Annons

Kompositioner??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag har i uppgift att fotogradera diagonalkomposition, cirkelkomposition, horisontalkomposition, korskomposition och triangelkomposition..

Är det någon som har ett tips om hur man kan ta en snygg korskompositions bild och triangelkomposition..

Har slut på ideer :(
 
tack tack

Ja det där med nyfödda barn var smart :)
korsningen med men lite svårt att ta uppifrån efersom jag inte äver någon helikopter ;) hehe men bra tips och nu har jag fått en liten knuff i starten iaf :)

tack så mycket
 

mohei

Aktiv medlem
Hitta fönster med spröjs så kan du lätt fixa korskompositionen. Eller lägg tunna ribbor/glasspinnar/blompinnar/etc som ett kors på en spegel och plåta.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
om du vill lära dig komposition så är det bästa sättet att leta reda på en bok skriven av Robert Cummings som heter nått i stil med Historiens Mästerverk eller liknande. Där går han igenom alla de mest kända verken från 1100talet fram till impressionsterna på 1800talet. Speciellt barock och rennessans är intersanta att se på...

Annars finns det en bok som heter Konsten av H.W. Jansson som finns i 6 upplagor, den senaste (av thames and hudson förlaget tror jag) går loss på en 500kr men det finns att hitta äldre upplagor så billigt som 20kr (första upplagan på erikshjälpen i mitt fall kostade 20kr, från 1967). Köper man den senaste på akademibok så får man ett häfte för anteckningar med boken (som är på ca 600-700 sidor) och antecknings häfter har alla bilder som finns i boken med utrymme för egna anteckningar (den är i sin tur på ca 200 sidor). ett IMHO prisvärt köp.

Jansons är standard referens verket för studenterna som pluggar konsthistoria i Lund.

C.
 

mohei

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Nyttan med kompositionerna är att dom skall tillföra bilden något. Ett fönster med spröjs är ju onekligen ett kors, men det är ju inte ett kors i syftet att fotografen vill säga något med korset.

Jag letade bland mina bilder efter ett exempel på korskomposition. Jag fann denna där jag tror att korset bidrar till att leda blicken.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/328140.htm?set=lp
I boken Bildkomposition skriver författaren Ulf Hård af Segerstad: komposition används för att för att beteckna hela en aktivitet, som syftar till att ordna,organisera och sammanfoga de plastiska elementen i en bild; de må gälla massor eller färgplan, linjekombinationer eller ljus-skugga. Som exempel på korskomposition finns en bild på ett kors från 1700-talet.

Blicken behöver inte alltid ledas någonstans i en bild, den typen av komposition är ju bara en av alla möjliga kompositioner man kan göra.
 

Bilagor

mohei

Aktiv medlem
Här är ett exempel på triangelkomposition ur samma bok.
Ett möte mellan en svart och en vit triangel. Mötet bildar dessutom en tredje triangel som är sammansatt av den svarta och den vita.
Ett fotografi av Christer Christian.

Ps det stod inget i boken om förbud av kopiering, eftertryck osv så jag tog mig friheten att plåta bara för att kunna illustrera.

Vill bara visa denna bild som är så j**** snygg. :)
 

Bilagor

Chet

Avslutat medlemskap
Korskomposition...

Säg att du har en/flera modeller/motiv som går längs en väg, och trottoarkanten korsas av motivens kroppar.
Testa gärna lägga trottoaren eller gatstenskanten diagonalt genom bilden, då får du dessutom en känsla av djup också. Kanske en husfasad får agera bakgrund och göra bilden renare utan massa plotter som distraherar betraktaren.

Crille.
 

aleklint

Aktiv medlem
Mm, en riktig mästare! :) Strömholm går inte av för hackor.

Finns på hans hemsida:
http://www.stromholm.com under fotoform, också en bit ner.

Nu hittade jag det på hans hemsida, under CV, han antog namnet Christer Christian som ett artistnamn.
 

mohei

Aktiv medlem
Nu finns den underbara triangelbilden som skrivbordsbild på min dator. :)

Kan jag ta en enda sådan bild så kan jag dö lycklig sedan. :)
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Jag gillar ordlekar och citat och det fanns några på hans sida, bl a då 'lär dig säga NEJ' och 'ifrågasett'. :eek:)

:: Susanne ::
 
ANNONS