Annons

Begagnad systemkamera, hur mkt manuell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofi

Ny medlem
Jag är nybörjare på systemkameror men har bestämt mig för att köpa en bra begagnad som är robust (så att den kan följa med på äventyr) och ej för plastig. Jag tar mest naturbilder.

Hur manuell kamera ska jag köpa? Har tittat på en Nikon FA som ju har helt manuella funktioner alt kan kameran bestämma tid och bländare. Är detta kvalitetsmässigt en sämre kamera än Nikon FM2 som det skrivs så mycket om på denna sida? Den har väl inte det automatiska läget, eller?

Finns det bra alternativ jag inte får missa till desa?

Autofokus, när måste man egentligen ha det? Funderar i så fall på typ Nikon 801.

Andra tips på viktiga saker att tänka på för att ha en kamera att växa med?

Tacksam för alla möjliga tips!
 

gunte

Aktiv medlem
Det är inte fel att köpa en manuell begagnad kamera som första steget till en trevlig hobby,då förlorar du inte så mycket pengar om intresset skulle falna...Eftersom du vill ha en robust kamera så kan du ju räkna bort dom billigaste moderna modellerna som finns och då ofta i paket med en zoom med dålig ljusstyrka.
En liten trevlig Pentax P 30 eller Canons A-serie kan vara idé att titta närmare på och då i kombination med ett 50 mm och kanske ett zoom,typ 70-210 mm...Om naturfoto är det mest intressanta så är det inte nödvändigt med autofocus,jag kopplar ofta bort den själv.Objektiven blir billigare inom det manuella facket och det finns begagnade i överflöd...Och du..glöm inte stativet..
mvh/gunte..
 

Staffan

Aktiv medlem
FE2 är ett bra insteg

FM2 har manuell exponering och enbart centrumvägd mätning. Lätt och tillförlitlig.

FE2 är ett syskon-alternativ med bländarstyrd automatik. Automatiken ger en möjlighet att ta lite 'snabbare' bilder, dvs människor o dyl.

FA har automatik; bländarstyrd, tidsstyrd och program med både centrumvägd och matrismätning. Lite tyngre, lite mer användbar och lite känsligare.