Annons

Bildspel på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Ozcar_Ardfors

Ny medlem
Jag var på Nordiska museet i helgen och såg ett bildspel med bilder av bl.a. Anders Hanser. Som vanligt blir man mycket imponerad av bra bildspel men det som var annorlunda den här gången var att det var en digital visning.

Istället för diaprojektor användes PC-projektor med hög upplösning och bra ljus. Dessutom var det inte bara en utan tre stycken som stod parallellt för att ge en enormt bred bildyta.

Frågan är då vad för slags mjukvara som man bäst använder för att göra bildspel på datorn? De som jag har stött på (dvs allt från PowerPoint till enkla bildhanteringsprogram) klarar inte av att göra en mjuk toning av högupplösta bilder. Än mindre klarar de av att lägga till ljud som är synkat till bildväxlingarna.


//Ozcar
 

puppetm

Aktiv medlem
Hejsan
Om du ska ha det sjælv och inte anvænda det før att visa samma bildspel om och om igen så ær det nog inte særskilt aktuellt, eftersom kvalitet ær så sunkig på Datorprojetorer.
Man kan aldrig jæmføra kvaliteten på ett Dia mott Datorprojektor, du får inte dom detaljerna på det sistnæmda... och absolut inte kvaliteten...

Men om det ær så som museet att dom visar samma om och om igen, så ær det vært den investering och køpa in det ALLRA nyaste før att slippa underhåll av ramar och projektorer...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det enda verktyg som klarar sådant är, vad jag vet, programmet Director från Macromedia. Ev. klarar även Flash detta och kanske även Golive från Adobe men Director är utan jämförelse "värstingen" inom multimediaområdet.
 

Ozcar_Ardfors

Ny medlem
puppetm skrev:
Hejsan

Man kan aldrig jæmføra kvaliteten på ett Dia mott Datorprojektor, du får inte dom detaljerna på det sistnæmda... och absolut inte kvaliteten...

Ja självklart är dia helt oslagbart! Jag har sett bildspel förut via PC-projektor som varit riktigt dåligt men det jag såg nu var faktiskt imponerande. Fast återigen, upplevelsen hade blivit mycket starkare om det varit knivskarpa diabilder istället.

//Ozcar
 

lamic

Medlem
Hej!

Vad jag vet så finns det minst två olika program för denna nya typ av digitala bildspel.
Wings Platinum från AV-stumpfl, och Watchout från Dataton.
(www.stumpfl.com) (www.dataton.com)

Redan idag programmerar jag mina "analoga" bildspel via dator. Programmen för digital projektorer skiljer sig inte nämnvärt, med undantag för den utgående slutprodukten/filen.
Själv använder jag AV-stumpfls produkter (Wings) till bildspel, och är mycket nöjd.

Det man kan säga om digitala bildspel att det absolut kommer att höra framtiden till.
Tänk att få slippa släpa runt på 4 projektorer, men å andra sidan måste man ännu så länge släpa runt på en dator till digital projektorerna.
Förmodligen kommer tillräckligt snabba och stora lagringsmedior i framtiden som är portabla och användningsbara till bildspel. För en sak är säker att dessa filer inte är små.

Hälsningar
Mikael Persson/N
 

Snömannen

Aktiv medlem
Ozcar_Ardfors skrev:
Frågan är då vad för slags mjukvara som man bäst använder för att göra bildspel på datorn? De som jag har stött på (dvs allt från PowerPoint till enkla bildhanteringsprogram) klarar inte av att göra en mjuk toning av högupplösta bilder. Än mindre klarar de av att lägga till ljud som är synkat till bildväxlingarna.

//Ozcar
Vad menar du med toning? Övergång mellan bilderna?

PowerPoint, som många har tillgång till klarar både det och ljud.
 

objernulf

Aktiv medlem
Nej, Powerpoint klarar inte att tona över bilderna mjukt i varandra. Det enda som går att tona till svart och sedan tona upp nästa eller att göra en "rutig" övergång.
 

landa

Ny medlem
Premiere?

