Annons

Begagnad systemkamera, hur mkt manuell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofi

Ny medlem
Jag är nybörjare på systemkameror men har bestämt mig för att köpa en bra begagnad som är robust (så att den kan följa med på äventyr) och ej för plastig. Jag tar mest naturbilder.

Hur manuell kamera ska jag köpa? Har tittat på en Nikon FA som ju har helt manuella funktioner alt kan kameran bestämma tid och bländare. Är detta kvalitetsmässigt en sämre kamera än Nikon FM2 som det skrivs så mycket om på denna sida? Den har väl inte det automatiska läget, eller?

Finns det bra alternativ jag inte får missa till desa?

Autofokus, när måste man egentligen ha det? Funderar i så fall på typ Nikon 801.

Andra tips på viktiga saker att tänka på för att ha en kamera att växa med?

Tacksam för alla möjliga tips!
 

gunte

Aktiv medlem
Det är inte fel att köpa en manuell begagnad kamera som första steget till en trevlig hobby,då förlorar du inte så mycket pengar om intresset skulle falna...Eftersom du vill ha en robust kamera så kan du ju räkna bort dom billigaste moderna modellerna som finns och då ofta i paket med en zoom med dålig ljusstyrka.
En liten trevlig Pentax P 30 eller Canons A-serie kan vara idé att titta närmare på och då i kombination med ett 50 mm och kanske ett zoom,typ 70-210 mm...Om naturfoto är det mest intressanta så är det inte nödvändigt med autofocus,jag kopplar ofta bort den själv.Objektiven blir billigare inom det manuella facket och det finns begagnade i överflöd...Och du..glöm inte stativet..
mvh/gunte..
 

Staffan

Aktiv medlem
FE2 är ett bra insteg

FM2 har manuell exponering och enbart centrumvägd mätning. Lätt och tillförlitlig.

FE2 är ett syskon-alternativ med bländarstyrd automatik. Automatiken ger en möjlighet att ta lite 'snabbare' bilder, dvs människor o dyl.

FA har automatik; bländarstyrd, tidsstyrd och program med både centrumvägd och matrismätning. Lite tyngre, lite mer användbar och lite känsligare.

F801 har i stort samma funktioner som FA men även autofokus och motor. Den något nyare F801S har dessutom spotmätning vilket ju är användbart, speciellt om man fotar dia. Ytterligare lite tyngre, mer användbar och lite känsligare.

FA och F801 går att köra manuellt också.

F90 och F90X är i stort nyare varianter av F801S och något dyrare begagnad.

Med alla husen kan du köra manuella (AI) och autofokus-gluggar (AF).


Själv har jag en FA och en F801S. Använder oftast matrismätning (ibland spot) och manuell fokus. På fjället skulle nog en FE2 vara att föredra.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Det är två bra och kompetenta kameror som du har vaskat fram. Mycket av den tekniska kvaliteten i slutresultatet, dvs bilden, bestäms redan vid objektivvalet. Både dina kameraförslag tillåter dig att använda samma objektiv. Jag ser kamerahusen som en paket mer service för fotografen. De finns kamerahus som ger servicen med programautomatik, ttl-blixt, motordrift etc. Frågan är vilken service du vill att kamerahuset ska kunna bistå dig med? FA bistår med mer service än FM2, dvs fler funktioner såsom programautomatik och en enkel matrixmätning. Å andra sidan är FM2 något mer robust. FA är mer beroende av batterier än FM2 som har en mekanisk slutaruppbyggnad. FE2 är likvärdig FM2 men har en elektriskt kontrollerad slutare som FA.

Vill du läsa mer om de olika kamerornas prestande och funktioner rekommenderar jag dig denna sida.

Bäst vore om du kan hitta någon affär eller vänner som har respektive kamera, så du kan känna dig för och kanske ta en testrulle. Jag vill att min kamera ska ligga skönt i handen, ha sköna och funktionella rattar och låta bra. Jag måste ha förtroende för kameran.

Tänk även på vikten, både för kamerahuset och objektiven. Om du är mycket ut i skogen kostar varje extra kilo. Många av dagens autofokuskameror har den goda egenskapen att de är förhållandevis lätta. Men då ska man tänka på att de har bytt ut metall mot plast. Jag håller med Gunte att du inte behöver autofokus vid de flesta naturbilder. Om du ska fotografera snabbrörliga fåglar på långt avstånd är det till stor fördel. Vid landskap och detaljer i landskapsbilden är det inte till något större nytta, om du inte har något synfel förstås och glömmer linserna ofta ;).

Själv har jag en FA och trivs bra med den. Har den som en allroundkamera. Brukar ha den på programautatiken när jag går omkring och är då hyfast förberedd om något snabbt skulle dyka upp. Vid andra tillfällen kanske jag prioriterar skärpedjupet och har tidsautomatiken påslagen etc.

En manuell Canon är ett annat bra alternativ. Deras objektiv är billigare än Nikons dito och säkert lika bra. Kan dock ej Canons system.

Hoppas att du får nytta av infon.

