Annons

Fegisar...

Produkter
(logga in för att koppla)

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag reagerar på att det finns människor på fotosidan.se som klankar ner bilder utan att själva våga visa bilder som dom tagit.
Är det fel av mig? Jag tar gärna kritik men att bli kritiserad av någon som man ej vet hur den fotograferar och tänker bildmässigt ogillar jag.
Det blir inte konstruktivkritik om man ej ser kritikerns bilder.
Är det någon som förstår hur jag menar ?

Fotohälsningar
Patrik
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Ge er nu!

Vad är det för fel på er alla som inte kan ta / ge kritik utan att driva ärendena här oxå?

Låt oss slippa dessa pinsamma trådar o ägna kraften åt fotografering istället.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Upprepar mitt svar från den förra tråden (se Jims kommentar)

"Självklart ska man få kommentera bilder även om man inte visar upp några egna.
Dels kan det ju vara så att man inte har tillgång till vare sig scanner eller digitalkamera.
Dels är det faktiskt så, att bra fotografer inte nödvändigtvis behöver vara bra kritiker, och en bra kritiker behöver heller inte vara en bra fotograf.
Det är mer angeläget att uppmuntra alla till konstruktiv, kreativ kritik, vare sig man har egna bilder att visa eller ej."
 

Loj

Aktiv medlem
sipamoid skrev:
Jag reagerar på att det finns människor på fotosidan.se som klankar ner bilder utan att själva våga visa bilder som dom tagit.
Är det fel av mig? Jag tar gärna kritik men att bli kritiserad av någon som man ej vet hur den fotograferar och tänker bildmässigt ogillar jag.
Det blir inte konstruktivkritik om man ej ser kritikerns bilder.
Är det någon som förstår hur jag menar ?

Fotohälsningar
Patrik
Jag delar överhuvudtaget inte din syn på saken. För mig är fotosidan ett forum för såväl fotografer som för bildbedömmare. Det finns ingenting som säger att man måste var bra på båda bitar för att få delta.


mvh Janne
 

Malm

Aktiv medlem
Hasse Lundberg skrev:
Måste man vara fotograf för att uppskatta och titta på bilder?
Måste man var konstnär för att uppskatta målningar?
NEJ, men jag håller med om att det ibland skulle kännas lättare att ta till sig kritiken om man såg att kritikern var en duktig fotograf. T.ex så tar jag mycket lättare till mig kritik som kommer från Jim än från superamatören Pelle Nilsson (om det finns en pelle Nilsson här på fotosidan så ber jag om ursäkt). Det är iallafall så som jag känner.

Mvh
Malm
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Malm skrev:
NEJ, men jag håller med om att det ibland skulle kännas lättare att ta till sig kritiken om man såg att kritikern var en duktig fotograf. T.ex så tar jag mycket lättare till mig kritik som kommer från Jim än från superamatören Pelle Nilsson (om det finns en pelle Nilsson här på fotosidan så ber jag om ursäkt). Det är iallafall så som jag känner.

Mvh
Malm

Tack MALM!

Du förstår vad jag menar. Jag ser fotosidan som ett bollplank och håller med dig fullkomligt.
Det var värst vad det blev surt kring denna tråden.Om jag har något att säga så inte sitter jag och letar om det har diskuterats på fotosidan tidigare?! Eller hur ?

mvh
Patrik
 

henab

Aktiv medlem
sipamoid skrev:

Om jag har något att säga så inte sitter jag och letar om det har diskuterats på fotosidan tidigare?! Eller hur ?
Men det borde du gjort. Om något diskuterats massor av gånger tidigare utan att något konstruktivt uppdagats finns det knappast någon idé att dra upp samma sak igen, eller hur?

Mvh,
-henrik
 

Toste

Aktiv medlem
sipamoid skrev:
Jag reagerar på att det finns människor på fotosidan.se som klankar ner bilder utan att själva våga visa bilder som dom tagit.
Är det fel av mig?
Fotohälsningar
Patrik
Jag tycker du har fel. Det måste vara ok att kritisera bilder från en fotograf som är en "bättre" fotograf än jag själv är.
Håller du inte med?
Jag kan inte sjunga något vidare och har inte spelat in någon skiva men jag tycker ändå att Christer Sjögren sjunger bedrövligt...;). Om du förstår vad jag menar.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Torsten !

