glädjer mig att man kan få sina frågor besvarade här! Ska nog kolla om det finns nån kurs här i stan i photoshop på kvällstid (tack för tipset Camilla). Är det kanske nån som har gått nån sån kurs!? Det finns ju naturligtvis handböker, men det är ju kul att få chans att träffa andra evenuella "nybörjare" med foto /digital/bildbehandlings intresse!

MVH Gabriel
 
Senast ändrad:

Malin77

Medlem
reatouching och zepia ton

Gamaldags toning... eller sepia tonat

Det enklaste sättet är... Om du har en bild i gråskala gå till mode och convert till RGB sedan gå till Adjust .... adjust colorbalance , lek sedan med att tillsätta gul och röd, oftast dubbelt så mycket gult som rött, du kan även ta magenta i stället för röd, men då blir resultatet lite mera åt rosa hållet. Om du har ett färgfoto du vill ha sepia tonat.... istället för att gå till grayscale och sedan tillbaka till RGB gå derekt till IMAGE - Adjust - unsaturate, sedan gar du till image - adjust - levels, de tre pilarna motsvara svart, vitt och mitt i mellan, så flytta pilarna till dar diagrammet börjar på var sida så du får en riktig vit och riktig svart i bilden ....
Angående reatouching pictures... det blir viktigare och viktigare att kunna om man vill tjäna pengar på sina bilder... det mesta du ser i tidningar är reatouchat och det är bara att lära sig om man vill kunna konkurera sig på denna extremt tuffa marknad....
-Malin (ursäkta alla stav fel)
 

Apell

Aktiv medlem
Sepiatoning...

Det enklaste sättet måste vara att konvertera bilden till gråskala och därefter till RGB. Därefter lägger du på ett nytt lager som du fyller med en lämplig brun färg.

Sen går du in i lagerpaletten och där det står "normal" kan du annat testa att ändra de olika inställningarna, rekommenderar "täcka över", men du kan ju testa de andra när du ändå håller på. Kan ge rätt läckra effekter.

När du fått till en toning som känns bra kan du testa olika bruna nyanser genom att helt enkelt fylla det ovanliggande lagret vald nyans.

Hoppas det hjälpte nåt i alla fall...

Finns säkert sätt att göra det bättre men detta går snabbt och enkelt och ger med lite "nyanslaborering" bra resultat tycker jag.
 

Apell

Aktiv medlem
Aj då!

Provade Malins sätt och det är både enklare och ger bättre resultat! Erkänner mina brister!

/Henke

Ps. Du kan göra rätt mycket kul med mitt tips också... ;)
 

lotelo

Aktiv medlem
Göran, din modell borde vara väldigt simpel och bra. Däremot hävdar jag att i version 7 är det ännu lättare eller lika lätt att använda en funktion under actions, markera sepiatoning layer och klicka play så sköter det sig själv. Undrar om vi inte krånglat till det lite väl mycket med alla förslag...
Mvh Lotta
 

jpx

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Undrar om vi inte krånglat till det lite väl mycket med alla förslag...
allra allra enklast kan möjligen vara att göra bilden svartvit, skriva ut den, spilla kaffe på den och sedan scanna in den igen. (cafe latte ger fin ton, men det är bara att pröva sig fram!)

(f'låt. jag är på spjuverhumör idag)
 

Guffa

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Göran, din modell borde vara väldigt simpel och bra. Däremot hävdar jag att i version 7 är det ännu lättare eller lika lätt att använda en funktion under actions, markera sepiatoning layer och klicka play så sköter det sig själv.
Sant, den är ju klart enklast. :)

Kan ju dock vara bra att ha de andra metoderna som referens, så att man kan räkna ut vad makrot egentligen gör. Så att man kan gå in i Hue/Saturation-inställningarna i det nya lagret och justera så att toningen blir precis som man vill ha den.

jpx skrev:
allra allra enklast kan möjligen vara att göra bilden svartvit, skriva ut den, spilla kaffe på den och sedan scanna in den igen.
Funkar inte med bläckstråleskrivare, eftersom kaffet löser upp bläcket... ;)
 
ANNONS