/Erik
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Jag tycker att du ska titta lite närmare på Canons kameror. En bra kamera som jag började med var en EOS 650. Den låg bra i handen kändes inte plastig och det var sällan den exponerade störande fel. Jag tycker om autofocus väldigt mycket och där har canon fördelen med att AF motorn sitter i objektivet istället för i huset som i Nikon fallet. Med ett 650 hus och ett 28-105 USM objektiv har du både en snabb och tyst kamera. Jag provade en kompis nikon F801a och AF'en lät som en sönderkörd skördetröska och fokuserade säkert lika slött som en. Men som tur e är ju smaken delad.
 

spn

Aktiv medlem
Hej
Köp en F4.
Gör inte som jag köp det du hittar.
Utan prova och tänk till.
Seriös foto handlare låter dig prova kamran innan.
Jag personligen har provat Nikon F5 , F100 , Nikon D1. Slutligen blev det en D1.
Ett hus till F100 ligger runt 7000 till 15000 då med kompletta obj.
Köp ett 80-200 2,8. kanon obj.
Vill ha mer tips så ring 046-14 85 00 tala med Anders.
 

acke

Avslutat medlemskap
Köp inte F4!

Jag skulle aldrig i livet rekommendera dig som nybörjare att köpa en F4, såvida du inte är bergsäker på att foto kommer att bli din stora grej.

Köp något mindre, lättare och billigare. Om du fotograferar "statiska" naturbilder, typ landskap eller macro, så duger en manuellt fokuserad kamera utmärkt.

Alla manuella hus som nämnts ovan är bra alternativ. En fördel med Nikon och Pentax är att gammal optik passar till nya hus (och vice versa).

Köp inte en F4.:)
 

Sofi

Ny medlem
Tack för alla tips

Nu har jag bestämt mig för en kamera utan AF. Men jag vill ha lite automatik, alltså inte helmanuell. Då verkar ju FE2 vara bättre (mindre känslig) än FA men också mycket dyrare. Ett förslag till jag stött på är Nikon FG som ska vara en billigare variant av FE2 - är det nåt att satsa på? Eller ska man spara lite mer pengar?

Canon ska ju också vara billigare men jag har haft svårt att hitta kameror att titta på. Vilka modeller kan rekommenderas i A-serien? Någon med helmanuell, delvis manuell och ev program funktion? Jag ser det som en nackdel att inte kunna använda gamla o nya objektiv på alla hus.
 

julgus

Aktiv medlem
Sofi skrev:
Jag är nybörjare på systemkameror men har bestämt mig för att köpa en bra begagnad som är robust (så att den kan följa med på äventyr) och ej för plastig. Jag tar mest naturbilder.

Hur manuell kamera ska jag köpa? Har tittat på en Nikon FA som ju har helt manuella funktioner alt kan kameran bestämma tid och bländare. Är detta kvalitetsmässigt en sämre kamera än Nikon FM2 som det skrivs så mycket om på denna sida? Den har väl inte det automatiska läget, eller?

Finns det bra alternativ jag inte får missa till desa?

Autofokus, när måste man egentligen ha det? Funderar i så fall på typ Nikon 801.

Andra tips på viktiga saker att tänka på för att ha en kamera att växa med?

Tacksam för alla möjliga tips!
Jag har själv F100 o 801S, bägge fungerar mkt bra. 801S kan du hitta för en överkomlig peng och den står sig mkt bra än idag mot nyare kameror. AF aningen seg o ljudlig annars robust, säker och enkelt handhavande. FM2 har jag ingen egen erfarenhet av men vet av en kompis att den fungerar mkt bra. FM2 är den Nikon som tydligen minskar minst i värde, säger väl en del av hur man uppskattar kameran. Är 801s robust så är FM2 antagligen outslitlig. vad du än väljer så gör du rätt.
/Johan
 

haak

Aktiv medlem
Äventyr sa du...

Jag skulle absolut prioritera AF och full automatik. Chansen är mycket större att man hinner ta den där BILDEN. Automatik går oftast att koppla ur på moderna kameror om man tror att man själv är bättre på att fokusera och välja exponering. Jag har använt mina 2 Minoltor (7000i och 800si) under skidåkning, mountainbiking, flugfiske, fjällturer, älgjakt mm. De klarar otroligt mycket mer stötar och smällar än man anar. Den enda nackdelen är att riktigt fuktig omgivning kan få elektroniken att lägga av och då står man där. Ur den synvinkeln vore en "o-elektronisk" kamera bättre. Men mitt råd är: AF och automatik. Du blir så mycket mer flexibel.

/ Håkan Åkesson
 

Bruzze

Medlem
Du Sofi...

Ett bra tips på en MYCKET tålig och bra systemkamera är:
"Pentax ME super"
Den har bländar & tidsautomatik och det finns ingen plast på den.(förutom några knappar).
Den är liten till formatet och som sagt, den tål tuffa tag.
Har stött min ME super i träd och stenar ute i naturen. utan att den har tagit stryk.

De ligger bra till i pris oxå. Jag skulle tro att du får tag på en fin ME super för mellan 1000-1500 kr.

Om du retar dig på att gamla objektiv inte passar på nya kameror och tvärtom, är det här ett bra val!
Det är bara att hänga på vilken pentax-glugg som helst, ny eller gammal.
Jag använder min "nya" AF zoom till den här kameran och det går utmärkt!

Lycka till!
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej Sofi!

Du verkar vara helt inne på rätt spår när det gäller kameraval. Välj manuellt och något som tål stötar. Du har stora fördelar med de äldre kamerorna. Tänk på att den inte får vara alltför sliten.
Även de nya tål mycket. Pentax MZ-m som är en ny modell tål mycket. Men jag skulle nog välja Nikon ändå om jag var du.
 

sunshine_cm

Ny medlem
Jag köpte i somras min första systemkamera. Kameran blev en Nikon f-301. Jag är nöjd, man kan ställa in både manuell/automatisk på den!
Det är lite mer "ordentlig" kamera,inget plast! testa att kontakta L-foto i vansbro. Han har många begagnade kameror att välja på!
Lycka till sofi!
 
ANNONS