Är också inne på bildspel. Eftersom jag sysslar med digital video också undrra jag om någon har använt premiere för bildspel? Bra/dåligt?

Ska främst visa bilderna på TV. (Hemmabruk)
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Bildspel - mjukvara

Jag kör med Proshsow Gold och är nöjd. Visserligen saknas de allra mest avancerade funktionerna men $49.95 är ju en fis i rymden jämfört med vad Adobe Premiere eller Macromedia Director kostar. Proshow Gold fungerar som så att jag först stoppar in de bilder jag vill ha med + musik, startar musiken och "grovsynkar" i realtid. Därefter finjusterar jag pauser och övergångar för att sedan spara resultat som skärmsläckar, exe-fil, dvd, svcd eller vad som nu önskas.
 

Snömannen

Aktiv medlem
Nja... det finns allt fler alternativ än så, 20 olika eller så (tona är en av dem (Office XP)). Men de kanske inte fixar att göra det som du vill i alla fall.

Hasselblad körde ett imponerande bildspel på fotomässan i Jönköping. Var också från dator och tre projektorer.

objernulf skrev:
Nej, Powerpoint klarar inte att tona över bilderna mjukt i varandra. Det enda som går att tona till svart och sedan tona upp nästa eller att göra en "rutig" övergång.
 

Kodiak

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Nej, Powerpoint klarar inte att tona över bilderna mjukt i varandra. Det enda som går att tona till svart och sedan tona upp nästa eller att göra en "rutig" övergång.
Näpp, PowerPoint XP klarar att tona över...

Svante
 

Jmlove

Medlem
Med musik...?

Kan någon rekommendera bra, ytterligare program där man kan lägga in musik (eventuellt mixa) till bildvisningen också?


MVH
Jmlove
 

landa

Ny medlem
tona bild i bild

Det här om att ha 100+ övergångar kan kanske vara kul men kolla på TV hur många olika övergångar de använder. (< handfull)
De finaste bildspelen jag sett har jag inte noterat övergångarna på utan bara njutit av omväxlande tempo och passande musik men framförallt bra bilder.

När det gäller Premiere är det dyrt som ... men jag fick med det när jag köpte mitt videokort. (Kör analogt o då blir korten dyra.)

Känner någon till ett forum för video ungefär som detta? (Kvalitativa diskussioner med minimal risk för skräp.)
 

Jmlove

Medlem
Proshow Gold

Har precis fått Proshow Gold att fungera efter en bugg som gjorde det omöjligt att köra ut .exe-filer. En ny uppdatering av programmet finns nu på hemsidan www.photodex.com.

Har aldrig tidigare sysslat med det här men resultatet blir bra, redan efter en halvtimmas försök! Mixar musiken i annat program och sedan sammanför jag bilderna med musiken i ProShow, synkar o.s.v. Testa!
 
Hur fungerar det?

Om man nu gör ett bildspel och lägger det som en autostart fil på en skiva.
Kan dom som använder skivan spara ner bilderna på sin hårddisk?

Jag har nämligen varit och fotat WM Rally i tyskland och tänker göra ett bildspel av bilderna.
Därefter sälja den för en human peng till de som var med och motorklubbar.

Man vil ju hindra spridning av bilderna så mycket som möjligt.
Tar gärna emot tips på program.

// Fredrik
 

Jmlove

Medlem
Re: Hur fungerar det?

Bergh Fredrik skrev:
Om man nu gör ett bildspel och lägger det som en autostart fil på en skiva.
Kan dom som använder skivan spara ner bilderna på sin hårddisk?

Jag har nämligen varit och fotat WM Rally i tyskland och tänker göra ett bildspel av bilderna.
Därefter sälja den för en human peng till de som var med och motorklubbar.

Man vil ju hindra spridning av bilderna så mycket som möjligt.
Tar gärna emot tips på program.

// Fredrik
Det går med PhotoShop Gold... De har även en funktion som gör det möjligt att titta på presentationen en begränsad tid...
 
ANNONS