Annons

Det här med färger.

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
När jag surfar omkring på fotosidan och titar på bilder så brukar jag testa med vit, svart och grå bakgrundsfärg. Vitt passar i de flesta fall bra tycker jag men svart tenderar att öka på "trycket" i bilden på något vis.

Oftast tycker jag att grå bakgrund inte alls passar, snarare gör bilden dassig - förutom på VISSA (ett fåtal) bilder, där det känns helt naturligt med grått. Någon som har lust att förklara detta för mig?
 

mipert

Aktiv medlem
Det har med kontrast att göra.

Mot en vit bakgrund blir bilden mörkare och svärtan ”sotar” igen.

Mot svart bakgrund blir det vita intensivare och du ser fler detaljer i mörka partier.
Framförallt färger blir starkare mot svart bakgrund eftersom de lyser starkare (du upplever det så alltså) mot en mörkare yta.
Därför visar man gärna naturbilder med höstskog mot svart bakgrund.
Reklamfotografer har av tradition alltid använd svart papp runt sina mellanformatsdior när de levererat till reklambyrå...
 

mipert

Aktiv medlem
Kontrasthanterande är en lurig sak.

Fotoböcker trycks oftast på vitt papper eftersom det är svårt att bevara skillnaden mellan originalbildens svärta och vithet i tryck.

Däremot trycker man så gott som alltid romaner och böcker med text på ett lite gråare/gulare papper.
Annars skulle ögat tröttas när man läser 200 sidor av liten svart text mot ett intensivvitt papper.
 

mile

Aktiv medlem
Okej, då tror jag vi rett ut det svarta och vita.. men när det gråa tycks harmoniskt på något vis då? När jag tittar på vissa bilder och klickar på den gråa bakgrunden så är det som om bilden vore gjord för att visas mot grå bakgrund. Har då detta också med kontraster att göra? Exempelvis, kanske en bild med starka kontraster bli bra mot grå bakgrund eller tvärt om. Skulle vara kul att kunna bedömma i förhand om bilden kommer att passa mot grå bakgrund.
 
ANNONS