Annons

Foografera inomhusmiljö

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoKotten

Aktiv medlem
Hej!
Behöver tips & råd om ljussättning när man skall fotografera miljö (rum ca 20 kvm). Bilderna skall användas i trycksak. Jag vill ha en mjuk, dämpad ljussättning där hela rummet är lika upplyst.
Några tips och idéer vad jag bör tänka på, utrustning m.m.
Tacksam för svar
 

daniel1210

Aktiv medlem
Som steg 1 ska du se till att verkligen ha en raktecknande glugg. Finns inget fulare än interiörbilder som "svullnar"... Ljuset beror på stället så klart... Ofta kan befintligt ljus bli skitsnyggt. Kan krävas långa slutartider men med ett stativ så är ju saken biff.

Se även till att verkligen ha raka "horizonter" också. Ordning och reda...

Vill du ha annan ljussättning kan du slå en blixt i taket, är det ett ljust tak utan färgnyans så slår det ut i rummet som en bouncer. Kan bli lite platt och livlöst men det beror ju på vad du vill med bilden..

Lycka till...
 

FotoKotten

Aktiv medlem
Tack för ditt svar, men vad menar du med en raktecknande glugg, är det objektiv du menar?
Raka horizonter är ju som du själv sa väldigt viktigt.
Problemet med befintligt ljus är att det är i en butik där vi bygger upp miljöer vilket är lika med lysrör och högt i tak så att slå en blixt i taket faller.
Behöver mer tips om ljussätting.
 

daniel1210

Aktiv medlem
Japp, raktecknande optik menade jag :)
Sedan ser man till att plåta helt i våg med allt. En del stativ har t.o.m. vattenpass på huvudet/fästet.

Lysrör är helt klart inte det roligaste att fota i. Då skulle jag nog använda blixtar istället. Enklaste är nog att ta två blixtar av relativ ordentlig styrka och rikta dem upp i taket. Reflektionen av ljuset kommer bli mjukt och trevligt förutsatt att taket inte är mörkt. Det brukar döda det mesta av ljuset...
 
ANNONS