Ja, det är väl jag som är konstig men jag använder fotosidan som en inspirationskälla och bollplank. För mig är det då lättare att bolla med en som har en boll och kan bolla tillbaka. Eller?

Är det bara MALM som förstår mig ?

mvh
Patrik
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jo men då skulle man ju kunna ignorera det mesta...
Har jag startat något så måste jag ju stå för det jag har sagt.

; - )

Patrik
 

sebbfolk

Aktiv medlem
När det gäller exponeringstider och sånt litar man förstås mer på en van och skicklig fotograf än en som aldrig hållit i en kamera. men foto är så mycket mer än bara det rent tekniska.
Mycket handlar om vad bilden förmedlar (vad man kommer att tänka på, vilka känslor den väcker, färg- och formupplevelse mm mm) och där kan faktiskt vem som helst ha viktiga synpunkter som du kan ha nytta av som fotograf.
Bilder är ett sätt att kommunicera, och personligen tycker jag att det är jätteintressant att få veta hur andra människor uppfattar mina bilder.
Men, som sagt, vill jag veta hur jag rent tekniskt ska gå till väga för att uppnå en viss effekt, så vänder jag mej helst till en erfaren fotograf.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Förra året, sent på kvällen och jag försöker få min drygt 3-årige son att sova. Han kan inte prata("sen"), än mindre fotografera. Han pekar på en ny tavla jag har hängt upp. Ej rent fotografi, mera bildkonst. Jag var inte helt nöjd med bilden och andra var inte överförtjusta heller men gillade den och jag med. Han pekar med sitt lilla finger och säger: -Pappa,ny? -Ja, jag har hängt upp en ny tavla. -Ta ner! -Öh va? Gillar du den inte? -Ta ner! Blå! -Vad menar du? Du brukar ju gilla blått? -Bara blå, pappa sätta något på blå. Bli fjint. Göja kameran. Göja datorn. -Ja ja, men försök att sova nu. -Ta ner!!! (Denna envishet och bestämdhet har han självklart fått från sin mamma). Jag tog ner tavlan. Han somnade och jag tänkte inte mer på saken förrän ett par dagar senare. Tittar och tänker. Ja jävlar! Han hade rätt. Bilden ser ut som en blå stor fyrkant. Sätter på datorn, justerar bilden för att få motivet att skilja sig och stå ut mer från "allt det blå". Skriver ut och konstaterar att bilden är mycket bättre. Och bilden blir senare också mycket uppskattad av andra. Vad jag vill säga med detta är att ALL kritik kan vara nyttig oavsett erfarenhet och kunskapsnivå. Om den är uppriktig så klart. Att någon har fotograferat i 30 år gör inte den kritiken så mycket mer värd. Dessa 30 år kan personen ha tillbringat i samma fotoklubb, tagit samma bilder på samma sorts motiv och kan vara väldigt snäv i bildseendet. Och mycket troligt är denna fotograf fullproppad med "regler" hur en bild ska se ut för att vara bra. Och ofta är kommentarerna mycket tekniska. Min lille son hade inget som helst begrepp om rätt eller fel, ingen teknisk kunskap.Men han fick ett tydligt intryck och sade ärligt vad han tyckte. Och detta var till stor hjälp. Jag tycker det är väldigt trist när nybörjare inte vågar kommentera för att "jag kan inget" etc. Och som det diskuteras ovan att man skall liksom bevisa med bilder och annat att man duger som kritiker.
 

Efwa

Aktiv medlem
Uuuunderbar historia ur verkliga livet :-D

Härlig son Hans-C, som kommer att bli bättre än sin far kanske?!
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Det gör väl inget att man skriver ungefär samma sak, det kan ge nya vinklar ändå. Dessutom var din historia härlig, den vill vi inte vara utan.
 
ANNONS