Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta halsband

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått i uppdrag av en lite enmansfirma plåta bland annat smycken till en webb-butik som ska öppna inom kort. Jag har inte gjort produktfotografering förut, så ljust nu läser jag allat jag hittar på nätet och här på forumet.

Jag hittar dock inte allt och därför undrar jag om det finns någon som har några bra tips på hur man ljussätter/plåtar halsband. Jag har sökt runt i forumet men jag hittar bara tips om hur man plåtar ringar, vilket iofs är bra eftersom jag kommer att plåta det också.

Ska man hänga det på något sätt eller lägga det?

Greven
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag fottar endel produktsaker på mitt arbete...

Nu vet jag itne vilka förutsättningar du ahr med ljus, utrymme och sådant. Min arbetgivare har inte förstått poängen med bra saker så jag har skitsaker.. jag lobbar för bättre saker varje dag.. han kommer nog tröttna o köpa grejset snart... ;)

Det jag direkt kan säga är att om du lägger sakerna på ett bord med vit duk tex så kommer du få ett helvete med skuggor, urmaskning i photoshop.

Ljustält kan eventullt lösa problemet, men fortfarande är et svårt att maska ur om smyckena är genomskinliga elelr saknar kontrast mot underlaget.

Att hänga kan nog vara ett alternativ, men då blir allt tämligen livlöst...

Jag har sett i dina bilder att du har tillgång till modeller... prata med beställarna vad dom vill ha ut av dessa bilder... kanske du kan använda modeller till vissa bilder?
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Modeller ska jag ev. använda på ett par utav bilderna för kläder, men smycken är så små så att det risken är att de försvinner.

Jag har tänkt att plåta ringarna enligt något liknande den här instruktionen. Det viktigaste är ju att det ska synas ordentligt hur det ser ut, annars så vågar ju ingen att beställa och köpa grisen i säcken ;)

Jag har två små klena studioblixtar med en (snart två) softboxar.

När det gäller utrymme så kommer jag att försöka övertala min fru att vi inte behöver vårt vardagsrum på några veckor medans jag plåtar ;)

Greven
 

Maxieboy

Aktiv medlem
För att inte trötta ut modellerna så kan jag rekommendera
att du skaffar en skyltdocka eller något i den stilen.

Det är ju halsbanden du skall fotta.
Kanske din uppdragsgivare har en liten modell med bara
hals och lite av bysten, som det brukar finnas i
den typen av butiker.

Jag hittade annars en byst som denna för ca 500:-
då kan man ljussätta med studioblixtar och få bilder
som om halsbandet satt på en modell.
Fördelen är att du kan sätta kameran på ett stativ
och sedan bara byta halsband och få alla objekten
med samma ljussätting och stil. Det kommer att se
snyggt ut vid presentationen.
 

Bilagor

Greve Nickon

Aktiv medlem
Det skulle faktiskt kunna vara en idé. Jag har ingen sån för tillfället, och min kund är 40 mil bort, han skulle skicka det som skulle plåtas men en sån docka skickar man nog inte hur som hellst. Jag får undersöka Blocket i jakt på något lämpligt.
Tack för tipset!

Greven
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag funderar på om man inte skulle kunna kolla med en juvelerare om man inte kan få köpa en sån där liten hals dom har och skyltar med. Den tar ju väldigt mycke mindre plats. Det kanske kan funka.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag hittade en firma som finns i Sundbyberg och Malmö som hade sådana smyckebystar (scrolla nängst ner) för inte så farliga pengar. Jag kanske skulle ta en svart hand också till ringar så slipper jag bygga något själv?

Jag får ta en tripp till Malmö nån dag när jag har fått det som ska plåtas så att jag vet hur det ser ut. Vad jag vet i dagsläget så är det endast silversmycken så svart borde passa bra.

Greven
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Bra tips!
Det är ju många som fotografera just ringar och andra smycken.
Rätt bakgrund och fastsättning ger fina presentationer.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
En följdfråga! Armband?

Jag pratade mer med kunden idag och fick lite mer info. Det kommer tydligen också att vara arband med också.

Min första tanke var att sätta armbandet på ett sådant smyckeställ som fanns på firman jag hänvisade till nyss, men jag undrar hur snyggt det blir på bild.

Finns det någon som har några andra idéer på hur man kan fixa med ett armband?

Greven / som är väldigt glad att forumet finns här på FS
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Omdu spänner upp den svarta handen som är för ringa i vertikalled så borde ju den funka til armband också. Tänk på att smycket ibland säljs som ett set med halsban, ringar och armband. Då är det ganska estetiskt att alla kan presenteras samtidigt på ett snyggt sätt, på en bild.
Annars får du låta fantasien och kreativiteten flöda och använda något annat material. Kolla hos rörfirman vad dom har för isolering i skumplast t.ex. Den svarta eller grå "Armaflexen" kan ju bli snyggt!
 
ANNONS